Sébastien Loeb Rally EVO Review - Legende in de wereld van games

woensdag, 02 maart 2016 om 17:26
Sébastien Loeb is een grote naam in de wereld van motorsport. Jarenlang maakte hij furore in de rally. Nu is het voor ons ook mogelijk om mee genomen te worden in de reis van zijn leven. Lees hier onze Sébastien Loeb Rally EVO review.
Sébastien Loeb is de Michael Schumacher van de Rally, de Valentino Rossi, de Lionel Messi. Loeb is een levende legende die ontelbaar veel titels gewonnen heeft in de WRC. Liefst negen keer achter elkaar wist hij zich te kronen tot wereldkampioen. Zijn ervaringen, evenals een career mode waarin Loeb jou begeleidt, zijn nu speelbaar in de nieuwste racer van Milestone. Milestone is ook verantwoordelijk voor de WRC games, met uitzondering van de meest recente WRC 5. Maar is Loeb Rally EVO goed genoeg om gevestigde titels als Dirt en WRC 5 voor te blijven?

Sébastien Loeb en zijn ervaringen

Laten we beginnen met het persoonlijke gedeelte: Sébastien Loeb zelf. Wat Loeb Rally EVO fantastisch doet, is dat het leven van de Fransman in gedeeltes besproken en uitgelegd wordt, van kinds af aan tot de ontwikkeling van de game. Eén van de gamemodi is dan ook volledig gebaseerd op het leven van Loeb en zijn belangrijkste momenten. Je kan zijn grootste overwinningen herbeleven in de vorm van challenges.
Als je deze challenges voltooid hebt, krijg je een speciale auto, waarin Loeb op dat moment in zijn carrière reed. Dat gaat van het absolute begin in 1998 tot zijn recentelijke uitstapjes naar Pikes Peak. Eigenlijk Loeb's hele leven dus, afgezien van de beroemde Dakar Rally waar Loeb inmiddels ook aan meedoet. In de vlakke stages rijdt hij nog altijd alle coureurs op grote achterstand.
Loeb rally evo review 6

Zeer uitgebreid wagenpark

We zagen net al dat de auto's van Sébastien Loeb zelf vrij te spelen zijn, maar dat zijn gelukkig niet de enige auto's. Alle belangrijke auto's die ooit in de WRC gereden hebben zitten in de game. Dus ook.... (tromgeroffel) klassieke rally auto's. Van de jaren 70 tot aan het hedendaagse WRC-monsters.
Denk hierbij aan de Lancia Fulvia, de Subaru Impreza's, de Mitsubishi Lancer EVO's, Renault 5, Peugeot 206 en de Toyota Celica. Al deze auto's zitten in de game en zijn of te koop of vrij te spelen. Het oog voor detail is noemenswaardig, aangezien alle auto's ook voorzien zijn van de originele livery's. Dit draagt bij aan de echte rally ervaring. In totaal zijn er 58 auto's van maar liefst 16 verschillende merken.
Loeb rally evo review 2

Stages en customization

En alsof dat nog niet genoeg is, kun je de auto's ook nog redelijk wat customizen. Je eigen livery's maken, je eigen team samenstellen, kentekenplaten aanpassen. Er kan eigenlijk nog best veel aangepast worden en dat draagt bij aan net dat beetje extra dat net het verschil kan betekenen met de grote concurrenten.
Maar je hebt niks aan zoveel auto's als je geen weg hebt om op te rijden. Ook daar is gelukkig geen gebrek aan in Loeb Rally EVO. Met 300 kilometer officiële weg, 64 stages, 8 rally's en 5 rallycross circuits is er genoeg te beleven in Loeb Rally EVO. En als je het rally rijden even beu ben, dan kun je altijd nog deelnemen aan de Pike Peak Hill Climb races, waar Loeb ook enkele records gebroken heeft. En zelfs als je dat beu ben kun je nog altijd oefenen of deelnemen aan de Rallycross.
Loeb rally evo review 1

