Skate 3 Review

door Timo
donderdag, 13 mei 2010 om 17:00
Na het eerste deel in 2007, gevolgd door deel twee in 2009, worden we door EA nu getrakteerd op het derde deel in de Skate-serie. We trokken onze skateschoenen aan, zetten onze DC-pet op en stapten op het skateboard. Maar vinden we het voor de derde keer nog wel leuk of waren twee Skate-games genoeg?
Team Up. Throw Down.
Alles lijkt stil in het bos, een beestje hier, wat stropers daar en wat vogels in de lucht. Echter is deze rust al snel verdwenen, vallen de bomen als bakstenen naar beneden en worden deze door houthakkers op een wagen geladen. Iedereen werkt samen om iets te maken van dat hout in de fabriek. Maar wat? Langzamerhand wordt het duidelijk: skateboards natuurlijk!
Hiermee zien we gelijk het non-relevante filmpje wat we in elk deel van Skate tot nu toe te zien kregen. Enkele personages worden geïntroduceerd en het verhaal wordt in grote lijnen duidelijk, maar verder voegt het weinig toe aan de game zelf. Toch merk je gelijk dat het slogan van de game ‘Team Up. Throw Down.’ niet voor niets is. Je zult namelijk een team opstarten, zoveel mogelijk skateboards verkopen en het grootste merk binnen de skate-industrie leiden. Tenminste dat hoop je. Of dit lukt, is volledig aan jou.
Skate 3 Screenshot 133906 Skate 3 Screenshot 133904 Skate 3 Screenshot 133902
Helpende hand
Uiteraard helpt het als je hierbij goed kunt skateboarden. De school van Coach Frank is dan ook altijd voor jou beschikbaar. Coach Frank, gespeeld door de acteur en skater Jason Lee, onder andere bekend van My Name is Earl, is een lekker opgefokte dertiger die in zijn pubertijd is blijven hangen. Maar hij kan wel iedereen, ja echt iedereen, leren skateboarden. De game maakt hier gebruik van door alles in een rustig tempo uit te leggen, waarbij de manier van spelen duidelijk wordt voor beginners. Nu kom je voor het eerst in aanraking met de gameplay van Skate 3. En de eerste nieuwe toevoeging die opvalt, is de keuze in moeilijkheidsgraden.
Ben je meer van het onrealistische, maar wel spectaculaire skaten, zoals wij? Dan is het het best om de game op makkelijk te spelen. Wil je echter dat het allemaal wat realistischer is, en je bijvoorbeeld niet ongehinderd tien meter uit de lucht op een ramp kunt landen? Dan kun je de game op de aller-moeilijkste moeilijkheidsgraad gaan spelen. Maar, als je een beetje van allebei wil schnabbelen, biedt de normale moeilijkheidgraad de perfecte uitkomst.
Skate 3 Screenshot 133924 Skate 3 Screenshot 133922 Skate 3 Screenshot 133920
Killed it!
Maar goed tot zover over de nieuwe keuze in moeilijkheidsgraad, welke je op elk moment aan kunt passen. Dat is trouwens wel handig als je wat verder in het spel bent en de uitdagingen een stuk moeilijker worden. Net als in Skate 2 kun je iedere uitdaging 'ownen', wat aangeeft dat je de opdracht gehaald hebt, of je kunt de uitdaging 'killen', wat betekent dat je dezelfde opdracht op een extra moeilijke manier hebt uitgevoerd.
Als we het gaan hebben over het doel van deze opdrachten, komen we even terug op het verkopen van skateboards. Elke voltooide uitdaging zorgt ervoor dat je een paar duizend skateboards verkoopt. Op deze manier groeit de bekendheid van jouw eigen merk en maak je progressie in de carrièremodus. Echter is dit ook het enige doel. Na verloop van tijd kan het wat saai gaan worden. Hierbij is het wel een pluspunt dat de uitdagingen zelf aardig variërend zijn.
Skate 3 Screenshot 139964 Skate 3 Screenshot 139962 Skate 3 Screenshot 139960
Carverton
Deze hele carrièremodus, en uiteraard de overige modi ook, speelt zich af in de nieuwe stad Port Carverton. Een leuke, hippe, moderne stad met genoeg obstakels en ramps om jou als skater de kans te geven je beste tricks te laten zien. Hiervoor gebruik je uiteraard weer de intuïtieve Skate-besturing. Door met je rechterpookje je board te flicken kun je heel wat toffe dingen doen.
