Shin Megami Tensei 5 Review - Goddelijke game maar duivels uitdagend

zondag, 28 november 2021 om 13:00
h2x1 nswitch shinmegamitenseiv image1600wf1637839755
Heb jij het idee dat de Pokémon Diamond & Pearl remakes te simpel zijn en uitdaging missen? Spendeer dan dit najaar niet met Pikachu & Co, maar met Jack Frost en de andere demonen uit Shin Megami Tensei V. Het nieuwste deel van de duistere monster-verzamel serie ziet er kleurrijker uit dan ooit en biedt zelfs wat opties voor beginners. Of dat genoeg is om (ook nieuwe) spelers over de streep te trekken lees je in onze Shin Megami Tensei 5 review.
Ontwikkelaar Atlus heeft een flinke tijd gedaan over de ontwikkeling van Shin Megami Tensei 5. Bijna 5 jaar nadat in de Nintendo Switch presentatie van begin 2017 het spel aangekondigd werd ligt het nu eindelijk in de winkels.
Gelukkig is geduld nog steeds een schone zaak, want Shin Megami Tensei 5 is een traditionele JRPG van kwaliteit geworden. Al zal de pittige moeilijkheidsgraad wellicht voor sommigen even slikken zijn.
nswitch shinmegamitenseiv 02 image950wf1637840036

Harde regels

Shin Megami Tensei 5 heeft bikkelharde regels, en als je die regels niet door hebt en opvolgt dan is de kans groot dat je helemaal nergens komt en tijdens de tutorial al Game Over bent. Dit klinkt hard, maar Shin Megami Tensei wordt ook juist geroemd om deze unieke trial-and-error aanpak waarin je werkelijk alles aan moet pakken wat het spel je aanreikt.
Dit is anders in Shin Megami Tensei's kleine broertje; Persona. Daar krijgen spelers allerlei social-sim activiteiten te doen om sterker te worden. Maar in Shin Megami Tensei is er maar één manier om te groeien, en dat is door de mechanics van het spel te meesteren, en zo efficiënt mogelijk in levels te groeien en een sterk team op te bouwen.
Dit zijn nog steeds de basisregels, maar de serie biedt nu voor het eerst met Shin Megami Tensei 5 meer toegankelijkheid zonder dat het spel opvallend makkelijker is dan voorgaande delen. SMT5 bevat naast de gevechten dit keer namelijk ook een en vrij open wereld om te verkennen. En als je nog niet helemaal klikt met het uitdagende vechtsysteem kan je nu ook kiezen voor een makkelijkere stand, waarin nieuwe spelers een steuntje in de rug krijgen.
nswitch shinmegamitenseiv 05f1637840213

Steen, Papier, Schaar op steroïden

In Shin Megami Tensei 5 liggen de goden en demonen flink met elkaar overhoop en daar zullen vooral de inwoners van Tokio de dupe van worden. Wanneer het hoofdpersonage hier de gevolgen van met zijn eigen ogen ziet, smelt hij samen met de mysterieuze Aogami tot één wezen. Hij wordt omgedoopt tot de Nahobino, een krachtige uitverkorenen die uiteindelijk beslist wat het lot van de wereld is.
De Nahobino kan als geen ander tegen de demonen in opstand komen, maar bevat ook genoeg charme en daadkracht om demonen te overtuigen om te strijden aan zijn kant. Dit gebeurt in klassieke turn-based gevechten waarin jij en de tegenstanders elkaar om de beurt een flinke tik mogen verkopen.
Als je vijanden echt hard wilt raken, moet je hun zwaktes onthullen. Hier begint het vechtsysteem erg interessant te worden, want het is aan jou om er achter te komen waar de demonen nou eigenlijk zwak bestendig tegen zijn.
Dan krijg je namelijk de kans om aan het einde van jouw teams beurt vijanden nog een ronde te grazen te nemen. Met fatale gevolgen. Dit valt het best te omschrijven als steen, papier, schaar op steroïden, en het overtuigt. Het zorgt dat je tot en met de eindbaas bij elke battle op het puntje van je stoel zit, want met maar één foute beslissing is het einde verhaal. Wie slim speelt, zorgt er voor dat vijanden al zijn uitgeschakeld voor hun beurt begint.
nswitch shinmegamitenseiv 07 image950wf1637840309

