Sonic Dash (iOS) Review

donderdag, 21 maart 2013 om 18:00
Sonic is de snelste egel ter wereld, dat weet iedereen intussen. SEGA heeft hem dan ook weer aan het rennen gezet en dit keer moet hij dit eindeloos blijven doen. Zullen wij echter weer van al dat geren kunnen genieten of zijn we er vliegensvlug klaar mee?
Sonic kent intussen al vele games op verschillende platformen. Hij is natuurlijk bekend uit de talloze platformgames die jaren geleden op de SEGA Megadrive voor zijn immense populariteit zorgden. Intussen is de blauwe snelheidsduivel alweer dik 22 jaar actief. De egel is dan ook bijzonder modern, want hij maakt niet alleen zijn opwachting op de consoles en handhelds, maar tegenwoordig is hij ook veel op mobiele apparaten te vinden.

Niet zomaar gepikt

Daar heeft hij niet alleen remakes van de klassiekers, maar ook nieuwe games zoals Sonic Jump, wat gebaseerd is op Doodle Jump, wat op mobiele apparaten bijzonder populair is. Nu is SEGA met een game voor iOS op de proppen gekomen, namelijk Sonic Dash. Deze game is gebaseerd op het populaire Temple Run waarin een avonturier op de vlucht is voor een stel pissige apen.
Sonic doet eigenlijk precies hetzelfde en het past hem eigenlijk prima. Hij is immers bekend om zijn snelle voeten. Waarom de egel dan niet eindeloos laten rennen zonder duidelijk doel? Dat moet SEGA ook gedacht hebben. SEGA heeft de formule achter Temple Run echter niet helemaal gepikt, maar hier nét iets anders van gemaakt. Zoals in Temple Run zal Sonic vanzelf rennen, alleen in deze game hoef je niet te swipen als je een bocht wil maken, maar zal je eigenlijk op een eindeloze ‘rechte’ weg rennen. Je moet natuurlijk wel de nodige obstakels ontwijken die op de drie banen waarop je rent voorbij komen.

Een klein beetje diversiteit

De obstakels kunnen muren of pilaren zijn, waar je omheen, overheen of onderdoor moet, maar ook vijanden zoals de bekende kreeften uit de Sonic games. Het ontwijken van alle obstakels doe je door te swipen naar links of rechts, om tussen de drie beschikbare banen te wisselen. Springen doe je door naar boven te swipen en als je wil bukken of eigenlijk rollen, swipe je naar beneden. Op die manier kun je ook vijanden verslaan. Daarnaast vul je gaandeweg een Dash-meter, waarmee je een soort turbo in kunt zetten. Net even iets anders dan Temple Run dus.
Naast het ontwijken van de obstakels moeten er ook nog ringen verzameld worden en zullen je punten oplopen naarmate je verder weet te rennen. Echter is er één probleempje met de game. Als je erg snel rent, moet je ook erg snel kunnen reageren en dat lukt niet altijd in deze game. Soms kom je diverse obstakels tegen waar je niet zomaar omheen kunt, maar dan moet je bijvoorbeeld springen en daarna snel bukken. Helaas werkt het swipen niet altijd even lekker op zo’n moment en dan stoot je je hersenpan dus tegen een muur of donder je de zee in. Gelukkig zijn deze punten niet al te veel aanwezig in de game en kom je vaak relatief ver.
Als je verder in de game komt, kom je ook punten tegen waar je een keuze kunt maken. Je kunt hier kiezen om je verzamelde ringen veilig weg te stoppen in een kluis, maar ook om in een andere omgeving terecht te komen via een grote sprong. Zo kun je even van scenario veranderen en een gebied vol loopings betreden.
De game kent helaas niet al te veel omgevingen. Je lijkt eigenlijk steeds in de uit andere games bekende levels Green Hill Zone en Seaside Hill te rennen. De game kent naast de aanwezigheid van Sonic zelf dus wel een erg duidelijke Sonic tint, maar het is erg jammer dat er niet meer bekende omgevingen in de game zitten. Het was gewoon tof geweest als de game meer verschillende omgevingen hadden gehad. Gelukkig zijn er andere dingen die de game toch spannend houden.

Betalen om te winnen of toch niet?

In Sonic Dash zijn er namelijk steeds bepaalde dingen die je moet doen tijdens het rennen. Dat kan het verslaan van een aantal vijanden of bijvoorbeeld het verzamelen van een aantal ringen zijn. Dat houdt de game wat langer vermakelijk en dat is natuurlijk altijd fijn. Ook krijg je per keer een rode ring als je een doel voltooit en daarmee, evenals met de ringen die je verzamelt, kun je dingen vrijspelen.
Zo bevat de game niet alleen Sonic, maar ook Tails, Knuckles en Amy die je voor een aantal ringen kunt vrijspelen en vervolgens een eindeloze sprint kunt laten trekken. Daarnaast kun je met de rode ringen extra kansen kopen, waarmee je door kunt gaan op het punt waar je af ging. Ook de normale ringen geven je de mogelijkheid om dingen aan te schaffen. Hierbij zit onder andere een voorsprong en een magneet, waarmee je weer extra ringen aantrekt.
Met deze dingen moet je het in principe lang genoeg uithouden op de eindeloze vlakten in de game, maar je kunt ook betalen zodat alles wat sneller gaat. Gelukkig volgt deze game echter geen pay-to-win formule, maar word je simpelweg de mogelijkheid gegeven om dingen aan te schaffen waarmee je sneller de bonussen vrij kunt spelen.

Leuk en herkenbaar

Sonic Dash is een leuke game die niet heel origineel is, maar wel een leuke variant op Temple Run biedt. De game is herkenbaar, speelt meestal wel lekker weg en biedt een leuke ervaring in plaats van een pay-to-win formule. De game kent echter niet heel veel diversiteit op de missies na. Er zijn niet veel verschillende omgevingen en je rent eigenlijk een beetje doelloos rond. Voor de prijs van nog geen twee euro, kun je je echter geen bult vallen.