Scuf Instinct Pro Review - Meer dan een mooi uiterlijk

donderdag, 19 augustus 2021 om 17:00
scuf instinct xgnf1629298084
Wie lekker wil gamen is natuurlijk op zoek naar een controller die een stapje voor heeft in iedere situatie of bij ieder spel. Scuf levert al jaren deze belofte door spelers controllers voor te schotelen die tot in het kleinste detail aanpasbaar zijn. Zo ook met de nieuwe Scuf Instinct Pro. In onze Scuf Instinct Pro review lees je of deze Xbox/PC-controller je games nog beter laat spelen.
De Scuf Instinct Pro is het high-end model van de twee nieuwe controllers die de fabrikant voor de Xbox Series X en PC op de markt heeft gebracht. Het is een controller die niet alleen van alle gemakken is voorzien, maar ook nog eens tot aan hartenlust aan te passen. is. Van grotere triggers tot een andere faceplate; Scuf laat je de Instinct Pro inrichten zoals jij dat wil.

Herkenbaar design

Het design van de de Instinct Pro springt dan ook vanaf het eerste moment in het oog. Deze lijkt als twee druppels water op de Xbox Elite Series 2 controller. Naast de bekende knoppen en besturing is de controller op de achterkant voorzien van vier extra knoppen die met minimale inspanning ingedrukt kunnen worden.
Je hoeft je vingers bijna niet eens op te tillen op de knoppen op de achterzijde in te drukken. Een minimale beweging om de backbuttons in te drukken is genoeg, waardoor je reactietijd een stuk sneller is tijdens competitieve games. De knoppen op de achterzijde zijn verder individueel te programmeren. Voor competitieve spelers is dit heerlijk, want die kunnen de drie verschillende profielen optimaal afstellen voor iedere soort game.
Via een handige lichtknop onder de Mic-knop kun je zien welk profiel actief is. Dit valt namelijk aan de kleur af te lezen. Eigenlijk verwacht je dan ook dat het knopje boven de kleur de profielen aanpast, maar dat is dan weer niet het geval. Die knop is op de achterkant van de controller te vinden. Het is gelukkig geen onoverkoombaar probleem.
scuf instinct pro controller 2f1629373317
scuf instinct pro controller 5f1629373309
scuf instinct pro controller 3f1629373300

Vertrouwd gevoel

Veel belangrijker is immers dat de controller in de hand heerlijk ligt. Gezien het design van de controller zoveel weg heeft van de Xbox Elite Series 2-controller, ligt de controller enorm fijn in de hand. De controller heeft een goed gewicht, waardoor deze niet goedkoop aanvoelt, maar is met 280 gram niet te zwaar dat je er na lang spelen last van krijgt.
Verder heeft de Instinct Pro een lekker profiel op de achterzijde. Hierdoor glijdt de controller niet uit de hand en komt het ook minder snel voor dat je zweethanden krijgt tijdens het spelen. Ook daarin lijkt de controller op de Elite Series 2, maar het grootste verschil is juist te vinden in de verwisselbare faceplates. Scuf laat je hier vooraf niet alleen tussen een aantal toffe printjes, maar ook dat deze simpel te verwisselen zijn.
scuf instinct pro controller 1f1629373250
scuf instinct pro controller 4f1629373238

Stijlvol en functioneel

De faceplates zijn namelijk magnetisch aan de rest van de controller verbonden. Uiteraard zijn ook de andere aspecten van de controller aan te passen, zoals de knoppen, triggers en sticks. Voor de sticks is ook mogelijk om hoge of lage varianten te gebruiken. Hierdoor is de draaicirkel in games juist weer een stukje voordeliger.
Hetzelfde geldt ook voor de triggers. De Scuf Instinct Pro heeft namelijk een optie om te schakelen tussen normale trekkers die je volledig moet overhalen en triggers die als muisklikken functioneren. Laatstgenoemde is uiteraard wenselijk voor shooters, terwijl racegames juist meer precisie vereisen met trekkers die je volledig in kunt drukken.
Deze features mogen dan eigenlijk ook niet ontbreken voor het prijskaartje. Die is namelijk niet mals met 210 euro, maar wel begrijpelijk. Het is immers niet de eerste pro-controller die we voor een hoog prijskaartje over de toonbank zien gaan. Scuf biedt alleen wel wat minder features aan dan bijvoorbeeld directe tegenstander Xbox Elite Series 2 en dat toch voor een hogere prijs. De Elite Series 2-controller laat je bijvoorbeeld ook gewoon de weerstand van de sticks aanpassen, iets wat de Instinct Pro niet kan.

Scuf Instinct Pro Review - Waar voor je geld

Toch zal niet iedereen problemen hebben met een wat hogere prijskaartje, want de vele uiterlijke opties weten veel goed te maken. Dat de controller verder heerlijk in de hand ligt en beschikt over enorme aanpasbaarheid op de sticks en knoppen, blijft tevens een groot voordeel. Over het design kun je dan eigenlijk ook alleen maar positief zijn, op die ene keuze rondom het schakelen van profielen na.
Als je zoekt naar een manier om je game-ervaring naar een hoger niveau te tillen is de Scuf Instinct Pro dan ook een geweldige keuze. De controller blinkt op bijna ieder vlak uit en is ondanks een sterke concurrent het prijskaartje zeker waar. Al helemaal als je veel waarde hecht aan hoe prachtig je controller wel niet mag ogen!