Serious Sam HD: The Second Encounter Review

maandag, 27 september 2010 om 17:00
Aan het begin van dit jaar kwam Croteam met haar Serious Sam franchise naar de Xbox Live Arcade. De game deed het aardig op de console en nu is The Second Encounter aan de beurt. Maar valt dit serieus te nemen?
Geen echt vervolg
In The First Encounter nam je het als Sam “Serious” Stone op tegen de buitenaardse tiran Mental, welke een plan had om de mensheid uit te roeien. Sam was de uitverkorene om de zogeheten ‘Time Lock’ te gebruiken, waarmee hij terug in de tijd ging om daar Mental een lesje te leren en daarmee de verloop van de geschiedenis te veranderen.
The Second Encounter pakt het verhaal netjes op waar het gebleven is, maar is eigenlijk niet echt een tweede deel. The First Encounter had namelijk niet echt een einde, daar Sam simpelweg een ruimteschip in geslopen is. Het verhaal gaat dan ook gewoon lekker verder waar het gestopt is. Het ruimteschip waarin je je bevond is nu neergestort en je bent terecht gekomen in de tijd van de Maya’s. Er schijnt echter een ander schip te zijn, en het is dan ook je doel dat te bereiken. Het probleem is echter dat dit schip zich in een andere tijd bevindt en je zult dus weer door de tijd moeten reizen om deze te bereiken.
Serious Sam HD: The Second Encounter Screenshot 142307 Serious Sam HD: The Second Encounter Screenshot 142913 Serious Sam HD: The Second Encounter Screenshot 142306
Vrijwel geen vernieuwingen qua geluid en graphics
Je begint dus in de tijd van de Maya’s, waarna je, al hersenloos schietend op alles wat beweegt, naar het vroegere Mesopetamië reist en vervolgens zelfs in een middeleeuws Europa terecht komt. Deze omgevingen zijn allemaal opgebouwd uit grote vlaktes, welke met wat gangenstelsels worden afgewisseld.

Wat opvalt, is dat de game de naam HD met zich meedraagt, maar niet echt een High Definition remake is. Althans, dit geldt voor de texturen in de omgevingen en de vijanden die je tegenkomt. Daarnaast is de soundtrack niet echt aanwezig. Je hoort ver weg een deuntje met daarbij het, op zich goede, geluid van je wapens en de geluiden van de wezens die je aanvallen, maar dit is niet echt spannend te noemen.
Het ziet er allemaal niet verschrikkelijk uit en klinkt niet vreselijk, maar echt gelukkig word je er niet van. Bij een nieuw deel horen simpelweg verbeteringen op het gebied van de graphics en het geluid. Wat deze game wel heeft is een optie om het bloed in andere kleuren te zetten. Zo kun je voor groen bloed gaan, maar deze optie ook op kindvriendelijk of zelfs helemaal uit zetten.
De vijanden die je tegenkomt zijn ook grotendeels dezelfde als The First Encounter bevatte. Er zijn wel wat nieuwe vijanden toegevoegd zoals de militaire hagedissen en vuurgolems, maar je wordt vooral lastig gevallen door galopperende skeletten en onthoofde soldaten die als een kip zonder kop met een bom op je af komen rennen. Je zult wel een stel nieuwe eindbazen tegenkomen op je reis door de tijd, waarvan de één een stuk lastiger is dan de ander.
Serious Sam HD: The Second Encounter Screenshot 142308Serious Sam HD: The Second Encounter Screenshot 142303 Serious Sam HD: The Second Encounter Screenshot 142304
Nieuwe wapens en flink wat multiplayer modi
Er zijn dan wel veel herhalingen in de game te vinden, maar toch kom je ook nieuwe dingen tegen. Dit merk je vooral in het wapenarsenaal. Naast de bekende revolvers en shotguns, kom je nu onder andere een vlammenwerper en een kettingzaag tegen. Met de laatste kun je er natuurlijk voor kiezen om een stel bomen in haardhout te veranderen, maar het blijkt toch leuker te zijn om ermee tegen de vijand aan te lopen. Ook is er een sniper rifle toegevoegd aan het arsenaal, maar deze is vaker onhandig dan handig. Naast de wapens zijn er diverse power-ups in de omgeving te vinden, zoals tijdelijke onschendbaarheid, welke je niet al te vaak tegenkomt maar die wel zo handig zijn.
De wapens en de power-ups kom je ook allemaal weer tegen als je de game online gaat spelen. Serious Sam biedt je, naast de Singleplayer en de coöperatieve modus, namelijk een heel scala aan multiplayer modi, waarvan de meest bekende Deathmatch, Last Man Standing en Team Deathmatch zijn. Tussen deze modi vind je enkele originele opties terug zoals Beast Hunt, waarin je jouw jagersvaardigheden kunt laten zien tegen andere spelers, en Instant Kill, waarbij je al door één enkele kogel in het stof bijt.
Voor de multiplayer modi kun je ook een eigen personage kiezen. Zo kun je natuurlijk kiezen om als Serious Sam te spelen, maar in plaats van de hoofdrolspeler ook de vreemdste personages, zoals een cowboy of een danser met een afrokapsel, kiezen. Hierdoor is de game een veel langer leven beschoren dan het eerste deel, want de online mogelijkheden zijn stuk voor stuk leuk te noemen.
Serieus?
Serious Sam HD: The Second Encounter is een eigenlijk een toevoeging op het origineel, Serious Sam HD: The First Encounter, en dat is aan alles te merken. De game borduurt lekker verder op het verhaal en oogt vrijwel hetzelfde als zijn voorganger. Wat betreft de vijanden is er niet veel nieuws aan de horizon, maar het wapenarsenaal is nu wat uitgebreider en je kunt genieten van een berg aan multiplayermodi waaronder een coöperatieve modus. Al met al blijft het een niet al te serieuze en vooral hersenloze shooter, waarvan zeker te genieten is, maar welke je steeds maar kort tussen andere games door zult spelen.