Duivelse deals

Het maken van de juiste beslissingen is dus erg belangrijk. Niet alleen bij het ontdekken van de zwaktes van je vijand, maar ook met de zogenaamde Magatsuhi bar. Deze meter vult zich bij iedere aanval die je uitvoert, en wanneer deze geheel gevuld is kun je verschillende krachtige aanvallen uitvoeren of jouw team voorzien van tactische buffs.
De Critical buff zorgt er voor dat elke aanval de vijand in kritieke toestand achterlaat, en dat jouw team verzekerd is om nog een ronde aan te vallen aan het einde van de beurt. Superhandig, tot je de skill ontgrendelt waarmee je team aan het begin van je beurt wat HP en MP terug krijgt zolang de Magatsuhi bar vol is, waardoor het opeens in bepaalde situaties gunstig om Magatsuhi te sparen.
Het meest briljante blijft toch wel de Demon deals. Door het gesprek aan te gaan met de vijand kan je misschien een overeenkomst sluiten en het gevecht eindigen met een sisser, of zelfs in de demon een nieuwe bondgenoot vinden. De gesprekken die je voert met de demonen zijn vaak hilarisch en werken verslavend, aangezien je bij elke demon wilt zien wat ze te zeggen hebben. Al zijn de demons ook niet vies van chantage, dus blijf op je hoede en kies de juiste dialoog opties.
nswitch shinmegamitenseiv 10f1637840852

Change of plans

De demonen lopen rond in het verwoeste Tokio dat je tijdens het avontuur moet verkennen. De demonen stelen in dit spel de show, en zijn vooral een feest van herkenning voor terugkerende Shin Megami Tensei en Persona spelers, aangezien deze series de wezens delen. Rennen door het verwoeste Tokio is spannend en voelt goed, vooral de jacht op de Miman NPC's of de vele side-quests voor XP en speciale upgrades zorgt ervoor dat je elke plek gezien wilt hebben.
Regelmatig zal je op een uitdaging stuiten waar je op het eerste gezicht niet klaar voor bent en liever met grote bocht omheen loopt. Je moet dan de bikkelharde regels van het spel respecteren en je plannen omgooien. Misschien moet je hele team demonen op de schop voor een nieuwe strategie, of brengt een kijkje in de shop van Gustave hulp, want je hebt zijn items hard nodig. En als je niet tevreden bent met je demonen, dan roep je toch gewoon wat nieuwe op door je bestaande demonen te fuseren?
Dit alles bij elkaar kan er voor zorgen dat een vijand of baas die eerst onmogelijk te verslaan was, nu het loodje legt. Dat geeft een enorm goed gevoel waardoor je door wilt, want wanneer je de regels van Shin Megami Tensei 5 eenmaal door hebt, ben je met de juiste upgrades en selectie demonen al snel onverwoestbaar. Mocht het dan nog steeds niet lukken, heb je voor het eerst in de serie nu de optie de moeilijkheidsgraad te verlagen, want het moet wel leuk blijven.
nswitch shinmegamitenseiv 11 image950wf1637851046

Recht voor z'n raap

Op sommige momenten lijkt het alsof Shin Megami Tensei 5 zich heeft laten inspireren door Persona 5, want wanneer de Nahobino niet in het verwoeste Tokio met z'n God Complex rondloopt, dan zit hij als student in de schoolbanken. Alleen is de Nahobino z'n schooltijd een stuk minder sociaal. Verwacht in dit spel geen social-sim elementen, want meer dan babbelen met NPC'e n jezelf verplaatsen op de map is het niet. Dit is simpelweg niet de focus van Shin Megami Tensei 5. Het is er geen minder spel door.
Wie Persona lang van stof vindt kan wellicht de meer recht voor z'n raap aanpak van Shin Megami Tensei 5, waarin het vechtsysteem centraal staat waarderen. Shin Megami Tensei 5 is qua speelduur korter dan Persona, want na 45 uur kan je al het einde bereikt hebben, maar als je alles wilt zien wat het spel te bieden heeft kan je daar makkelijk nog eens 40 uur aan plakken.
Grafisch is het spel strak en verrassend kleurrijk, maar helaas heeft het spel zo nu en dan ook wel wat framerate problemen, vooral wanneer er veel op het scherm gebeurt in de overworld. Deze zijn niet mega storend, maar wel zichtbaar. En zoals verwacht heeft om Shin Megami Tensei 5 net als z'n voorgangers een killer soundtrack die bestaat uit een mix van experimentele Trash Metal, Industrial en Tribal instrumenten met een elektronisch randje. Wij zijn in ieder geval fan.
nswitch shinmegamitenseiv 03f1637851319

Shin Megami Tensei 5 Review: Goddelijke game met duivels uitdagingen

Shin Megami Tensei 5 is een goddelijke JRPG geworden die duivelse uitdagende trial-and-error momenten bevat die je de baas moet zien te worden. Dit is wellicht niet even leuk voor iedereen, maar wie zich verdiept in de vele mogelijkheden die het spel biedt en niet bang is om af en toe het roer om te gooien als het even niet lukt, vindt in Shin Megami Tensei 5 één van de meest uitdagende en verslavende JRPG's die de Switch te bieden heeft.
Pokémon Brilliant Diamond & Shining Pearl jou te makkelijk? Gun jezelf dan Shin Megami Tensei 5 voor een echte uitdaging.