ShootMania Storm Review

donderdag, 11 april 2013 om 16:00
Shooters zijn al jaren het grootste genre binnen de gamewereld. Niet geheel onterecht met grote series als Battlefield en Call of Duty. Ubisoft pakt het echter een stukje kleiner aan en gaat naar de kern van multiplayer shooters: knallen en samenwerken.
Dat doet de uitgever met het spel ShootMania Storm, ontwikkeld door Nadeo die we onder andere kennen van Trackmania. ShootMania Storm werd vorig jaar op de E3 onthuld en zou zich voornamelijk richten op eSports. Nu zijn we bijna een jaar verder en is het tijd om de game massaal met zijn allen te spelen… toch?
Multiplayer staat centraal
ShootMania Storm is volledig gericht op de multiplayer. Vergeet diepgaande verhalen en dure voice acting. Die hebben we niet nodig voor de wens die online knallen heet. Het zal dan ook niet als een verrassing komen dat je een goede, stabiele internetverbinding moet hebben om optimaal van ShootMania Storm te kunnen genieten. Maar hé, die hebben we in 2013 toch allemaal?
Beter goed gejat dan slecht bedacht
Nadeo heeft overigens goed gekeken naar andere games die het online erg goed deden. Denk bijvoorbeeld aan de Unreal Tournament en Quake series. Diverse elementen uit deze games komen dan ook terug. Denk aan het verkrijgen van momentum tijdens het lopen en natuurlijk de bekende instagib-wapens, waarmee je een vijand met één schot uitschakelt. Dit alles zorgt ervoor dat het tempo lekker hoog ligt en de spanning om te snijden is. Het spel doet soms ook wel denken aan laserquesten, waarbij het ‘even niet kunnen schieten’ vervangen wordt door een respawn.
Weinig diversiteit aan wapens
Wat opvallend is aan ShootMania Storm is dat het spel maar drie wapens kent. Vergeet de machinegeweren, shotguns en snipers. In ShootMania Storm wordt er gespeeld met lasers, raketwerpers en de Nucleas. De lasergun is het instagib wapen. De raketwerper is een wapen dat vier lasers kan afschieten, terwijl de Nucleas kleine landmijn-achtige kogels afvuurt. Om de vaart er lekker in te houden hoef je je wapens niet te herladen, maar onbeperkt schieten is ook niet aan de orde. Je wapen laadt automatisch op, waarna je weer een aantal schoten af kunt vuren.
Voor ieder wat wils
Gelukkig beperkt ShootMania Storm zich niet tot standaard modi als Free For All en Team Deathmatch. Met maar liefst acht modi vindt iedere gamer wel iets wat bij zijn wensen past. Leuk is dat je bij vrijwel alle modi in een team speelt maar dat je soms ook zonder je teamleden je mannetje moet staan. Dat is het geval bij de Elite modus. Hierbij valt één team aan met één speler, terwijl drie tegenstanders de ring betreden om die ene speler af te schieten. Na een ronde worden de rollen omgedraaid tot alle spelers een keer hebben aangevallen. De overige spelers in het aanvallende team zullen meekijken vanuit het standpunt van hun aanvallende teamgenoot.
Een andere leuke modus is Battle, waarin twee teams strijden om nodes. Deze modus is wat meer actie georiënteerd zodat je niet lang hoeft te wachten om te respawnen. Ieder team krijgt om beurten vijftien seconde om een node over te nemen. Lukt het niet om binnen deze vijftien seconde een node te verkrijgen, dan draaien de rollen zich direct om waarna het andere team vijftien seconde de tijd heeft. Je raadt het misschien al, deze modus is een flink getouwtrek tussen de twee teams.
Samenwerken
Samenwerken is in vrijwel alle modi van groot belang. Vooral in de Heroes modus is dit van belang, omdat maar één speler een punt kan overnemen. Dicht bij elkaar blijven en communiceren is van groot belang. Dit is meteen één van de struikelblokken van ShootMania Storm. Je zult moeten communiceren met je team, ware het niet dat het tempo zo hoog ligt dat typen te langzaam zal gaan en voice-chat niet ondersteund wordt.
Mappen maken
Naast al het schietwerk kun je ook je creativiteit de vrije loop laten. Net als in TrackMania is het mogelijk om je eigen mappen te maken. Gelukkig is dit lekker simpel gehouden waardoor zelfs je goudvis nog een map zou kunnen maken. Door simpelweg aan te klikken wat je waar wilt hebben kom je al een heel eind. Er is echter ook een geavanceerde modus aanwezig, waarbij je echt alles kunt aanpassen. Een leuke optie dus die de community zeker zal omarmen. Meer mappen betekent meer content!
Audiovisueel wat matig
Nadeo heeft ervoor gekozen om ShootMania Storm niet zo mooi te maken als de meeste games van tegenwoordig. Een keuze die ongetwijfeld overwogen is. Nadeo wil namelijk zoveel mogelijk spelers aantrekken, waardoor ze ook zoveel mogelijk computers moeten ondersteunen. Toch is het jammer dat het spel er net iets te gedateerd uitziet. Ook op muzikaal vlak is dat zo. Met wat simpele ritmes, spacende geluiden en af en toe wat trommels voelt het wat mager aan. De geluidseffecten zijn dan wel weer goed.
Voor de die-hard shooterfans
ShootMania Storm is een shooter in hart en nieren, maar dan wel één die je met een vaste club gamers moet spelen. Precies het doel van Nadeo en Ubisoft. Het is dan ook geen shooter die je moet vergelijken met een standaard shooter. Shootmania Storm is een game voor mensen die graag online tegen anderen willen knallen op een andere manier dan een traditionele shooter. Dus ben jij iemand die graag online knalt, en verder niets anders nodig heeft? Dan is ShootMania Storm iets voor jou!