Sniper Elite 5 Review – Verveelt geen moment

zondag, 05 juni 2022 om 14:00
sniper elite 5 review1f1654190629
Van sommige dingen krijg je simpelweg nooit genoeg. Zoals Rebellion geen genoeg krijgt van het ontwikkelen van verslavende co-op games, krijgen wij geen genoeg van… Je snapt het, diezelfde games!

Heerlijk knallen!

Eens in de zoveel tijd komt ontwikkelaar Rebellion met een shooter op de markt die plezier biedt aan co-op liefhebbers. Zo was er een aantal jaren terug de remake van de Zombie Army Trilogy dat vermaak bood aan maximaal vier spelers. En daarna volgden nog Strange Brigade en Zombie Army 4: Dead War. In hetzelfde straatje ligt een andere serie (soms geeft de ontwikkelaar ook iets uit waar je niets mee kan, zoals Rogue Trooper Redux, maar dat vergeten we voor het gemak): Sniper Elite.
De unique selling point van de Sniper Elite en Zombie Army serie zijn de x-ray shots. Een beetje een mix van de bruutheid van een goede Mortal Kombat met een vleugje Call of Duty, al heeft Rebellion dit helemaal naar eigen hand gezet en vooral smerig (maar lekker!) uitgebreid. Je kan namelijk vanuit gestoorde afstanden vijanden (nazi’s) met een sniper uitschakelen en diverse ledematen raken. Een hoofd, een testikel, de maag, de lever, het kan allemaal. Zodra je dit doet en een schot van ver lost, wordt er ingezoomd op jouw uitgevoerde actie en even flink ingezoomd hoe dat lichaamsdeel er in x-ray uitziet en.. kapotgaat, uit elkaar knalt – of je het ook maar wilt noemen. Een nuance is er niet. Zo’n shooter spelen ten tijde van een echte oorlog voelt daarmee net niet echt, omdat het zo absurd is, en dat is maar goed ook. Het leuke is bovendien als je zo’n goede actie uitvoert, je co-op maatje deze actie ook krijgt te zien.
sniper elite 5 review 3f1654190336

Gemaakt voor co-op

Zo kun je elkaar lekker opjutten om nóg mooiere of spectaculairdere kills te maken. Het verhaal van de game kun je samen met een maatje spelen, zoals gebruikelijk is bij het co-op plezier van Rebellion. We waarschuwen je: speel Sniper Elite 5 niet alleen! Daarvoor is de game totaal niet bedoeld. Het kan, maar je maakt het jezelf onnodig lastig. Het is frustrerend en simpelweg niet leuk. Bij elke Rebellion titel zie je ontzettend goed hoe zo’n game echt gemaakt is voor de co-op. Jammer is alleen wel dat Rebellion niet leert en er nog altijd geen sprake is van offline co-op. Voeg dat nou eens toe, joh! Daarnaast is er een extra modus waarbij waves opgeruimd kunnen worden met maximaal vier spelers, waardoor het plezier vergroot wordt voor de lange termijn.
Wat betreft het verhaal: je stapt vertrouwd in de schoenen van Karl Fairburne, ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Heel eerlijk? Die verhalen kennen we nu wel, dat boeit niet echt meer in deze games. Sniper Elite biedt nou niet de oorlogsverhalen waarvan je steil achterover van je stoel valt. Het gaat puur en alleen om de actie, het samenwerken met je maatje, het plaatsen van vallen, tactieken bespreken en ga zo maar door.
sniper elite 5 review 4f1654190281

Uitgebreid, maar niet makkelijk

Ondanks dat je een paar opties hebt, zoals een X-aantal vijanden om zeep helpen met een pistool is dat toch echt niet de tactiek waarmee jij je zelf door de negen hoofdstukken loodst (er is nog een tiende, maar dat is DLC). De kunst is om veel gebruik te maken van een sniper rifle, waarmee de game wel degelijk zijn naam eer aan doet en her en der te wisselen naar een tweede wapen. Een machinegeweer bijvoorbeeld. Al kun je op zijn tijd best kiezen voor een pistool, of zelfs even een mêlee-aantal uitvoeren. Hoe dan ook, overleg en werk samen. Soms werkt het beter als de een op de voorgrond beter is en wat mensen uitschakelt met een mes, terwijl de ander op afstand aan het sniperen is. De game is zeker niet eenvoudig op moeilijkere graden en het lijkt er zelfs op alsof er meer vijanden dan ooit in het spel zijn gestopt. En ze zijn snel!
Net als jij de tijd neemt om je sniper rifle te pakken, in te zoomen en je adem in te houden, ben je soms al te laat. Dus het is een kwestie van snel handelen. Ook als dat betekent dat je dan wat minder mooie shots maakt. Zodra jij het loodje legt, moet je maatje jou tot leven roepen als je niet voldoende med kits op zak draagt, dus samenwerken is echt de sleutel tot succes. Overigens is het zo dat als je op de alle makkelijkste graad speelt, je kan terugkomen na een x-aantal seconden. Daarmee kan ieder deze game proberen, immers is het spel ook al gratis te spelen via Game Pass!
Een handige tip is verder nog skill points te gebruiken die op drie verschillende gebieden kunnen worden ingezet. Het kan handig zijn om bijvoorbeeld voor wat extra levensmeters te voorzien, al kun je er ook voor kiezen om te zorgen dat zodra jij geraakt wordt, vijanden automatisch getagd worden. Waar kies jij voor? Iets waar je enkel zelf beter van wordt of iets waar misschien het hele team wat aan heeft? De opties zijn in ieder geval prettig, even als de optie om je wapens aan te kunnen passen.
sniper elite 5 review2f1654190311

Niet alle schoten in de roos

Ook is de game aan de aardig lange kant, met name de eerste vier missies duren wel zo’n anderhalf tot twee uur per hoofdstuk. Daarna ga je in rapper tempo er omheen (en missie 9 is eigenlijk te kort).
De meeste missies zijn erg tof, al is er één waarbij steeds een opblaasunit verreist wordt en dan is het zoeken totdat je een ons weegt. Het is de enige missie waarbij de vaart flink uit het spel wordt gehaald en gelukkig bevat de campaign ook maar één zo’n soort missie. De rest van de missies zijn anders én leuk. Je bent dus wel even zoet met deze titel, die overigens ook nog een multiplayer optie heeft voor de echte strijders.
Zijn er dan geen minpunten? Zeker wel. Zo hebben we een keer een rare bug gehad waarbij onze speler niet meer kon bewegen, maar steeds het gras aan het aaien was. Een beetje vreemd als de kogel je om de oren vliegen. En we hebben één keer een bug gehad bij hoofdstuk 8 waarbij het complete hoofdstuk opnieuw gespeeld moest worden omdat het nooit gesaved was. Verschrikkelijk.
Ook moet gezegd worden dat het niet de meest mooie game is, zeker niet op de Series X. Het kan ermee door hoor, maar als je dan beseft hoe mooi bijvoorbeeld de nieuwe Horizon draait op de PS5 en op dezelfde tv, is het wel even slikken. Tot slot is het jammer dat Hitler weer als DLC afgeknald moet worden en er dus extra centjes vereist zijn.

Sniper Elite 5 Review - Vermakelijke aanrader in co-op

Toch blijft aan het einde van de streep een hele vermakelijke titel over. Heb je nog ergens een maatje? Wijs hem om deze titel en ga samen aan de slag. Want Sniper Elite, of het nou 1,2,3,4 of nu 5 is, verveelt geen moment. En als je dan toch bezig bent, probeer dan ook meteen die testikel-shot te maken! Succes gewenst!