WRC 6 Review - Met hakken over sloot ondanks gemiste kansen

maandag, 17 oktober 2016 om 18:00
Elk jaar komt de officiële World Rally Cup game uit. Alle licenties, de juiste namen en de originele banen; voor de liefhebber van het eerste uur is dit natuurlijk een onmisbare update. Maar is dit werkelijk zo onmisbaar? Deze WRC 6 review geeft antwoord.
In het land der blinden is een éénoog de koning. De echt goede recente rallygames zijn op een paar vingers te tellen namelijk. Maar rechtvaardigen de updates WRC’s hoogdravende positie in een segment waar redelijk weinig concurrentie zit naast de amper te negeren DiRT Rally?

Veel vlees op de botten

WRC 6 is een racegame voor de echte fans van rally racing. De game bezit een officiële 2016 FIA World Rally Championship licentie en kent alle 14 rondes van het WRC 2016 seizoen. De toevoeging van een splitscreen modus geeft de mogelijkheid om met een vriend de Super Special Stages te racen (één speciale rally-baan waar meerdere auto's tegelijkertijd rondes afleggen).
Online integratie gaat een stap verder in WRC 6. Een heuse eSports WRC sectie, de eerste internationale WRC online competitie, implementeert betere regels en features. Het is wederom de bedoeling dat evenementen de kalender volgen van de werkelijke races. De online- Shakedown modus, waarbij je punten verdient of kwijtraakt met je rijgedrag, is van de partij. De mogelijkheid om je resultaten in de rankings terug te zien behoort ook tot de opties, evenals dat je ghosts van andere spelers kan inladen en er tegen kan racen.

Met de hakken over de sloot

Er werd bij WRC 5 heel wat geklaagd over problemen in de game vanuit de community. Zo zouden de wegen te breed zijn, evenals dat je nogal gemakkelijk achter onzichtbare voorwerpen bleef haken. WRC 6 slaagt erin om dit aan te pakken, maar doet dat niet helemaal. Bij de eerste levels van het spel krijg je al snel de indruk dat sommige voorwerpen (zoals kleine bosjes) massief zijn, terwijl het rijden over andere bosjes die juist weer plots laat verdwijnen.
Een natuurgetrouwe racebaan, die overgenomen werd uit de officiele FIA-selectie, is soms breed en soms juist smal. De mechaniek achter WRC 6 zorgt ervoor dat brede banen nog steeds als redelijk saai overkomen, terwijl bijvoorbeeld de Rally van Zweden juist een stuk spannender is, veelal vanwege lastigere handling (sneeuw) en smallere bochten.
Een bepaalde uniformiteit mist dus tussen de verschillende banen en de visuele kwaliteit ervan. Dit is een gemis, des te meer vanwege de eerste (slordige) indruk bij het beginnen van je career. Op het ene level verdwijnen bosjes spontaan als je over ze heen rijdt, terwijl bijvoorbeeld bij de Rally van Finland de kapotgereden takjes in stukken afbreken. Gelukkig kent het spel voldoende variatie qua levels, en sommige rally-banen zien er nog best puik uit.
WRC 6 review

Niet alles is pluis onder de motorkap

Wat gelijk al opvalt en ook best wel een domper blijkt: de engine kent bepaalde beperkingen. Zo verschijnen voorwerpen vrij laat spontaan op de baan. WRC 6 oogt daardoor gedateerd, terwijl het toch echt om een game uit 2016 gaat. Bepaalde effecten, zoals water of wolken zand, ogen best wel middelmatig.
De framerate kent ook kleine haperingen en daarnaast ontstaat soms wat tearing op het scherm. Zo zijn de schaduwen van onder andere de bomen wat grof en korrelig. Met een hoge snelheid er overheen rijden doet geen deugd voor de authentieke feel van de game, des te meer als je een vloeiende ervaring gewend bent, die toch wel bijna vanzelfsprekend is in racegames van deze generatie.
De auto's daarentegen ogen stuk voor stuk scherp en klinken ook geloofwaardig. Het schademodel is niet extreem gedetailleerd, maar de rake klappen zijn vooralsnog goed terug te zien op de bolide - dan wel met een iets lagere resolutie op sommige oppervlaktes ervan. Het is alsnog een beetje jammer dat de wereld eromheen niet constant dezelfde kwaliteit haalt.
WRC 6 review

