XGN Biografie: Crystal Dynamics

Article
door Limpie
maandag, 27 september 2010 om 18:00
xgn google image
Komende week verschijnt Lara Croft and the Guardian of Light ook eindelijk voor de PlayStation 3. Deze game is ontwikkeld door Crystal Dynamics, de studio die al jaren de Tomb Raider games maakt. Maar waar kennen we de ontwikkelaar nog meer van?
Veel games
In 1992 werd het Amerikaanse Crystal Dynamics opgericht door Judy Lang, Madaline Canepa en Dave Morris. Crystal Dynamics was vanaf het begin al bedoeld als ontwikkelaar van games. De eerste game kwam dan ook al in 1993. Toch had Crystal Dynamics nog geen bekende naam en huurde Strauss Zelnick in. Hij was directeur van 20th Century Fox en had dus wel een hoop bekendheid.
Doordat zijn overgang groot uitgemeten in het nieuws kwam stond Crystal Dynamics gelijk op de kaart en was het geen probleem de game te verkopen. Deze eerste game was Crash ’n Burn, uitgegeven op de 3DO, een console uit de jaren '90. In deze race game race je met zes verschillende auto’s die tot de tand toe bewapend zijn en probeer je de rest van de baan te rammen. De game is overigens nooit in Europa verschenen.
Dit is niet de enige game die Crystal Dynamics ontwikkelde dat jaar en ook de daarop volgende jaren liep het enorm goed. Van 1993 tot en met 1997 werden er maar liefst 18 games ontwikkeld en uitgeven. In eerste instantie was dit alleen op de 3DO maar als snel kwamen ook andere consoles in beeld. Een bekende franchise die in de beginjaren van het bedrijf ontstond was Gex. Als gecko moet je in Gex afstandsbedieningen vinden om het spel tot een goed einde te kunnen brengen. Je zoekt deze afstandbedieningen omdat je karakter gek is van tv en tv kijken.
Gex
De 3DO was een mislukking
Helaas voor Crystal Dynamics bleek de 3DO een mislukking en al binnen enkele jaren werd de staf gewisseld. De nieuwe strategie was vanaf dat moment niet meer op één console gericht, maar op meerdere consoles die 32 bit 3D-beelden konden weergeven, zoals de PlayStation. De behoefte aan ontwikkelaars van dit soort games was groot en binnen de kortste keren was Crystal Dynamics een aardige speler op de markt aan het worden.
In 1998 kwam Crystal Dynamics in beeld bij uitgever en ontwikkelaar Eidos en binnen de kortste keren werd de ontwikkelaar overgenomen. De overname zorgde voor bijna geen veranderingen. Nog steeds werden er meerdere games per jaar ontwikkeld en uitgeven. Wel kwam er een nieuwe zeer bekende grote franchise bij.
In 2006 mocht Crystal Dynamics namelijk een Tomb Raider game maken. Tomb Raider is natuurlijk de game die draait om Lara Croft, die nog steeds door vele gezien wordt als het lekkerste vrouwelijke game personage. Het ging hier om Tomb Raider: Legend voor de Xbox 360. De game verkocht goed en Eidos was tevreden dus al snel werd besloten om de daarop volgende Tomb Raider games ook door Crystal Dynamics te laten ontwikkelen.
Van Eidos naar Square Enix
Toen vorig jaar Eidos werd overgenomen door Square Enix, werd ook Crystal Dynamics meegenomen. Op dit moment is de ontwikkelaar dan ook onderdeel van Square Enix. Square Enix vondt dat Crystal Dynamics voornamelijk heel erg goede Tomb Raider games had gemaakt en heeft daarom besloten dat de ontwikkelaar zich volledige op deze franchise moet richten. Ook de deze week te verschijnen Lara Croft: The Guardian of Light is hier onderdeel van.
Lara Croft
Alleen maar Tomb Raider?
Op dit moment is Tomb Raider 9 in de ontwikkeling bij Crystal Dynamics en lijkt het erop dat de ontwikkelaar het de komende tijd iets minder druk heeft met andere games. Het spel verschijnt pas in 2011 dus ze hebben nog even. Zeker is in ieder geval dat de ontwikkelaar na een eerste verkeerde gok op de 3DO, toch goed op haar pootjes terecht is gekomen en hierdoor tegenwoordig ontwikkelaar is van één van de meest bekende franchises ter wereld.

Populair Nieuws