Sonic Superstars Review - Terugkeer van weleer?

zondag, 12 november 2023 om 13:00
sonic superstars title screen 20231027193830f1698431496
Sonic en vrienden zijn terug in Sonic Superstars voor een nieuw 2D avontuur, maar Dr. Robotnik staat er niet alleen voor. Hij heeft een nieuwe handlanger: Fang met diens hulpje. Samen hebben zij niet veel goeds in de zin, tijd om hun snode plannen te dwarsbomen. Lees erover in deze Sonic Superstars review.

Ouderwets platformen in een nieuw jasje

Grafisch ziet het eruit zoals je van een hedendaagse 2D platform game mag verwachten. Wel zijn er laadtijden wanneer je aan een Act begint of na doodgaan opnieuw een poging waagt. Gelukkig lijken die geen eeuwigheid te duren voordat je daadwerkelijk kunt beginnen.
De soundtrack verveelt ook niet snel doordat elke stage zijn eigen deuntje heeft zoals het hoort. Je zou het alleen beu kunnen worden wanneer je geen geschikte aanval kunt vinden tegen een baas, nadat je hun aanvalspatroon hebt gevonden, maar gelukkig gebeurt dat niet vaak.
Initieel heb je de keuze uit Sonic, Tails, Knuckles of Amy met elk hun eigen speelstijl. Knuckles heeft onder andere een wall climb, maar zelfs dat hielp niet om initieel snel door zijn eigen stage heen te gaan. Er is geen instelbare moeilijkheidsgraad, maar als je de initiële Story Mode te makkelijk vind, unlock je na het uitspelen ervan een nieuwe personage genaamd Flip en een verhaal waarvan de Acts en baasaanvallen zijn aangepast aan diens speelstijl.
sonic superstars screen 20231027193717f1698431617

Snelheidsduivel?

Bij Sonic draait het om het neerzetten van de snelste tijd. Die bereik je door elke stage goed te (ver)kennen en zoveel mogelijk bovenin de stage te komen en blijven. Een kruising tussen Metroid speedrun en Mario Kart als het ware. Voor de diehard betekent dit nog vele uren extra speelplezier om een steeds betere tijd neer te zetten zowel in Story Mode als in Time Attack. Heb je minder met het verbeteren van neergezette tijden, maar wel iets met high scores? Ook dat kun je voor elke act verbeteren in Story Mode.
Elke wereld heeft zijn eigen thema en heeft unieke dingen erin verwerkt. Denk aan Sonic als bal te gebruiken om tegels kapot te maken als Breakout "kloon". Of een Act met pinball-elementen waarin jij als bal overal naartoe wordt gekaatst en jij dat zo veel mogelijk probeert te zorgen dat het jouw gewenste richting is. Er is zelfs een Act waarbij je jouw vijanden beschiet vanuit een ruimteschip in horizontale shoot 'm up-stijl! Deze Act is daarmee tegelijkertijd de vreemde eend in de bijt, omdat het niks met snelheid te maken heeft.
sonic superstars 20231023210213
sonic superstars cyber station act 20231021232533f1698431846
sonic superstars frozen base boss 20231022014709f1698431880

(Super)krachten krijg je niet cadeau

Je kunt in totaal zeven Chaos Emeralds verzamelen om speciale vaardigheden te unlocken die iedereen kan gebruiken. Voor Sonic geldt natuurlijk dat je na het verzamelen Super Sonic wordt zodra je 50 ringen hebt verzameld en houdt. De vaardigheden krijg je alleen niet cadeau, op de eerste Chaos Emerald na, omdat die op jouw route zit. De rest van de Chaos Emeralds moet je eerst vinden door het portaal, in de vorm van een enorme ring, te vinden. Deze zijn verstopt in vrijwel elke act van elke wereld. Heb je het portaal gevonden? Dan is het tijd voor "pak me dan, als je kan!". De Chaos Emerald moet je dan te pakken zien te krijgen in een 2,5D omgeving voordat je de vaardigheid kunt gebruiken.
Er zijn ook Medals die je kunt verzamelen in speciale velden te betreden, welke zijn te vinden in een act, of per 100 verzamelde ringen in een Act. De portalen voor medals zijn de enorme ringen, wanneer je alle zeven Chaos Emeralds hebt verzameld. Of wormgaten die alleen verschijnen wanneer je minstens 50 ringen bij je hebt wanneer je een tussenstop passeert. De wormgaten leiden naar een bonus act waarin je jouw gekozen personage door een bewegend doolhof moet navigeren naar de medal. De verzamelde medals kun je weer inruilen tegen onderdelen voor jouw robot avatar in Battle Mode.
sonic superstars chaos emerald obtained 20231023204918f1698432369
sonic superstars 1st chaos emerald power 20231021145102f1698432390
sonic superstars medals act 20231023210636f1698432681

Plezier met zijn allen?

Er zijn twee manieren om samen te spelen: Story of Battle Mode. In Story Mode kun je lokaal met zijn vieren spelen, maar alleen degene wie voorop loopt staat in de focus van de camera. De rest is niet zichtbaar met alle gebreken van dien, zoals spelers die in de medal bonus act worden buitengesloten. In het ergste geval moet je de Act weer helemaal opnieuw beginnen, omdat het spel niet verder kan.
In Battle Mode strijd je met een aanpasbare robot avatar drie rondes lokaal of online tegen elkaar. Elke ronde wisselt af tussen een van de volgende thema's: overleven, elkaar bestoken met elektrische aanvallen, sterren verzamelen en racen. Je leest het goed racen is slechts een onderdeel van de spelonderdelen en daarmee voelt Battle Mode eerder aan als een party game attachment op de main game.

Alleen kijken en niet kopen?

Voor platformen is de main game met vlag en wimpel geslaagd zowel grafisch, muzikaal als op gameplay gebied. Het is toegankelijk mogelijkheden voor degenen die 2D platformen niet gewend zijn, maar biedt voor de ervaren rot genoeg te doen zelfs na het uitspelen van Story Mode. Multiplayer daarentegen is een mixed bag waarvan het goed is dat het er is, maar zou niet de hoofdreden voor aanschaffen moeten zijn.