Snack World: The Dungeon Crawl Gold Review - Lekkere snack?

zondag, 16 februari 2020 om 15:00
schermafbeelding 2020 02 12 om 214816f1581540593
Het nieuwste dungeoncrawling-avontuur komt gepaard met een krokant laagje. Ben jij degene die het Tutti-Frutti rijk verlost van verschrikkelijke, maar smaakvolle gevaren? Pak jij jouw zwaard op en vecht jij je een weg door eindeloos veel grotten en ben jij degene die de meest smaakvolle loot te pakken krijgt? Dan heb jij met Snack World: The Dungeon Crawl - Gold de perfecte game in handen. Is deze het ook waard om te spelen? Je leest het in onze review!

Een avontuur met een heerlijke smaak

Zonder iets te kunnen herinneren lig jij, een naamloze strijder, aan de poort van het Tutti-Frutti rijk. Hier begin jij jouw avontuur met het maken van jouw eigen karakter. Je kunt verschillende dingen aanpassen om jouw avatar zo mooi, lelijk of uniek te maken als jij zelf wilt. Als de mogelijkheden nou net iets meer waren zouden wij hier waarschijnlijk nét iets meer aandacht aan besteden. Want wie doet er nou uren over het maken van een karakter?
Eenmaal bijgekomen van jouw roes word je verwacht bij de koning van het rijk, koning Papaya en zijn dochter, prinses Melonia. Hier krijg je na een eindeloos en nutteloos gesprek te hebben gehad de opdracht om te beginnen aan een avontuur dat de toekomst van het Tutti-Frutti rijk zal bepalen. Het is namelijk nu aan jou en jouw vrienden om ervoor te zorgen dat de kwaadaardige sultan niet zijn machtige en allesvernietigende deodragon oproept. Hier moet je wel eerst een weg banen door kerkers vol gevaarlijke monsters. Een eitje toch?
nswitch snackworldthedungeoncrawlgold 15 engb image500wf1581540688

Samenwerking is de sleutel

Samen met maximaal drie vrienden kun jij beginnen aan het avontuur dat je door verschillende grotten en omgevingen zal leiden. Veel van deze grotten lijken heel erg op de dungeoncrawling titel Diablo 3, maar dan in een schattige cartoon-achtige stijl. Al deze omgevingen, die er trouwens prachtig uitzien, zitten bomvol met gevaarlijke vijanden. Nu zijn deze één op één makkelijk te verslaan, maar het moeilijke aan Snack World is dat deze monsters bijna altijd met velen tegelijkertijd komen. Wees dus voorbereid!
Voordat je begint aan de lastige opdracht die koning Papaya jou heeft opgelegd, krijg je eerst een aantal vergunningen. Deze vergunningen zorgen ervoor dat jij bijvoorbeeld jouw voortgang kunt opslaan, verschillende outfits en wapens kunt maken en de hulp kan inschakelen van andere strijders. Gelukkig krijg je al deze vergunningen langzamerhand vanzelf. Je hoeft er dus vrijwel niks zelf voor te doen, behalve de game te volgen.
nswitch snackworldthedungeoncrawlgold 10 engb image500wf1581540727

Loot, all that precious Loot!

Om roem is het niet te doen in deze titel. Het zou natuurlijk geen dungeoncrawler zijn als er geen berg aan uitrusting te verzamelen is. En dat is dan ook het allerbelangrijkste in deze titel, zoveel mogelijk loot verzamelen. Van al deze loot kun je weer wapens en uitrusting maken, of je hebt geluk en krijgt gelijk het beste wapen van de omgeving. Nu is de loot niet echt schaars, wat je ook kunt verwachten in dit genre, maar iets meer uitdaging hadden we toch wel gewild, aangezien we geen enkele moeite hebben gedaan om de beste uitrusting in de game te halen.
Het enige wat ons tegen zat tijdens het verzamelen en maken was het craftingsysteem. In plaats van op een stuk uitrusting te klikken als je alle benodigde grondstoffen hebt, kun je telkens één grondstof toevoegen, totdat je alles hebt verzameld. Dit zorgt er snel voor dat je jouw grondstoffen verspreid over te veel uitrusting die je toch nooit zult gebruiken. Al de uitrusting die je gebruikt wordt opgeslagen in de zogenaamde ‘Jara’. Dit kun je beschouwen als jouw broekzak, waar je al jouw wapens en uitrusting in stopt. Tijdens de avonturen kun je makkelijk door de Jara heen kijken om zo de beste uitrusting bij elkaar te rapen.
nswitch snackworldthedungeoncrawlgold 07 engbf1581540766

