Skylanders Imaginators Review - Leuk voor jong en oud!

dinsdag, 18 oktober 2016 om 9:57
Elk jaar schiet er weer een nieuwe Skylander als een paddenstoel uit de grond. Hoe de gameplay uitpakt in het nieuwe deel, lees je in deze Skylanders Imaginators review waarbij dé nieuwe feature is dat je zelf personages kan maken.
Jawel zelf personages maken! In elke starterpack (69 euro) krijg je naast de game, 2 Sensei Skylanders, 1 Imaginate Creatiekristal, 1 poster en 1 stickervel. Zoals altijd krijg je een portaal bijgeleverd en zodra je hier items op zet, gebeurt er iets op je tv-scherm. Dus poppetjes die je erop zet komen tot leven en via de creatiekristal kun je tof zelf personages maken.
Skylanders Imaginators Review

Geen uitgemolken koe

Het is knap om te zien dat een serie, die nu al goed is voor zes delen, keer op keer weet te vernieuwen. De echte fans die elk deel hebben gespeeld, zoals ondergetekende, zien de progressie die steeds weer geboekt wordt en dat is knap. Want anders dan pak ‘m beet een Assassin’s Creed hebben we nog altijd niet het gevoel dat de serie wordt uitgemolken. En dat is best een prestatie!
Wat vooral opvalt als je Skylanders Imaginators speelt, is hoe vooruitstrevend de game is en steeds weer meegaat met zijn tijd. Het is al tof voor spelers, zowel jong als oud, om te zien hoe de poppetjes tot leven komen op je tv-scherm, maar mensen houden nu eenmaal van hun eigen karakters aanmaken. Een eigen uiterlijk, een eigen stem uitzoeken etcetera. Vandaar de naam Imaginators. Zoals we eerder al aangaven in onze Skylanders Imaginators preview kun je je naar hartenlust uitleven.
Skylanders Imaginators Review

Doomlanders om te verslaan

Mocht je daar nou helemaal geen zin in hebben, dan kun je gewoon aan de slag met de twee standaard karakters die je bijgeleverd krijgt in het starterpack. Dit zijn een golden queen en een sensei pinguïn. Zoals in elk deel neem je het weer op tegen de ultieme bad ass: Kaos. Dit keer heeft hij een heel leger opgebouwd aan zogeheten Doomlanders. Aan jou de taak om in diverse levels die Doomlanders uit te schakelen en vervolgens Kaos zelf.
Wat je krijgt voorgeschoteld, is gameplay zoals je het gewend bent: Skylanders Imaginators is een avonturengame met role-playing game elementen. Dus je karakter begint op niveau 1 met weinig vaardigheden en gaandeweg kun je je karakter sterker maken (tot maximaal level 20) en van verschillende vaardigheden voorzien. En dat is hartstikke leuk omdat je diverse gameplay en dito levels voorgeschoteld krijgt.

PS-eigenaren aan de slag met Crash

Zoals gezegd, gaat de gameserie met zijn tijd mee. Want overal in Imaginators zie je selfie plekken en daar kun je dan staan om een selfie met je karakter te maken, wat best geinig is. Niet alleen is de game erg vooruitstrevend, ook aan de ‘oude’ garde wordt gedacht. PlayStation eigenaren kunnen namelijk een starter pack kopen en wel een hele speciale, namelijk de Crash Bandicoot edition. Dankzij die editie is het opeens weer mogelijk om in een hedendaagse game met Crash te spelen en dat is toch wel héél cool! Heb je dus een PS4 en Xbox One, kies vooral voor dat starter pack!
Skylanders Imaginators Review

Diversiteit

De gameplay zelf van skylanders Imaginators stelt niet teleur. Sterker nog: deze versie heeft misschien wel de beste levels in zich uit de hele serie. Sta je het ene moment een Guacamole monster te verslaan, wil het zomaar gebeuren dat je daarna het gevoel hebt op een pretpark rond te lopen met allemaal kleine games. En tussendoor heb je, zoals je gewend bent van de serie, allemaal kleine puzzeltjes en kun je een nieuw kaartsysteem spelen (het Skystone systeem is dit keer iets aangepast en toegankelijker geworden voor de gemiddelde speler).
Elk level is uniek en smaakt naar meer. Bovendien is de game zeer gebruiksvriendelijk. De main hub is namelijk anders dan voorheen en kent veel meer gebieden, waardoor het overzicht snel kwijtgeraakt kan worden (zeker door het ontbreken van een duidelijke map). Gelukkig is er de optie op een hint-knop te activeren waardoor je meteen ziet waar je in de game naartoe moet om het volgende object uit het verhaal te activeren of te doorlopen. Dat is nodig want een goede overzichtelijke map was wenselijk geweest.

Kaos: houd je mond!

Je zult namelijk snel over het hoofd zien dat je bijvoorbeeld ook weer lekker kan racen in toernooien, een optie die in de vorige Skylanders werd ingevoerd en fijn is meegenomen. Leuk om even tussendoor te spelen met je co-op buddy bijvoorbeeld. Zoals altijd kan ook deze Skylanders co-op gespeeld worden. (enkel offline).
Een ander puntje van kritiek gaat over de eindbazen, zowel de tussentijdse boss fights alsook Kaos zelf.
Geregeld moet je de Doomlanders uitschakelen, de tussentijdse eindbazen van Kaos en het is vervelend dat zodra je schade hebt aangericht, Kaos het gevecht stopt en tussendoor begint te brallen hoe boos die is. Dit gebeurt elk gevecht en een paar keer en haalt de vaart totaal uit zo’n eindstrijd. Super vervelend! Daarnaast is Kaos zelf ook een stuk makkelijker verslaanbaar dan in eerdere games. Jammer!
Skylanders Imaginators Review

Meer geld uitgeven

Ook is het jammer, al is dat altijd zo, dat je eigenlijk meer geld moet uitgeven om meer gebieden vrij te spelen. Pas met andere Sensei karakters kun je andere levels op de map vrijspelen. Iets wat ondergetekende niet eens zozeer storend vond, maar speler 2 voor deze review (een meisje van 13) wél. Die wilde maar al te graag de rest van de game ontdekken en vond het maar ‘erg stom’ dat je dingen bij moest kopen. Ach ja, de volwassen gamer begrijpt de marketing zet wel die daar gedaan wordt.
Het doet niets af aan de kwaliteit van deze Skylanders game, want de game biedt pure kwaliteit en staat als een huis. De Skylanders fan ziet bovendien tal van (kleine) vernieuwingen, zoals de puzzels die net weer even anders ingestoken zijn dan in de vorige delen. En zoals altijd valt er genoeg te grinden. Wat dat betreft is het jammer dat het level cap maar tot 20 omhoog kan gaan!
Skylanders Imaginators Review

Skylanders Imaginators Review - Genoeg te beleven!

Samengevat is Skylanders Imaginators een krachtig product geworden en leuk voor jong en oud! De campaign voltooi je binnen ongeveer negen uur, maar daarna valt er genoeg te beleven. Je moet alleen wel even in de buidel tasten om nog meer levels vrij te spelen. Al kun je je ook nog vermaken met races of het customizen van je karakter. Hoe dan ook: Skylanders Imaginators is een feestje.
In ander nieuws: Skylanders Academy is inmiddels aangekondigd.
Check vooral ook de Skylanders app in de store!