Shank Review

maandag, 13 september 2010 om 20:00
Stel jezelf eens een combinatie voor van cartoons, brute actie en extreem veel bloed. Zie je het voor je? Dan weet je nu wel ongeveer hoe Shank eruit ziet. Maar wij willen natuurlijk meer dan alleen een mooie game met veel bloed. Biedt Shank ons dat extra beetje om een echt interessante titel te worden?
Mijn wraak zal zoet zijn
Het verhaal van Shank zal je niet terugvinden in de hogere literatuur. Je ziet het echter wel terug in een flink aantal Hollywood films. Shank en zijn vriendin worden bruut toegetakeld door een bende van een machtige criminele organisatie. Dit is gebeurd nadat Shank weigerde om in opdracht van diezelfde organisatie zijn vriendin te vermoorden om zo zijn loyaliteit te bewijzen. Shank heeft de aanval overleefd en natuurlijk snappen we allemaal waar hij op uit is: wraak!
Shank Screenshot 155278 Shank Screenshot 155305 Shank Screenshot 155271
Geheim wapen
Shank is een 2D-actiegame en zal dus een geheim wapen achter de hand moeten hebben om te kunnen opvallen in een genre dat al ver over haar hoogtepunt heen is. In het geval van Shank is dit de oogstrelende visuele vormgeving. Shank ziet er erg mooi en leuk uit, omdat het eigenlijk één grote interactieve tekenfilm is. Alle animaties in Shank lopen vloeiend in elkaar over en je kunt je ogen gewoon niet van de game afhouden.
Waar wij vooral enthousiast over zijn, zijn de vechtscènes waarin Shank op een dak of ander platform staat, met achter hem een fel lichtgevend voorwerp als de ondergaande zon of neonreclame. In deze scenes zijn namelijk, geheel volgens de wetten der realisme, alleen de silhouetten van Shank en zijn tegenstanders te zien. Visueel is deze game dan ook helemaal in orde. Om de sfeer compleet te maken kent Shank ook nog voice-overs van hoge kwaliteit. De stemmen passen goed bij de personages, maar nog beter bij het ruige sfeertje van de game.
Erg veel actie, minder overzicht
Naast Shank’s geheime wapen is er natuurlijk ook de ‘standaard’ gameplay, wat voor het grootste deel uit keiharde actie bestaat. Je moet hierbij altijd rekening houden met je tegenstander en zijn wapen. Criminelen van je eigen lengte zijn makkelijk neer te slaan, maar de grote gasten kun je beter met granaten te lijf gaan. Een nadeel hieraan is dat je snel in een moeilijke situatie terecht komt als er meerdere tegenstanders om je heen staan. Het is erg moeilijk om de tegenstander die je aanvalt uit te kiezen, dus als je iemand tegen de grond wil slaan, is de kans goed aanwezig dat je vuist toch op die grote vechtersbaas beland. Als je daarna zelf tegen de grond geslagen wordt en je flink wat klappen moet opvangen, kan dit tot enige frustratie leiden.
Als je je vele tegenstanders om wilt leggen, kan je dus maar beter niet hersenloos gaan button bashen. Je hebt namelijk wel een klein beetje tactisch inzicht nodig om je verschillende vijanden neer te maaien. En vergeet ook vooral niet je locatie te gebruiken. Het is toch veel makkelijker om een badguy van een gebouw af te gooien dan om hem vol te pompen met lood? En als je dreigt overrompeld te worden door een grote groep, dan is een granaat een goede uitweg. De vijanden die je omlegt laten soms ook hun wapens vallen, dus houd dat goed in de gaten. Af en toe krijg je ook een nieuw wapen om je arsenaal mee uit te breiden. Denk bijvoorbeeld aan een katana en een shotgun, maar natuurlijk heb je ook altijd je trouwe kettingzaag nog.
Shank Screenshot 149645 Shank Screenshot 155298 Shank Screenshot 155264
Uitdagend maar repetitief
Shank kent dus genoeg actie, maar deze is wel constant hetzelfde. Dit is jammer, omdat de game hierdoor stukje bij beetje steeds saaier en frustrerender wordt, omdat je niks nieuws voor je kiezen krijgt, terwijl de gevechten wel lastiger en vaak ook onoverzichtelijker worden. Overigens kun je binnen 200 minuten wel klaar zijn met Shank, dus tenzij je echt heel snel geïrriteerd raakt door repetitieve gameplay, is het nog makkelijk vol te houden tot het einde van deze game.
In deze tijd zul je maar liefst acht eindbazen tegenkomen. Deze bazen proberen ieder op hun eigen manier van Shank af te komen en zijn extra lastig te verslaan. Je zult met deze vijanden soms wel even bezig zijn en worden je vaardigheden op de proef gesteld. Hierbij valt op dat de moeilijkheidsgraad niet voor iedereen ideaal zal zijn, en niet altijd even goed is afgesteld. Dit is jammer en in de moeilijkheidsgraad hadden we dan ook graag wat meer balans gezien.
Samen sla je sterk
Shank kan met een vriend gespeeld worden, maar dat moet dan wel thuis op de bank gebeuren. Het is helaas niet mogelijk om online te spelen. Dat is misschien het enige punt waarbij ontwikkelaar Klei Entertainment finaal de plank heeft misgeslagen, want de co-op is echt iets dat je niet mag missen. Je speelt hierin namelijk een geheel nieuw verhaal dat je weer meer informatie geeft over Shank’s verleden. Ook kun je met je teammaatje samenwerken om wat spectaculaire en extreem dodelijke capriolen uit te halen. Verder blijft de gameplay gewoon hetzelfde, maar dat Klei er niet voor heeft gekozen om deze co-op online mogelijk te maken, is echt niet te begrijpen.
Goede game, maar kon veel beter
Shank is een game met veel plus en minpunten. De pluspunten hebben de overhand, maar de minpunten storen wel. Zeker als je je bedenkt dat deze vrij simpel weggewerkt konden worden. Het gebrek aan overzicht in de gevechten, het gemis van moeilijkheidsgraden en het feit dat de game niet online te spelen is, zijn nu geen punten die onmogelijk te verbeteren waren. Dit is erg jammer, want ondanks dat Shank zeker een goede titel is geworden, zullen we deze nu te snel weer vergeten.