Scribblenauts Unlimited Review

woensdag, 27 februari 2013 om 17:00
Scribblenauts Unlimited is eindelijk in Nederland verkrijgbaar, zij het alleen op de PC. De Verenigde Staten maakten in november al kennis met de game en wij maar wachten. Intussen ligt de Wii U- en 3DS-versie nog steeds niet in de winkels, Joost mag weten waarom. Met zo’n voorgeschiedenis zijn de verwachtingen hoog gespannen voor deze Scribblenauts. Het is hoogtijd om ongelimiteerd te genieten.
Ongelimiteerd genieten, dat is de essentie van het aanschaffen van een product of dienst. Neem bijvoorbeeld het attractiepark Disneyland Parijs. Eerst rijd je een heel stuk met de auto om er te komen. Voor de meesten is een dergelijk eind reizen niet leuk. Vervolgens trek je flink je portemonnee voor entree en verblijf. Ben je eenmaal binnen, dan blijkt dat er ook nog eens een behoorlijke wachttijd is voor jouw favoriete attractie. Je fantasie gaat de vrije loop: "Beschikte ik op dit moment maar over dit voorwerp of over deze krachten."
Alstublieft meneer, een appeltje
In Scribblenauts Unlimited wordt die fantasie werkelijkheid. Jij neemt de rol van hoofdpersonage Maxwell op je. Hij bezit een magisch kladblok waarmee ieder woord dat hij opschrijft tot leven komt. Samen met zijn zusje loopt hij tegen een oude man aan en de twee besluiten hem wat te plagen door hem een rotte appel te geven. Dat pikt de oude man niet en hij roept een vloek op over de het zusje van Maxwell dat haar in een steen laat veranderen. Er zijn 'starites' nodig om de duistere magie tegen te gaan. Aan Maxwell de taak om die te verzamelen. Een debuut in de Scribblenauts franchise. De serie was tot deze versie namelijk niet verhalend.
Hoe haal je de kat uit de boom?
Starites vind je simpelweg door mensen blij te maken. Daar komt het puzzelgedeelte van de game bij kijken. Je komt iedere keer in een situatie terecht waarbij iemand jou om hulp vraagt. Dat kan vrij simpel zijn – haal een kat uit de boom – maar ook redelijk ingewikkeld – maak van iedere aap een vriend van de mens. Het leuke is dat jij daar je fantasie helemaal op los kan laten. Haat jij katten, dan kun je hem beter laten dienen als hapje voor een hongerige of boze T. Rex. Uiterlijke kenmerken als lelijk of groot kun je ook toepassen. Je kunt de T. Rex precies maken zoals jij hem het liefst ziet.
Doen waar je zin in hebt
Scribblenauts Unlimited is daardoor niet alleen een puzzelgame. Het is een game zoals jij die wilt. Heb je even lekker schijt aan Maxwells zusje, dan schrijf je ‘gun’ in het kladblok en je gaat schieten. Meer zin om te racen? Tover dan een wagen tevoorschijn en je kunt je ding doen. Creatieve mensen kunnen zich helemaal uitleven in deze game. Maar gewoon lekker de game doorlopen is ook zeker geen ramp. De puzzels zijn niet zo uitdagend als in de voorgaande Scribblenauts, maar ze blijven je brein soms nog aardig op de proef stellen. En het belangrijkste: er zijn veel puzzels aanwezig. Scribblenauts Unlimited neemt zijn naam bijna te letterlijk door ongelimiteerd bezig te zijn met alles wat met de game te maken heeft.
De voordelen
Het is en blijft zuur dat Scribblenauts Unlimited nog steeds niet op de consoles van Nintendo speelbaar is. Maar laten we even de het-glas-is-halfvol-mentaliteit toepassen. Iedere keer als er iets in je hoofd te binnen schiet, kun je Maxwells kladblok pakken en supersnel met het toetsenbord je object oproepen. Dat werkt heel vlot, en het is nog maar afwachten hoe prettig dat uitpakt op een digitaal toetsenbord van het touchscreen. Al met al is de nieuwste Scribblenauts het wachten waard geweest. Je kunt doen wat je wilt en het ziet er goed uit op de PC.
Scribblenauts bijna Unlimited
In Scribblenauts Unlimited word je uitgedaagd om creatief bezig te zijn. Speel je liever 'gewoon' Scribblenauts dan doe je dat. Maar wil jij liever een potje futuristisch bezig zijn, om maar iets te noemen, dan schrijf je jetpack in Maxwells kladblok. Jij maakt van Scribblenauts het spel dat je wilt. Scribblenauts Unlimited doet niet veel anders dan zijn voorgangers, het doet alleen meer. Veel meer. Het is zowaar ongelimiteerd. En dat voor maar 27,99 euro. Een aanrader voor degenen die al bekend zijn met de serie, maar ook een aanrader voor mensen die nog nooit met de serie in aanraking zijn geweest.