En deze "dingen" kun behoorlijk wreed zijn. En als je dan een uiterst moeilijke stunt hebt uitgehaald, dan wil je dit natuurlijk met de rest van de wereld delen. Dat is geen probleem, want met de replay editor kun je alles vastleggen, bewerken en aan je vrienden laten zien.
In tegenstelling tot de stad uit Skate 2 ben je trouwens een held op het board. Al je truuks uit de kast halen is helemaal geen misdaad in deze stad, zoals het in de voorgaande delen wel was. Hierdoor krijg je gelijk een meer open gevoel in de hele game. Deze stad is eigenlijk één groot skatewalhalla, waar je tevens verschillende professionele skaters ontmoet, zoals Rob Dyrdek, Andrew Reynolds en Mike Carroll. Met deze skaters neem je filmpjes op of rijd je wedstrijden mee, je doet stunts voor fotosessies van Skateboardmagazines, je doet mee aan ‘Death Races’ en je breekt al je botten in de altijd leuke Hall of Meat-uitdagingen.
Skate 3 Screenshot 137785 Skate 3 Screenshot 141558 Skate 3 Screenshot 137781
Samen spelen, samen delen
Als team heb je in deze stad ook je eigen park. Hierin kun je, door middel van de editor, handig alles plaatsen zoals jij het wilt. Je kunt uren bezig zijn met jouw eigen park samenstellen. Vervolgens ben je ook nog wel even bezig met het uitproberen van alle dingen die jijzelf gecreëerd hebt. En voel je je een beetje eenzaam in je park? Nodig dan gewoon je vrienden uit!
De online mogelijkheden van Skate 3 zijn namelijk flink uitgebreid. Zo kun je bij elke uitdaging kiezen om deze online met vrienden te spelen, of gewoon in je eentje. Het gaat echter verder dan dat. Je skate nu ook echt in teamverband. In de singleplayer modus rekruteer je AI-skaters, welke je helemaal naar eigen smaak kunt aanpassen. Bij een bepaald mijlpaal van verkochte boards, speel je nieuwe mede-skaters vrij, nieuwe kleding, boarddecks en nieuwe spots.
Maar als je online gaat, vorm je uiteraard een team met je maten. Dit houdt in dat er op het PlayStation Network of Xbox Live een flinke competitie zal ontstaan. Met verschillende skate-potjes tegen andere teams verdien je punten en stijg je in de ranglijst. Mede hierdoor, en door deel te nemen aan opdrachten samen met anderen, zorg je ervoor dat je aan de top komt.
Presentatie
In de online mogelijkheden zitten de meeste vernieuwingen. De minste zitten in de presentatie van de game. Oké, de game ziet er nog wel oké uit, maar is niets veranderd ten opzichte van Skate 2. Dit geldt ook voor de foutjes in het spel. Heel soms hadden we last van framedrops en rare physics. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat een skater, waartegen je een uitdaging speelt, opeens gewoon stil blijft staan, raar met zijn benen beweegt en valt… Dit hoort natuurlijk niet en is gewoon ronduit raar. Wel moet er gezegd worden dat de animaties van de skaters er prima uitzien wanneer ze gewoon goed bezig zijn.
De muziek en geluidseffecten zijn verder ook prima in het spel. De soundtrack is goed en de stemmen van de bijbehorende skaters zijn ook leuk om te herkennen. Wat het vervolgens complet maakt, is als Coach Frank één van zijn leuke uitspraken naar je oren slingert.
Skate 2.5
Skate 3 is een goed vervolg op Skate 2. De game bevat een aantal sterke verbeteringen, maar over het algemeen had de game misschien beter de naam Skate 2,5 kunnen krijgen. Wat Skate 2 goed deed, doet deel drie ook goed, maar enkele foutjes uit dat deel, zitten ook nog in dit vervolg. Dit neemt echter niet weg dat het lang leuk blijft om met de vele verschillende uitdagingen in Skate 3 bezig te zijn. Natuurlijk bevat de game zo z’n foutjes, maar de goede punten wegen veel zwaarder tegenover de minpunten. Het online gedeelte is misschien wel de grootste verbetering in dit deel. Door het spelen in teamverband met vrienden, kun je heel wat uren plezier beleven. Als je ervan houdt om te skaten, en dan vooral met vrienden, is dit de beste game die je in huis kunt halen.