Instap segment

De onvermijdelijke vergelijking met DiRT Rally is toch een ding. Uiteraard, beide ontwikkelaars op een gelijk voetstuk plaatsen qua expertise (en ervaring) is wellicht oneerlijk, maar je kan erop rekenen dat echte fans van de sport het beste mogen verwachten, des te meer na de furore die de hierboven genoemde DiRT-krachtpatser teweegbracht.
Voor iemand die DiRT Rally nog in de vingers heeft, biedt WRC 6 en iets simpelere en vooral een makkelijkere ervaring aan. Op welk vlak dan? Met een vergeeflijke mate van grip op de weg (zelfs op de hoogste moeilijkheidsgraad) voelt het al snel alsof je van alle kanten gematst wordt. Maar tegelijkertijd neemt het een hoop frustraties weg die DiRT Rally kende. Fouten zijn nog steeds dodelijk voor je tijd, maar de marge om ze te maken is iets groter bij WRC 6.
Dit zorgt ervoor dat je bij wat moeilijkere (lees snellere) races redelijk de grens opzoekt van plank gas. De handling van de auto's is een stuk simpeler dan DiRT Rally, maar voor de purist dus waarschijnlijk een stap terug. WRC6 is wat dat betreft toegankelijker en tegelijkertijd minder verfijnd. Je hebt gewoon niet dezelfde mate van (complexe) controle als bij DiRT Rally - waar de auto's 'zwaarder' voelen. Het is in WRC 6 vooral een stuk minder hardcore.
WRC 6 review

Inspiratieloos klonenparadijs

Dat de studio z'n best heeft gedaan is bij bepaalde dingen, zoals de auto's en interfaces, is zeker te zien. Tegelijkertijd mist de game op andere vlakken juist authenticiteit. Ambities om een heel podium na een race te tonen, of bijvoorbeeld de werkplek van je techneuten, slagen daardoor maar deels.
Want ja, als je ziet dat alle coureurs op dat podium hetzelfde hoofd onder de helm krijgen, of dat alle techneuten bestaat uit klonen die hun best doen om dat te verbergen... Dat doet gewoon afbraak aan de ervaring, en toont een bepaalde mate van incompetentie bij de ontwikkelaar.
Daar tegenover staat veel gameplay met online integratie. Uiteraard kan je een heel WRC-seizoen doorlopen met alle originele parcours, je eigen kampioenschap samenstellen, online racen tegen anderen (of hun ghosts), evenals dat alle teams in de game zitten die deelnemen aan WRC eerste, tweede en junior divisies.

Even door de zure appel bijten

De eerste indrukken tellen. En juist dat is iets waar WRC 6 toch wel steken laat vallen. De career-modus komt wat geforceerd over door bijvoorbeeld de verplichte (en iets wat straffende) bandenwissel gedurende tweede race, evenals de nogal gehaast voelende introductie. Daar had echt meer in gezeten.
Voor de liefhebber, die door de onvolmaaktheden heen kan kijken, is WRC 6 alsnog een rallygame met veel verschillend spelende en anders ogende (officiële) banen. De aanwezigheid van splitscreen racen voor twee (of om de beurt met maximaal acht man) is een welkome toevoeging. Qua auto's had het een onsje meer mogen zijn, zeker in vergelijking met wat er op de markt is, maar de fan van WRC is bij WRC 6 grotendeels op de juiste plek.
De game is nu beschikbaar voor de PS4, Xbox One en PC. WRC 6 kent dus een aantal verbeteringen in vergelijking met WRC 5. Ook gingen wij eerder aan de slag met de VR PC-versie van de game.