Scene It? Bright Lights! Big Screen! Review

maandag, 28 december 2009 om 17:01
Na twee eerdere Scene It games voor de Xbox 360, mogen de PlayStation 3 en Wii er nu ook aan geloven: Scene it? Bright Lights! Big Screen! ligt in de winkels. Het is een quiz enkel over films, wellicht iets voor jou?
Al meerdere quizen zijn er verkrijgbaar op de huidige generatie consoles waarbij de Buzz franchise het voor de PlayStation erg goed doet. Wat Scene It? Bright Lights! Big Screen! anders doet dan Buzz, is door de vragen enkel te beperken tot films. Zo'n Buzz variant hadden we al eens in het verleden op de PlayStation 2.
Buzz vergelijken: je kunt er niet omheen
Eigenlijk zou je deze game niet mogen vergelijken met Buzz en de game op zichzelf moeten zien. Het punt is echter als je Buzz gewend bent, je al snel verschillen en gebreken ziet in deze Scene it game. Je ontkomt er dus niet aan. Laten we kijken naar de overeenkomsten en verschillen en wat er dan nog overblijft voor game.
Zodra je de game opstart, valt meteen de taal op waarin je deze game moet spelen, Engels. Dat zal niet voor iedereen een probleem zijn, maar voor genoeg mensen wel. Het maakt niet uit op wat voor instelling je je console zet, Engels blijft de voertaal. Eén-nul voor Buzz op dit vlak, gezien je die games wel in het Nederlands kunt spelen.
Scene It? Bright Lights! Big Screen! Screenshot 133852 Scene It? Bright Lights! Big Screen! Screenshot 133851 Scene It? Bright Lights! Big Screen! Screenshot 133847
Voordat je gaat quizen kun je een personage uitkiezen, in totaal zijn er 12 opties. Ook op dit vlak scoort Buzz beter, want je kunt nu niet geluidjes selecteren of een naam toekennen waardoor een stukje plezier verloren gaat. Dit mag geen ramp zijn uiteraard, maar als je eenmaal aan het spelen bent, zul je merken dat de personages ook niet echt leven. Het ziet er allemaal erg lelijk uit en weet je niet te raken, erg jammer. Want bij Buzz heb je soms echt het idee hebt alsof je meedoet met een televisieshow.
Te moeilijk?
Maar genoeg over de vergelijking met Buzz, want Scene It? Bright Lights! Big Screen! is er ook op de Xbox 360 en Xbox 360 eigenaren hebben niets aan een PlayStation exclusieve titel als Buzz. Dus is deze Scene it game wellicht toch wat voor hen?
Zoals gezegd betreft het enkel filmvragen, dus als je breed wilt quizen is dit spelletje sowieso al niets voor jou. Denk jij regelmatig een filmpje te zien, dan kun je je kennis testen in deze Scene it game. Het spel is dan ook voor een beperkte doelgroep. En hoe beperkt die doelgroep is, wordt ook duidelijk als je eenmaal gaat spelen. Want neem van mij aan, sommige vragen zijn écht heel moeilijk. En voor velen zal de moeilijkheidsgraad van deze game dan ook té moeilijk zijn.
Scene It? Bright Lights! Big Screen! Screenshot 133854 Scene It? Bright Lights! Big Screen! Screenshot 133853 Scene It? Bright Lights! Big Screen! Screenshot 133855
Niet goed uitgewerkt
Hoe moeilijk het wordt ligt er helemaal aan welke ronde je speelt. Scene It bestaat uit vier rondes waarbij elke ronde een paar categorieën voorbij komen. Zo krijg je zinnen en moet je raden uit welke film deze komen, of je krijgt een filmfragment met daarbij behorende vragen. nadeel is wel dat je veelal meerdere vragen krijgt bij hetzelfde fragment, en als je het fragment niet (her) kent hang je dus al. Verder zijn er ook vele 'creatieve' rondes in zoals "Pixel Flix" of "Sketches''.
In deze rondes zijn hele pixelige mannetjes getekend en moet jij raden welke film uitgebeeld wordt. Dit is zo onduidelijk en de tijd is zo kort, dat dit veelal onmogelijk is om te doen. Sommige van die rondes hebben ook niets meer te maken met je kennis maar eerder hoe creatief je kunt puzzelen of hoe vaak je achter elkaar het verkeerde antwoord kiest. Het idee is grappig, maar de uitvoering van sommige categorieën is gewoon slecht.
Scene It? Bright Lights! Big Screen! Screenshot 133843 Scene It? Bright Lights! Big Screen! Screenshot 133842 Scene It? Bright Lights! Big Screen! Screenshot 133841
Helaas meer gebreken
Wat ook slecht gesteld is, is het geluid van deze game. Je hebt een presentator (overigens is er ook een functie dat je deze kunt uitschakelen) maar de show is oersaai. Tussentijds leuk commentaar is er niet. En de personages zelf komen ook niet tot leven. Tijdens de vragen zie je een mannetje of vrouwtje bovenin en dat is het. En elke keer als je de mist ingaat, reageert een personage hetzelfde dat je al snel het geluid van je tv uit wilt zetten. Laten we het niet hebben over de grafische kwaliteit, want dat is gewoon om te huilen.
Tot zover zijn dat niet veel goede woorden voor Scene It? Bright Lights! Big Screen! Doet de game nog wel iets goed? Ja een paar dingetjes, maar die zijn eigenlijk ondergeschikt aan de rest. Je kunt quizen met vier man waarbij de PlayStation 3 versie de Buzzers ondersteunt, dus dat is netjes. Maar ook met een controller laat de game zich prima dienen. Verder is het leuk dat je tijdens het quizen een optie aan kunt zetten omtrent het punten verdienen, zodat je ook punten verliest als je iets fout doet. Dit is bedoeld voor de fanatiekelingen. En de lengte van de quizrondes kun je aanpassen.
Geen succes
Maar al met al is dit spel toch geen schot in de roos. De game richt zich veel te veel op een hele kleine doelgroep. Engels begrijpen plus echt flink wat filmkennis hebben is een pré. Denk jij hieraan te voldoen, kun je leuk met drie mensen quizen. Houd er wel rekening mee dat de game grafisch niet om aan te zien is en het geluid je ook al snel gaat irriteren. Sommige rondes zijn heel leuk om te spelen maar helaas zitten er een paar categorieën tussen waarmee je niet echt uit de voeten kunt. Kortom, ook voor de filmliefhebbers is dit het toch net niet. Dan kun je beter gewoon een film opzetten en daarvan genieten.
Cijfer: 5.3