Het echte racegevoel

Maar als je aan willekeurige gamers vraagt die regelmatig racegames spelen (en dan vooral bij rally-liefhebbers), zullen die toch allemaal zeggen dat het allerbelangrijkste van een racegame is hoe het rijden aanvoelt. Van de grip, tot het bochtenwerk, tot de sfeer eromheen. De graphics stellen hierbij wel teleur. Het oog voor detail in de auto's is bemoedigend, maar de omgeving is niet zo strak als je van de technologische mogelijkheden op het moment verwacht.
Dat Milestone ervaring heeft met racegames dat valt gelijk te merken als je de game opstart. Zo goed als Dirt is het wellicht nog niet, maar Loeb Rally EVO mag zich zeker rekenen tot een hele goede eerste installatie van een potentiële serie. Zeker als je dan je racestuur aan je console of PC koppelt merk je echt dat iedere auto gevarieerd en realistisch reageert op de situatie. Eén foutje en je ligt in de berm.
Loeb rally evo review 3

Career mode

Laten we het dan eens hebben over de carrière modus. Deze heeft een opbouw die ons veel deed lijken op die van Forza. Je begint onderaan en kiest evenementen om aan deel te nemen gebaseerd op de auto's die jij tot je beschikking hebt. Je begint bij de absolute basis en groeit steeds verder uit tot een legende in de rally-wereld door een ranglijst te beklimmen met veelbelovende jonge talenten.
Uiteindelijk bouw je een reputatie op, krijg je betere auto's en doe je mee aan betere evenementen. De carrière modus zit simpelweg heel goed in elkaar en de races zijn soms zenuwslopend spannend, omdat één klein foutje je de eerste plaats kan kosten. Je krijgt echt het gevoel dat je die lijst moet en zal beklimmen. De carrière geeft je precies genoeg motivatie en variatie om door te blijven spelen tot je eerste staat op die lijst.
Loeb rally evo review 4

Realisme van belang

Nu we alle voorgaande elementen besproken hebben, is het mogelijk een conclusie te trekken met betrekking tot het realisme. Grafisch laat de game wat de wensen over, maar het detail in de auto's en vooral het aantal stages en auto's compenseren daar ruimschoots mee. Ook het echte racegevoel draagt enorm bij aan het realisme van de game. Je kunt het echt merken als je op verschillende ondergronden rijdt.
Je kunt het zelfs merken als je in verschillende auto's rijdt. Iedere auto ziet er niet alleen authentiek uit, ze voelen ook authentiek aan. Ook de gemaakte schade speelt daarbij een rol. Als je een minuut geleden hard tegen een boom aan geknald bent, moet je er rekening mee houden dat je remmen het ineens minder goed doen of de auto ineens veel chter stuurt. Milestone heeft duidelijk veel aandacht besteed aan het realisme van Loeb Rally EVO.
Loeb rally evo review 5

Beter dan concurrentie?

Qua graphics en racegevoel kan Sébastien Loeb Rally EVO nog net niet tippen aan de grote concurrenten. Dat neemt echter niet weg dat het een goede eerste installatie is van een potentiële serie. Loeb Rally EVO doet bijvoorbeeld andere dingen juist veel beter dan de concurrenten. Klassieke auto's, challenges, de Pikes Peak Hill Climb en mogelijkheden tot customization zijn daar goede voorbeelden van. Je zult jezelf in ieder geval niet snel vervelen.
Als Loeb Rally EVO deze lijn doorzet en er meer titels volgen kan deze game zeker een serieuze bedreiging gaan vormen voor Dirt en de WRC-games. Alleen al op basis van de extra's die deze game biedt, is het al de moeite waard om deze racer een kans te geven. Sébastien Loeb heeft genoeg materiaal om zowel de mainstream gamer als de echte liefhebber tevreden te stellen.