Hilarische taferelen zijn om te smullen

Het meest unieke aan Snack World was toch echt wel de humor. De gesprekken tussen jouw karakter en de vele NPC’s zijn snel te skippen met één knop, maar dit zullen we je zeker niet aanraden. De gesprekken zorgen er namelijk voor dat je telkens een lach op je gezicht krijgt. Ieder karakter lijkt namelijk gewoon te weten dat zij in een game zitten. Ze zullen je dan ook vaak vertellen om je game op te slaan of om even in het menu wat andere uitrusting aan te doen. Combineer dit met het snack-thema en je hebt een soms zoetig, zuur maar ook bitter verhaal.
Deze humor strekt zich zelf naar de namen van omgevingen of dungeon-bosses. Zo kun je de meest gevaarlijke vijanden verslaan in de Gorgonzola-Ruins of je wagen aan een gevecht met de dodelijke Madusa. Ben je liever in voor een makkelijker gevecht tegen wat kleine vijanden? Hef dan je zwaard, bijl, pijl en boog of speer tegen het Box-monster of de Papaya-Bird. Je kunt het nog zo gek niet bedenken of het bestaat wel.
nswitch snackworldthedungeoncrawlgold 01 engb image500wf1581540803

Soepele gevechten met wat bittere gebreken

Al die gevechten zien er goed uit op papier, maar hoe blijkt dit in de praktijk? Gelukkig heeft Snack World fantastisch soepele gameplay, waar je makkelijk kunt wisselen tussen wapens, uit het gevaar kan rollen of gezondheidsdrankjes kunt gebruiken. Jammer genoeg werkt de camera je nog wel eens tegen. Vaak genoeg is het al gebeurd dat je in een hoek aan het vechten bent, waar je niks kunt zien, omdat de camera net aan de verkeerde kant staat. Dit is wel iets wat de gehele gameplay een stuk naar beneden haalt. Ook al zijn de gevechten om te snoepen.
Verder werkten de gevechten perfect. Je kunt in totaal met drie andere vrienden online of lokaal de strijd aan gaan. Heb je even geen vrienden in de buurt? Dan roep je een verzamelde snack op samen met je te vechten. Deze snacks verzamel je door vijanden te verslaan. Soms krijg je hierna de mogelijkheid om een ‘snack shot’ te maken van deze vijand, waardoor deze verandert in een vriendelijk personage. Je kunt zelf kiezen welke je gebruikt, maar wees wel slim. Het is natuurlijk niet handig om drie vrienden met pijl en boog te gebruiken. Wissel af en kijk zo wat het beste voor jou werkt.
ci nswitch snackworldthedungeoncrawlgold characters image950wf1581540861

Snack World: The Dungeon Crawl - Gold Review - Smakelijk vermaak met een paar kleine gebreken

Snack World werd origineel uitgebracht op de Nintendo #DS in 2017, maar heeft nu zijn overstap gemaakt naar de Nintendo Switch waar de titel wel echt uitblinkt. Het grootste voordeel aan de Nintendo Switch-versie is dat je ook al de originele DLC erbij krijgt. Snack World: The Dungeon Crawl - Gold is een hilarisch en redelijk uitdagend spel, wat zichzelf soms tegenwerkt door het slechte camerawerk en de rare crafting-systemen. Ook is de loot voor een dungeoncrawler net iets te makkelijk te vergaren, waardoor de uitdaging hier niet echt op ligt, wat je wel kunt verwachten voor dit genre.