Serious Sam Double D XXL Review

zondag, 03 maart 2013 om 18:30
Als je de naam van deze bizarre titel hoort, dan zou je denken dat je te maken hebt met één of andere XXX-film. Wij in ieder geval wel. Kenners van de Serious Sam franchise weten echter wel beter: de grofgebekte spirituele broer van Duke Nukem is terug voor een nieuw avontuur. In 2011 konden we al aan de slag gaan met Serious Sam: Double D, die in 2D te spelen was (prachtige innuendo in de titel, overigens). Maar groter en meer is altijd beter, moet ontwikkelaar Mommy's Best Games hebben gedacht. De nieuwe uitgave, die onder de subnaam 'XXL' gaat, kon dus niet uitblijven. Je zou denken dat deze game je nog veel meer bang for your buck zou moeten geven, toch? Tijd om die gedachte eens op de proef te stellen.
In Serious Sam Double D XXL volg je Sam, die zich een weg moet banen door pak 'em beet dertig levels, in het herkenbare sfeertje zoals we die gewend zijn uit eerdere titels. Gore moerassen, woestijnachtige gebieden en noem maar op. Maar rustig rondkijken in de omgeving is er niet bij. Nee, als er één titel is in de afgelopen maanden die je laat zweten terwijl je je een weg moet banen door werkelijk duizenden goorgebekte monsters, dan is het deze game wel. Tussen de bloederige schietpartijen door, vind je overal ook nog eens verborgen waardevolle schatten, die je zullen helpen in de hel die voor je ligt. Een concept waar wij erg blij van kunnen worden.
Heerlijk zwaar over de top
De Serious Sam games hebben we nooit echt serieus kunnen nemen. Grofgebekte one-liners, over de top wapens en nog meer absurde vijanden hebben altijd centraal gestaan. Combineer deze elementen met een flink arcade-gevoel en je weet waar je mee te maken hebt. De 2D-versie is in principe niet anders. Enkel het cameraperspectief. Sterker nog, de omschakeling van first-person shooter naar dit perspectief went eigenlijk verdomd snel.
Dat Sam zelf niet zo serieus is als de titel doet vermoeden, blijkt nog maar weer eens uit het feit dat hij meerdere wapens tegelijkertijd kan dragen. Normaal gesproken zien we superhelden rondlopen met twee shotguns of mitrailleurs. Mietjes. Dat kan toch beter? Waarom stoppen bij de twee armen die je hebt? Nee, Sam pakt het heel anders aan en vindt gaandeweg de nodige snufjes om zijn wapengerei aan elkaar te plakken. Tot wel zes keer! Ja, je leest het goed: zes wapens die hij tegelijkertijd kan gebruiken tegen de bijna oneindige golven van monsters. Of je nou zes shotguns wilt dragen, of twee raketwerpers, drie kettingzagen een handpistool: je kunt het je zo gek niet bedenken. Doe eens gek en experimenteer. Experimenteer totdat je jouw eigen ultieme combinatie des doods hebt gevonden. Ongelofelijk gaaf.
Als spreekwoordelijke kers op de taart kun je ieder wapen ook meerdere keren voorzien van een vernuftige upgrade. Te denken valt aan het automatisch aantrekken van geld als je je kettingzaag als een gek laat draaien. Alles voor de cashflow, natuurlijk. Of kogels voor je shotgun die over alle muren stuiteren, wachtend op een vijand van vlees en bloed. Altijd mooi, zulke chaos.
Zelfmoordpannenkoeken en gemuteerde katten die vuurballen afschieten
En chaos, dat zul je krijgen. Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, zul je nagenoeg geen enkele minuut rondrennen zonder een vijand tegen te komen. Van het afslachten van gigantische dinosauriërs die laserstralen afschieten met hun ogen, tot stapels pannenkoeken die de zelfmoordterrorist uithangen als je in de buurt komt. Of zelfs gemuteerde katten met een vlammenwerper op hun rug en vuurballen op je afschieten, zwevend op reageerbuizen met een chemisch goedje, die als katheters moeten dienen. Achterlijk idioot, maar stiekem ook verdomd leuk. Hilarisch zelfs, want een brede lach kan niet uitblijven als je deze game doorloopt. Zie het maar als een guilty pleasure.
Meer is in dit geval beter
Al dat monsterlijke geweld op je beeldscherm kan soms nog wel eens overweldigend zijn. Zelfs voor Sam, die zo langzamerhand al een paar miljoen moorden op zijn naam moet hebben staan. Gelukkig biedt Mommy's Best Games soelaas en geeft je de mogelijkheid een tweede speler in het spel te gooien en Sam bij te staan in zijn epische queeste. Het is echter goed om te weten dat de coöperatieve modus enkel offline geldt en dat de framerate met twee spelers soms drastisch kan dalen. Je zult genoeg actie ondervinden om hier echt last van te krijgen. Enige teleurstelling kan dan ook niet uitblijven dat hier niet wat meer liefde aan is geschonken.
De vele unieke dialogen die je met jouw digitale kameraad zult voeren, dienen als een pleister op de wond. In plaats van dat Sam tussen het schieten door steeds maar met zijn, toch wel erg fijn uitziende, AI praat, gaat hij hierop verder met zijn metgezel, mocht je de game coöperatief willen doorlopen. Geeft net dat ene beetje extra toegevoegde waarde als je met een metgezel totale dood en verderf veroorzaakt.
Flinterdun plot
Verwacht in Serious Sam Double D XXL trouwens absoluut geen diepgaand verhaal. De tussenfilmpjes – als die er überhaupt al zijn – geven je meer informatie over de slechterik die zijn leger sterker probeert te maken. De humoristische kant in de dialogen van Serious Sam Double D XXL, slaat echter volstrekt de plank mis. Het is simpelweg niet grappig om naar te kijken. Van die voor de hand liggende slapstick humor als de 'Kamikaze leider' die zich moet melden, maar het niet doet omdat hij ontploft is. Het is simpelweg niet grappig als een game je de ene grap na de andere door de strot probeert te duwen. Het geheim voor humor is het verrassingselement, zegt men wel eens. En op dat gebied schiet Serious Sam Double D XXL zwaar te kort.
Daarnaast excelleert Sam nagenoeg nergens in als we kritisch kijken naar zijn nieuwe avontuur. De game is simpel van opzet. Echt gigantisch simpel. Maar is het serieus zoveel gevraagd om met wat innovatie te komen? Op het feit na dat we hier met een 2D Serious Sam te maken hebben, is er, naast het briljante wapensysteem, nagenoeg geen enkele verandering ten opzichte van eerdere titels uit de reeks. Laat een bekende naam geen slap excuus worden om iedere keer maar met een bijna exacte kopie te komen van de vorige.
Uiterst simpel, effectief, keihard
Dat terzijde, is Serious Sam Double D XXL wel degelijk geschikt als een verdomd vermakelijke arcadetitel waarin je talloze, maar dan ook echt talloze monsters kunt neermaaien zoals we dat gewend zijn met die altijd zo serieuze Sam. Het is fijn om op te merken dat het toch wel oude concept nog steeds staat als een huis en je stiekem zelfs weer even meeneemt naar die 'goeie ouwe tijd'. Verwacht, op de vele hilarische vijanden na, echter geen stortvloed aan lachkicks uit de dialogen. Maar voor een uiterst simpel ogende shoot 'em up die nergens echt in uitblinkt, ben je hier beslist aan het goede adres. De volgende keer zien we je graag weer minstens zo serieus aan het werk als nu, Sam.