SEGA 3D Classics Collection Review - Nostalgische gevoelens

zondag, 27 november 2016 om 11:00
SEGA heeft door de jaren heen behoorlijk wat klassieke games gemaakt. In de nieuwe SEGA 3D Classics Collection is een aantal van die klassiekers gebundeld voor de 3DS. Hoe dat uitpakt lees je in deze SEGA 3D Classics Collection review!
In totaal staan er op de bundel van de SEGA 3D Classics Collection negen games, waaronder een remake en het origineel van Fantasy Zone 2: The Tears of Opa Opa. In eerste instantie lijkt het erop dat er voor elk wat wils in de bundel te vinden is en dat is dan ook zo. Na verloop van tijd zal je tussen de collectie een paar favorieten vinden en de andere games links laten liggen.

Verscheidene titels

SEGA is meer dan alleen een snelle blauwe egel. Zo was er destijds bijvoorbeeld Altered Beast, een sidescrolling avontuur waar menig gamer met warme herinneringen aan terug denkt. Hoewel de game door de ontwikkeling van de laatste jaren misschien wat stroperig aanvoelt, is het voor de nostalgie zeker nog eens het proberen waard.
Naast de eerder genoemde games, staan er op de collectie ook Power Drift, Puyo Puyo 2, Galaxy Foce, Maze Walker en Thunder Blade. Een aantal games zullen voor de meesten wel bekend in de oren klinken, de anderen zijn waarschijnlijk alleen voor de doorgewinterde retro gamers bekende titels.
Dat neemt niet weg dat je je wel degelijk kunt vermaken met deze verschillende games op de collectie. De meest vermakelijke titels binnen de collectie zijn in dit geval Puyo Puyo 2, Sonic the Hedgehog en Fantasy Zone 2. De andere titels zijn wel leuk om te spelen, maar zal je waarschijnlijk alleen opstarten wanneer je de drie voorgenoemde games al helemaal grijs hebt gespeeld.
SEGA 3D classics collection review

Kleurencombo's in Puyo-Puyo

Sonic heeft geen beschrijving meer nodig, maar voor de andere twee games is het misschien goed om nog even een korte uitleg te geven. Puyo Puyo 2 is voor het eerst aan onze kant van de wereld te spelen op de Nintendo 3DS en lijkt eigenlijk op een hyperactieve versie van Tetris. Je strijdt in de game tegen verschillende kleurrijke tegenstanders door gekleurde bolletjes met elkaar te combineren.
Door in Puyo Puyo 2 de verschillende bolletjes te combineren creëer je blokkades zodat je tegenstander niet langer zijn kleurencombinaties kan maken. Dit klinkt eenvoudig, maar wanneer je eenmaal een paar tegenstanders hebt verslagen wordt het tempo nog eens stevig opgeschroefd. Hierdoor zal je al je ervaring met Tetris moeten aanwenden om als overwinnaar uit de bus te komen.
SEGA 3D classics collection review

De tranen van Opa Opa

Fantasy Zone 2: The Tears of Opa Opa, die alleen vanwege zijn titel is blijven hangen, is een remaster van een klassieke sidescrolling shooter die zich na verloop van tijd ontpopt tot een ware bullet hell. Voordat je met je ruimteschip de eindbaas van de game hebt verslagen zal je in elk geval een paar uur verder en vele zweetdruppels armer zijn.
Maar dan komen we ook gelijk aan bij het manco van deze collectie. Hij is vermakelijk, voor een paar uur zelfs, maar dan ga je toch echt weer verder met een andere game. De levels van de originele Sonic The Hedgehog kennen waarschijnlijk zelfs de allerjongste gamers inmiddels wel uit hun hoofd. En om na je zoveelste highscore in Puyo-Puyo 2 weer onderaan de toren te beginnen raak je op een gegeven moment ook wel zat.
SEGA 3D classics collection review

SEGA 3D Classics Collection Review - Leuk voor tussendoor

De SEGA 3D Classics Collection kun je dan misschien het beste omschrijven als een nostalgische zak chips. Het is lekker en je bent verzadigd voor even, maar daarna krijg je toch weer trek in iets anders. Iets met meer substantie.
De verschillende games zijn leuk om weer eens te spelen en nemen je mee naar een tijd waarin gamen lang niet altijd zo serieus genomen werd als nu. Er zijn zelfs drie titels waarin je wel een aantal uur kwijt bent voor je er doorheen bent. Maar SEGA 3D Classics Collection is waarschijnlijk het leukst voor de mensen die met een warm hart terugdenken aan de tijd waarin de blauwe egel nog concurreerde met de dikke Italiaanse loodgieter.