Snake Pass Review - Een glibberige platformer

donderdag, 06 april 2017 om 18:00
De 3D platformer is een comeback aan het maken. Misschien wel de origineelste nieuwe platformer komt van Sumo Digital. In deze game kruipen spelers in de huid van de slang Noodle die de speler door soms pittige puzzellevels heen moet leiden. Of deze titel sssuper is kan je lezen in deze Snake Pass review.
Snake Pass is een unieke game van Sumo Digital die berust is op haar uitzonderlijke besturingsysteem. De game is nu uit voor Xbox One, PS4 en Nintendo Switch en is alleen digitaal te verkrijgen, voor 19.99 euro.
Door een vernieuwend systeem van beweging is deze game anders dan andere 3D platformers. Omdat Noodle, net zoals andere slangen, geen benen heeft is over de grond leren glijden en door middel van obstakels en hindernissen door de wereld best moeilijk onder de knie te krijgen. Je moet je echt leren bewegen als een slang.

Leer een slang zijn

Door kleine bochtjes te maken beweegt de speler voort en je zal hier aan gewend moeten raken als je een beetje rap vooruit wilt komen. Door Noodle's lijf om verticale en horizontale obstakels te wikkelen, klauter je alle kanten op, als je dat onder de knie krijgt geeft dat een erg fijn gevoel. Het is belangrijk dat de speler niet te veel vaart maakt tijdens de klimperikelen. Bij verlies van concentratie kan het namelijk zo maar zijn dat Noodle zijn houvast kwijtraakt en naar beneden valt.
Overigens komt Sumo Digital een beetje laat met de uitleg van de besturing in de game. Hierdoor kunnen spelers in de eerste paar minuten van het spel al gefrustreerd kunnen raken omdat er geen besef is dat Noodle zich met een knop met extra grip kan vastklampen aan obstakels. Een ander probleempje met de besturing is de camera. Die werkt soms niet helemaal met de speler mee, en daardoor kan het nog wel eens gebeuren dat het niet helemaal duidelijk is hoe een obstakel precies in elkaar zit en dat speler niet door eigen toedoen valt.
In het water gaat bewegen een stuk makkelijker en als Noodle het water uitkomt moet je echt weer een beetje opnieuw gewend raken aan over het land glijden. In latere levels moet er in sommige gevallen een bal verplaatst worden en dit gaat erg stroef en ongemakkelijk. Het lijkt niet te passen bij de rest van de game die zo gebaseerd is op de beweging en flow van een slang.
Mocht je van een balk afvallen (en dit zal gebeuren) dan word je terug gezet naar een vorige save punt.Er zijn geen levens in Snake Pass en je kan niet game over zijn. Er zijn genoeg save punten in de levels en als je rekening houdt met waar deze zijn, zal je niet al te veel progressie kwijtraken.
Snake Pass Review 5

Mooi plaatje

Snake Pass is gebouwd in de Unreal 4 Engine en ziet er simpelweg prachtig uit, de wereld is uitnodigend en kleurrijk. Noodle is charismatisch en doet een tukje als je hem een tijdje niet bestuurt (zelfs op een hoge top). Zijn sidekick Doodle is een enthousiast blauw kolibrietje, dat Noodle gelukkig niet als voedsel ziet. Doodle is niet apart bestuurbaar maar heeft wel een speciale functie. Doodle kan namelijk de staart van Noodle oppakken en dit kan helpen bij lastige passages waar de slang baat heeft bij lichter zijn.
Spelers kunnen in twee modi waar ze kunnen genieten van de mooie omgeving. Eén modus waar spelers objecten moeten verzamelen, en een modus waar spelers zo snel mogelijk een bepaald parcours af moeten leggen, zogeheten time trials. Je kan jouw tijd vergelijken met die van andere spelers op een online leaderboard en zo proberen de aller-snelste te zijn.
Deze modi kunnen geselecteerd worden in het menu en de muziek die je daar tegemoetkomt doet denken aan klassieke N64 games zo als Donkey Kong 64 en geeft een heel prettig nostalgisch gevoel De rest van de soundtrack is ook erg fijn, die prachtig bij de tropische en zonnige omgevingen in Snake Pass past.
Snake Pass Review 2

Pittige problemen

Het spel is opgedeeld in levels waarin er bepaalde objecten verzameld moeten worden. In elk level zijn drie gekleurde stenen te vinden die benodigd zijn om het level te halen. Ook zijn er velen waterbelletjes te verzamelen en per level vijf gouden munten. Er zijn maar vijftien levels en als de speler alleen de gekleurde stenen verzamelt is de totale spelduur van de game maar een paar uurtjes.
De game is duidelijk gemaakt met spelers in gedachten die per se alles willen verzamelen. Als jij zo'n speler bent die ook alle waterbellen en gouden munten wilt hebben, ben je er wel even zoet mee.
Er zijn in geen enkele level geen vijanden en (buiten de time trial modus om) is er geen tijdsdruk. Dit is een prettige afwisseling vergeleken met andere platform- en puzzelgames. Dit betekent alleen niet dat Snake Pass niet uitdagend is. Het kan zelfs heel moeilijk en zelfs een beetje frustrerend worden, vooral als de speler alle gouden munten wilt verzamelen.
Sommige gouden munten zijn moeilijk te vinden, maar ze zijn voornamelijk moeilijk te bereiken. Bij het beklimmen van obstakels is er soms erg veel risico en kan de speler makkelijk vallen. Vooral horizontale balken zijn erg pittig om voorbij te komen omdat je noodle een hele kleine draaicirkel moet laten maken om aan de balken te blijven hangen. Als je constant bij dezelfde sectie valt kan dit nog wel zorgen voor ergernis.
Moeilijke delen kunnen rustig opgelost worden en dit is vaker dan niet ook de oplossing om succesvol voorbij een moeilijke passage te komen. Ondanks de moeilijkheidsgraad zal Snake Pass dus niet een game zijn die veel stress zal opleveren.
Snake Pass Review 4

Het is fijn om een slang te zijn

Sumo Digital heeft uitdagend en originele 3D platform puzzelgame gemaakt met een hele fraaie wereld. De moeilijkheidsgraad en verzamelbare objecten zorgen ervoor dat, ondanks dat het een game is met weinig levels, je avontuur best lang kan duren. De game is een ideaal puzzelspelletje voor op reis, en dus zou de versie voor Nintendo Switch (mocht je die hebben) een hele goede keuze kunnen zijn. Glijden maar!