Slime Rancher Review - Een wereld gevuld met veel slijm

dinsdag, 11 september 2018 om 17:02
Het eerste dat je ziet is je eigen boerderij. Een paar meter verderop lopen levende roze bolletjes in het rond op zoek naar eten. Onze eerste reactie was: wát schattig. Hoe wij verder dachten over deze indie game, lees je in onze Slime Rancher review.
Slime Rancher, nu fysiek uitgebracht door Mindscape, combineert de genres avontuur en farming tot een leuke game die geschikt is voor jong en oud. Spelers krijgen de kans om een gigantische wereld te verkennen als het personage Beatrix. Behalve gebieden verkennen kunnen spelers terugkeren naar hun eigen boerderij waar ze voor hun eigen beestjes moeten zorgen. De game heeft geen multiplayer-modus, dus alle content is in een campaign modus te spelen.
De first-person game zit boordevol felle kleuren die een vrolijke tint geven aan de indie game. De wezens waar het spel eigenlijk om draait heten slimes. Een slime ziet eruit als een soort pudding die in verschillende vormen, kleuren en groottes kan komen. De wezens geven een kinderlijk gevoel aan het spel, maar zullen ook een lach op het gezicht van een volwassen persoon kunnen toveren.
slime rancher review

Je boerderij draaiende houden

Als je eenmaal zo’n slime hebt gevangen, moet je deze naar je boerderij brengen om er geld mee te verdienen. Sommige slimes komen alleen tevoorschijn in de nacht, dus deze hebben een speciale kooi nodig met een nachtscherm zodat de beestjes niet doodgaan. Ook is het mogelijk om een verhoogd hek te bouwen waardoor grote slimes niet over de omheining heen kunnen springen. Mocht je niet genoeg ruimte hebben op je boerderij, dan is het mogelijk om andere gebieden te ontgrendelen.
Het verzorgen van de diertjes geeft een rustgevend gevoel. Dit geldt ook voor het verkennen van de wereld, ook al kan dit af en toe wel spannend zijn door vijandige slimes. Spelers moeten gewassen verbouwen voor slimes die groente of fruit eten en kippen vangen voor slimes die vlees eten. Als je even geen zin hebt om jezelf in een game te storten met een zwaar verhaal, dan is deze indie zeker een goede keus.
slime rancher review

De verhaallijn

Voor iedereen die wél wil genieten van een verhaal krijgt hier wel de mogelijkheid voor, maar dit heeft niet veel invloed op het spel zelf. In de wereld zijn er namelijk brieven te vinden en e-mails te krijgen van verschillende personages. Hier gaan we natuurlijk niet te veel over verklappen, maar naar onze mening voegde de verhaallijn niet veel toe en kon ook worden weggelaten.
Door een wat zwakkere verhaallijn kan de game soms wat repetitief worden. Er zijn wel verschillende gebieden te ontdekken, maar het concept blijft hetzelfde: de wereld verkennen, nieuwe slimes vangen en deze brengen naar je ranch om geld te verdienen. Dit kan voor kinderen wel heel leuk zijn, maar voor iedereen die wat meer diepgang zoekt is dit misschien wat saai. Spelers kunnen ervoor kiezen om door de game te racen en deze in ongeveer 15 uur te te spelen, of de tijd nemen en er wel 30 uur over doen.
slime rancher review

De sleutel tot succes

Door de wereld te verkennen komen spelers in verschillende gebieden terecht. Dit zijn bossen, bergen, jungles en nog veel meer. In de gebieden zijn reusachtige slimes te vinden die de speler eten moet geven. Vervolgens ontploft de grote slime op een hilarische manier en krijg je een sleutel. Hiermee zijn andere gebieden te ontgrendelen waar nieuwe soorten slimes zich bevinden.
Het is niet altijd even makkelijk om deze slimes te vinden, maar door veel te speuren kom je vaak op het goede spoor. De grote slimes bevinden zich vaak in hoge gebieden, grotten of op eilanden die alleen te bereiken zijn met je raketrugzak. Kijk tijdens het zoeken wel uit dat je niet in het open water valt, want dan ben je al je spullen kwijt en kom je weer bij de ranch terecht. In kleine meertjes kan je personage wel zwemmen.
slime rancher review

Slime Rancher Review – Lichte en vrolijke indie game

Voor iedereen die op zoek is naar een vrolijke indie die je niet al te serieus hoeft te nemen is Slime Rancher perfect. Je pompt al snel een hoop uren in de game doordat er een hoop te ontdekken is in de wereld die voor uren aan vermaak zorgen. Iemand die zich vooral wil focussen op een verhaallijn kan deze titel beter overslaan. Toch zijn wij erg enthousiast over de game in onze Slime Rancher review en is het zeker de aankoop waard.
Slime Rancher is momenteel beschikbaar voor de PlayStation 4 (fysiek), Xbox One en PC.