Sex Tape Review

door ana-nl
woensdag, 06 augustus 2014 om 18:55
Sex Tape is een nieuwe comedy met een cast vol sterren, en een stout plot. Klinkt als een recept voor een topfilm waardoor je gaat schuddenbuiken van het lachen... of toch niet?
Annie (Cameron Diaz) en Jay (Jason Segel) zijn al heel lang getrouwd. Dankzij hun werk en kinderen zit hun seksleven in het slop. Om er weer spanning in te gooien besluiten ze een sex tape te maken, want naar een therapeut gaan zou veel te makkelijk zijn. Jay denkt in het begin dat hij de sex tape verwijderd heeft, maar krijgt opeens een sms van een onbekende die de sex tape complimenteert.
Want, wat blijkt: Jay heeft de bijzondere gewoonte om iPads aan Jan en allemaal weg te geven, en dankzij deze gewoonte wordt de sex tape door een bepaalde app naar alle iPads gesynchroniseerd.Een race tegen de klok begint om alle iPads zo snel mogelijk terug te halen, want Annie heeft een deal om haar blog te verkopen aan een speelgoedfabrikant. En de modelmoeder van de speelgoedfabrikant, die hoort niet in sex tapes te verschijnen.

Sex Tape is iPad afhankelijk

Dat hele gedoe met die iPads, dat is gelijk de grootste klacht over de ongeloofwaardigheid van deze film. Jay werkt bij een radiostation, en maakt playlists met een iPad. Oké, dat kan. Maar: om de een of andere reden krijgt meneer eens in het jaar een nieuwe iPad, en geeft hij de oude iPads weg aan Jan en allemaal. Ten eerste: wie krijgt er regelmatig gratis iPads, en mag die vervolgens allemaal houden? Ten tweede: waarom zou je er één in godsnaam weggeven aan je postbode?!
Het plot wuift z'n hand hiernaar met het excuus, 'het is niet de iPad maar de muziek wat het cadeau is', wat nogal afgezaagd overkomt. Echter, de hele film hangt af van de iPad, en oke, later doet het plot ietwat zijn best om uit te leggen dat het aan de app ligt, maar zelfs Cameron Diaz merkt op hoe belachelijk dat klinkt. Daarbij zit de film rigoreus vast in 2014. Niet alleen is het een liefdesfestijn voor Apple (er wordt meerdere malen uitvoerig besproken hoe goed de camera wel niet is), het feit dat de film zo afhankelijk is van de Cloud en iPad grappen zorgt ervoor dat de film over een paar jaar gezien wordt als gedateerd.

Acteurs doen hun best

Cameron Diaz en Jason Segel vervullen hun rollen aardig, maar meer is er niet over te vertellen dan dat. Hetzelfde geldt voor vrijwel de gehele cast, met uitzondering van Rob Lowe. Lowe speelt de rol van Hank, de eigenaar van de speelgoedfabrikant. Overdag en op het werk een brave bussinesman, maar niet blijkt minder waar: in zijn vrije tijd snuift hij het liefst cocaïne terwijl hij naar Slayer luistert.
Hierdoor worden de scenes in Lowe's huis de grote bron van schaterlachen in de film, en de bizarre Lowe-als-Disney-figuren-schilderijen zijn het absolute hoogtepunt hiervan. Jay wordt achtervolgd door een erg boze herdershond in de film, en alhoewel dat heel cliché klinkt, zorg de film er toch voor dat het een grappige scene wordt. Doordat de achtervolging van Jay afgewisseld wordt met Annie die bizarre conversaties heeft met Hank wordt de scene niet te langdradig.

Uitermate zwak einde

De grote twist aan het einde van Sex Tape, wie de sms verzonden heeft, is zo uitermate bizar en uit het niets, dat het hele einde gewoon belachelijk wordt, en niet op een goede manier. Het hoe en wat zullen we niet zeggen, want dat zou het hele einde verraden, maar wel kan gezegd worden dat het einde totaal uit het niets komt. Alsof de schrijvers geen idee hadden waar ze mee bezig waren.

Sex Tape is popcorn vermaak

Sex Tape is goed te doen als je weinig verwachtingen van de film hebt. De acteurs zijn allemaal adequaat, en met de humor zit het goed. Sommige stukken zijn veel leuker en grappiger dan andere, maar dat is in vrijwel elke film zo. In dit geval maken de hoogtepunten de dieptepunten goed, maar hoe meer je nadenkt over het plot hoe idioter het klinkt.
Sex Tape draait vanaf 7 augustus in de Nederlandse bioscopen. Meer informatie over de film is te vinden op de officiële website en de Facebook-pagina.