Scribblenauts Showdown Review - Vreemde eend in de bijt

woensdag, 21 maart 2018 om 11:50
Al rijdend op een Chinese draak met een tostiapparaat in ons hand werden we door een Samurai strijder achterna gezeten. Welkom bij Scribblenauts, de nieuwste party puzzel game in de franchise. In deze Scribblenauts Showdown review lees je of deze draak met genoeg overtuigend vuur heeft gespuwd om een goed cijfer af te dwingen.
De eerste Scribblenauts game werd uitgebracht in 2009 voor de Nintendo DS. Na een groot succes en vijf andere games zijn we aangekomen bij het nieuwste deel: Scribblenauts Showdown. Voorheen was het niet mogelijk voor PlayStation 4 gebruikers om een Scribblenauts game te spelen, maar hier is verandering in gekomen.
Showdown is namelijk het eerste spel in de franchise dat uitgebracht is voor de PlayStation 4. Showdown is tevens uitgebracht voor de Xbox One en Nintendo Switch, maar heeft geen ondersteuning voor de pro controllers van de Switch.
Scribblenauts Showdown review

Maak plaats voor Showdown

Naast de Sandbox modus uit vorige games is er nu een nieuwe modus die centraal staat in het spel: Showdown. Het bordspel in deze modus deed ons even denken aan een party game van Mario maar deze gedachte vervaagde al snel. Het doel is namelijk niet alleen om minigames te spelen, maar hier je eigen creativiteit aan te te voegen door woorden te verzinnen. Dit is wat de Scribblenauts games zo uniek maakt.
Deze creativiteit kun je ook de vrije loop laten in de Versus modus, waarbij je dezelfde minigames als in de Showdown modus kan spelen. In Versus zit alleen geen bordspel en dat betekent dat je willekeurige minigames kan spelen zonder hoofddoel. Je kunt hier kiezen uit 25 minigames om te spelen en dit zijn vaak gevarieerde levels die zorgen voor een leuk wedstrijdje tegen je vrienden. Sommige minigames zijn alleen wat simpel voor volwassenen, maar kunnen voor kinderen wel leuk zijn.
Waar je veel plezier aan zult beleven, ongeacht of je een kind of volwassenen bent, is de minigame Take Flight. Tijdens dit spelletje moeten spelers een voorwerp of dier maken door een woord te verzinnen. Hier moeten ze dan mee naar de finish vliegen zonder te veel objecten in hun omgeving te raken. Het woord dat je maakt kan in je voor- of nadeel werken door de snelheid en gewicht van het voorwerp. Zo is een draak wel heel snel, maar ook erg zwaar.
Scribblenauts Showdown review

Puzzels oplossen

Naast de nieuwe minigames en modi is er ook ruimte voor oude bekende modus: Sandbox. Sandbox heeft nieuwe levels waarin spelers woorden moeten ontdekken om puzzels op te lossen. Hier kun je meer dan 35,000 woorden omtoveren tot levende wezens of voorwerpen. Ook wij vlogen door de acht Sandbox levels heen als een zombie op een grote draak.
Je kunt het je dus zo gek niet bedenken of Scribblenauts creëert het voor je. Er zijn dan ook bijvoeglijke naamwoorden toe te voegen wat de functies van voorwerpen en mensen nog interessanter maakt. Zo kan je een mens maken en hier een zombievirus aan toevoegen. Voor je het weet loopt de stad vol met zombies en zijn zelfs dieren geïnfecteerd. Mochten al deze ondoden je helemaal niet leuk lijken, dan kan je ze gewoon onsterfelijk maken.
Deze Sandbox levels vol zombies en andere gekkigheid zijn vrij te spelen met Starites. Daarom is het handig om eerst met een andere modus zoals Showdown te beginnen, aangezien je daar Starites mee kan verdienen. Voor iedere missie die spelers voltooien in de Sandbox modus, komen er Starite punten bij. Hiermee zijn naast levels ook outfits en andere accessoires voor je eigen Scribblenaut personage mee te ontgrendelen.
Scribblenauts Showdown review

Schreeuwend over de finish

Na het spelen van al deze modi kan het spel saai worden, vooral als je niemand hebt om mee te spelen. Er is een optie om tegen de CPU te spelen, maar er mist gewoon iemand die fanatiek naast je zit te schreeuwen omdat je diegene hebt verslagen. Want als je ook maar een beetje competitief bent, dan komt deze emotie al snel naar boven.
Dit is zeker niet negatief, want dit soort situaties kunnen al snel voor hilarische momenten zorgen. Zo moesten wij een race houden met een tostiapparaat en een giraffe, plots werden deze net voor de start omgewisseld. Natuurlijk was het meteen chaos, want welk tostiapparaat wint er nou een race van een giraffe? Dit is slechts een van de voorbeelden waaruit blijkt dat Scribblenauts Showdown een leuke party game kan zijn.
Scribblenauts Showdown review

Scribblenauts Showdown review - Niet voor de Sandbox fans

Al met al is Scribblenauts Showdown dus een aardige party game boordevol content. De franchise heeft een wending genomen door zich meer te focussen op de twee nieuwe modi in plaats van de Sandbox modus. Deze modi zijn perfect voor co-op, maar mocht je even niemand hebben om dit mee te doen, dan kan Scribblenauts Showdown al snel gaan vervelen. Een online modus was dus perfect geweest, maar vooralsnog moeten we het doen met een schreeuwende gek naast ons in de co-op modus.
Scribblenauts Showdown is verkrijgbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch.