Picross e2 Review

zondag, 03 maart 2013 om 19:00
Picross is een gameserie die in Japan al sinds jaar en dag voor de handhelds verschijnt, maar Europa heeft slechts van enkele delen mogen meegenieten. Mogen we daarom extra blij zijn dat Picross e2 in de 3DS eShop is verschenen?
Picross e2 is een op Sudoku lijkende puzzelaar. Het draait geheel om een leeg rooster van tien bij tien of vijftien bij vijftien, die de speler gedeeltelijk moet zien te vullen. Dat kan niet op elke manier, want je hebt aan bepaalde regels te voldoen. Op onderstaande screenshots zal je zien dat er bij elke kolom en elke rij één of meerdere getallen staan. Dat is het aantal vakjes dat ingevuld moet worden. Als bij een rij van tien vakjes dus een zes staat, moeten er zes vakjes ingevuld worden en blijven er vier leeg. Aan jou de taak om uit te zoeken welke dat zijn.
Makkelijker dan het klinkt
Door tactisch de kolommen en rijen in te vullen, moet uiteindelijk een afbeelding tevoorschijn komen. In de praktijk is het gepresenteerde object nauwelijks te herkennen door het kleine aantal ‘pixels’, maar dat mag de pret niet drukken. Bij een Sudoku speel je immers helemaal geen plaatje vrij. Het aanvankelijk wellicht wat verwarrend klinkende gameplayprincipe heb je overigens binnen een kwartiertje door; Picross e2 is typisch een gevalletje ‘zelf even spelen zegt meer dan duizend woorden’. Laat je dus niet afschrikken door de statisch ogende screenshots wanneer je ook maar een beetje geïnteresseerd bent in puzzelspelletjes.
Zodra je het concept eenmaal doorhebt en de eerste puzzels met succes hebt voltooid, ben je overtuigd. Al gauw zeg je keer op keer tegen jezelf ‘nog één puzzel, deze ging zo lekker’. Zeker wanneer je na flink stoeien eindelijk dat spuuglelijke plaatje te zien krijgt, is de euforie soms groot. Belangrijk daarbij is dat het plaatje in kleur is. Doe je namelijk langer dan een uur over een puzzel, dan krijg je de oplossing enkel in zwart-wit te zien. Nu klinkt een uur als een hele tijd, maar dat valt tegen: elke fout die je maakt kost je strafminuten. Vul je een paar blokjes in die leeg hadden moeten blijven, dan zit je al gauw over de tijdslimiet heen. Een game-over scherm kent het spel niet, dus je moet jezelf ertoe aanzetten voorzichtig te werken en voor de kleurenafbeelding te gaan.
Content in overvloede
Speel je het spel op die manier (oftewel, zoals het bedoeld is), dan ben je uren zoet. Picross is tientallen en nog eens tientallen standaard puzzels rijk in verschillende moeilijkheidsgraden – de moeilijkheid wordt voor een belangrijk deel bepaald door de grootte van het rooster – en modi. Nieuw is de modus Micross, waarbij je een grotere afbeelding vrijspeelt door kleinere puzzels op te lossen. De plaatjes zijn steevast bekende kunstwerken zoals de Mona Lisa en voor je de lachende dame geheel zichtbaar hebt, heb je heel wat vakjes aangetikt. Aan content geen gebrek.
Tekortkomingen
Waar de game uitblinkt in content, schiet het helaas zwaar tekort als het aankomt op presentatie. We moeten het doen met een van de meest kale menu’s die we de laatste jaren zijn tegen gekomen. Geen enkele moeite is hieraan verspild. De puzzels zelf leveren ook niet bepaald een sfeervol beeld op. Ontwikkelaar Jupiter lijkt hier weinig moeite in gestoken te hebben. De muziek doet weinig fout, maar tijdens een moeilijke puzzel ben je waarschijnlijk geneigd het geluid uit te zetten. Het herhalende deuntje ben je al gauw zat.
Een belangrijker gebrek dan de presentie is het uitblijven van 3D-functionaliteiten. Met de unieke mogelijkheid van de handheld wordt simpelweg niets gedaan. Dat is bizar, want op de DS bracht Nintendo nog het uitstekende Picross 3D uit, waar de puzzels in 3D-perspectief geplaatst werden. En waar zou dat beter uitpakken dat op de 3DS?! Misschien dat Nintendo deze toevoeging voor een ‘volwaardig’ nieuw deel bewaart, maar dat mag geen excuus zijn. Het is gewoon heel erg jammer dat het spel deze kans onnodig laat liggen.
Goed, maar lui
Picross e2 is zonder twijfel een goede puzzelgame. Iedere 3DS-bezitter die zoekt naar een (Sudoku-achtige) puzzel kan met dit spel uitstekend uit de voeten. Meer dan een ‘goed’ cijfer kunnen we hier echter niet toekennen, want e2 voelt meer aan als een uitbreiding van het originele Picross dan een nieuwe game. De luie presentatie en het gebrek aan 3D zijn hier de voornaamste oorzaken van. Meer Picross zonder franje is alles wat je krijgt.