Skyrim VR Review - Oude glorie in een nieuw jasje

dinsdag, 05 december 2017 om 14:25
Skyrim is terug. En dit keer beleef je dit spectaculaire avontuur met behulp van de PlayStation VR. Hak iemand naar het hiernamaals, terwijl je met je andere hand een ander in de hens steekt. De mogelijkheden zijn eindeloos en de Skyrim VR review laat je kennismaken met al dit magische geweld.
The Elder Scrolls V Skyrim, je zou bijna kunnen vragen wie de game ondertussen niet kent. De RPG uit 2011 heeft inmiddels releases gehad op diverse platformen, waarbij tot op heden de nieuwste versie is te vinden op de Nintendo Switch. Aan die lange lijst komt vooralsnog geen einde, want je kunt de wereld van Skyrim ditmaal in virtual reality verkennen op de PlayStation 4.
skyrim vr review

Een compleet pakket

Jazeker, alle actie die deze role-playing game je voorschotelt is voor het eerst in VR te beleven. En dat is in het begin best overweldigend. Veel van de VR-games die je vandaag de dag kunt aanschaffen heb je met een paar uurtjes wel uitgespeeld. Maar treed je de wereld van Skyrim binnen, dan besef je je al snel dat je aan een avontuur begint dat nog weken blijft boeien.
Het verhaal van de RPG is bij velen onderhand wel bekend en in Skyrim VR hoef je qua verhaalvertelling niets nieuws te verwachten. Je krijgt alle content uit de originele game voorgeschoteld, inclusief alle uitgekomen uitbreidingen. Van het bouwen van je eigen stulpje in Dawnguard tot het verslaan van aloude goden in Dragonborn, alle bekende momenten keren terug met een VR-sausje.
Hoewel het verhaal van Skyrim an sich niet heel erg boeiend is, dient het plot als rode draad om je te dirigeren door de uitgestrekte wereld van de game. Een wereld die in Skyrim VR helemaal is overgezet. Dawnstar, Markath, Morthal of Riften, het zijn slechts enkele steden die je naar hartelust kunt verkennen. Skyrim voelde al immens zonder een virtual reality bril op, maar in VR komt alles nog meer binnen.
skyrim vr review

Word een krijger in hart en nieren

Loop door grote kerken heen en voel de ruimte die je binnen het bouwwerk hebt, met de hoge plafonds en indrukwekkende versieringen. Of neem het begin van de game, waar je op het punt staat geëxecuteerd te worden als een draak stennis komt schoppen. Je wordt helemaal opgezogen in de actie als je daadwerkelijk met jouw hoofd op het hakblok ligt, om vervolgens nog geen minuut later te rennen voor je leven.
De beleving die Skyrim VR biedt is zeker vet te noemen, waarbij het spelen met de Move Controllers nog wel het tofst is. Magie gebruiken met je ene hand, terwijl je vijanden aanvalt met het zwaard in je andere hand voelt episch en je waant je een echte held. Het vechten voelt wel wat lomp aan, maar daar had de originele game ook al last van.
Vooral het zwaardvechten lijdt hieronder, mede doordat vijanden erg dicht op je af kunnen rennen. In VR werkt dat niet helemaal lekker en iemand goed raken met jouw ijzer is dan ook een pittig karweitje. Daarbij willen vijanden ook nog wel eens door het menu heenlopen als je in gevecht bent, wat het wisselen van voorwerpen aardig belemmert.
skyrim vr review

Niet zonder schoonheidsfoutjes

Vechten op langere afstanden werkt een stuk beter en dit is dan ook aan te raden. Magie is een effectief middel om vijanden mee te belagen, maar ook het gebruik van pijl en boog is een pre. Hou de moeilijkheidsgraad daarbij wat lager, zoals de game zelf aan het begin ook insinueert. Zodoende ga je niet bij elke slag dood en haal je veel meer lol uit de speelervaring.
Maar niet alleen op het gebied van besturing is alles geheel foutloos. Ook op grafisch gebied laat Skyrim VR punten liggen. Zo ogen een flink aantal NPC’s erg lelijk met hele wazige texturen en is de render distance in de game erg laag. Je ziet dus duidelijk aankleding van de wereld inladen terwijl je aan het exploreren bent en dat is op zijn zachtst gezegd storend.
Het blijft een VR game, maar de verwachtingen op het audiovisuele vlak lagen toch net wat hoger. Daarbij zijn de bugs die in de originele game zaten ook in dit deel nog steeds van de partij. Denk dan dieren die plots door muren verdwijnen of vriendelijke voorbijgangers die plots de lucht in schieten. Het is natuurlijk grappig om te zien, maar eigenlijk horen deze fouten er na zes jaar niet meer in te zitten.
skyrim vr review

Skyrim VR Review - Niet perfect, wel vermakelijk

Daarmee is Skyrim VR vooral leuk voor de die hard fans van de serie of voor enthousiastelingen die de nieuwste Elder Scrolls game juist nog niet gespeeld hebben. Toegegeven, dit is zeker niet de beste versie van de game die op de markt te vinden is. Maar het is wel verreweg een van de leukste versies om te spelen. Een worden met de wereld van Skyrim en de vele interessante personages die je tegenkomt tijdens jouw avontuur maken de game zo uniek.
Als je door de soms wat onwennige besturing, de bekende bugs en de ietwat tegenvallende grafische presentatie heen kunt kijken, dan is Skyrim VR een van de tofste ervaringen die je met de PlayStation VR kunt beleven. Van het verslaan van je eerste draak tot het verkennen van de vele provincies, er is voor elk wat wils. Wacht niet langer en laat de krijger in je los.