Small Bang Theory Review

dinsdag, 03 december 2013 om 13:00
De meeste iPad-spelletjes zijn niet erg gecompliceerd en toch heel verslavend. Is het Nederlandse Small Bang Theory er ook zo een?
Global Game Jam 2012, een evenement in Breda waar gigantisch veel creatievelingen in de Nederlandse game-industrie in korte tijd een heel spelconcept in elkaar zetten. Een van de games die daar geboren werd en ook nog eens met de award voor beste game naar huis ging, werd gemaakt door het team Artless Bastards. Die ‘kunstloze bastaarden’ waren Ruud van Asseldonk, Quincy Tynes, Jamie Visser, Arie Gijsenberg en Sidney Kupers. Samen besloten zij dat hun game veel potentie had om een weg naar de mobiele toestellen te banen. Zo ontstond de nieuwe Nederlandse ontwikkelstudio Sassybot Studio.
Het is een wat verwarrende naam, aangezien er een andere indie-game is die Tiny Bang Story heet en natuurlijk de overweldigende populaire televisieserie die de Big Bang Theory heet. Small Bang Theory, waarvoor in Breda in 2012 de plannen zijn gesmeed, is echter heel andere koek. Het is een vrij simpele iOS- en Androidgame waarin je atoompjes moet pakken.
Small Bang Theory
Het spel doet denken aan het StreetPass-spelletje waarbij je in de ruimte wezentjes moet afschieten vanuit je ruimtevoertuig. Je bent in deze game een bolletje dat richting de rechterkant van het beeld vliegt en het enige dat je kunt doen is atomen meepakken. Je houdt de tablet horizontaal, waarbij je met je vinger heen en weer kunt schuiven om je spelersatoom te besturen.
Er zijn vier verschillende soorten bolletjes: blauw betekent punten scoren, geel betekent langzamer (ook minder punten), groen betekent sneller (meer punten) en rood is gevaarlijk, want dat is het atoompje des doods. Doe je dat goed, dan krijg je power-ups, waardoor je bijvoorbeeld heel kortstondig een magneet krijgt die blauwe atomen naar zich toetrekt.
Small Bang Theory

Even met de ogen knipperen

Ook zijn er power-ups waarvan de tijd heel even langzamer gaat en die explosies teweegbrengen. In tegenstelling tot de atomen, is de rode power-up wel weer aantrekkelijk, want hierdoor heb je een schild dat jou tegen de dodelijke atomen beschermt. De power-ups zijn leuk, maar wel ontzettend kort. Je knippert met je ogen en het is weer voorbij. Zelfs die ene waarvan de tijd langzamer gaat, lijkt slechts een milliseconde te duren. Wel jammer, want het maakt de game, die toch al stress-opwekkend is, nog veel stressiger.
SassyBot noemt het zelf een snack arcade-actie-game en dat klopt precies. In principe doe je steeds hetzelfde, alleen ga je steeds sneller en sneller als je de juiste atomen pakt. Je krijgt wel extra punten als je zo hard gaat, maar uiteraard wordt het spel dan ook steeds moeilijker. Het is een arcade-game, wat betekent dat één keer game over, ook echt game over is. Hierdoor wordt het weliswaar een hele uitdagende game, maar toch geeft Sassybot de speler weinig reden om door te spelen.
Tenzij je een highscore-maniak bent, want het enige dat je door het spelen van deze game verdient is een plekje op het highscore-bord. Dat is jammer, want als je de wat unieke dingen kon verzamelen, zoals bepaalde items, dan zou het aantrekkelijker zijn om deze game te blijven spelen.
Het is een arcadegame, dus je moet steeds weer helemaal opnieuw beginnen. Natuurlijk niet zo aantrekkelijk, want zo speel je het eerste gedeelte honderd keer. Ook hierin hadden we liever gezien dat arcade een optie was, maar ook dat je levels kon kiezen waarin je dan moest versnellen of bijvoorbeeld een x aantal items moet zien te pakken.

Simpelweg te simpel

Small Bang Theory is een snacktitel en voor het zachte prijsje van minder dan een euro zul je er ook zeker geen miskoop aan hebben. Het is alleen niet een heel erg nieuw genre wat wordt aangeboord en ook een reden mist (op de highscores na) om het spelletje steeds weer opnieuw op te starten.
Wel een goede keuze dat Sassybot er niet een heel verhaal aan heeft proberen vast te plakken, want de game is in zijn simpelheid ook wel weer heel grappig. Er is eigenlijk geen uitleg nodig, want je begint hem heel natuurlijk meteen te spelen. Sassybot heeft een knappe, simpele game neergezet, maar deze is zo simpel dat het de vraag is waarom je hem weer opnieuw zou starten.
PRIJS: € 0,89.
Cijfer: 5.5