Scene It? Bright Lights! Big Screen! Review

door Koen
zaterdag, 02 januari 2010 om 18:00
Scene it? welke voorheen exclusieve voor de 360 was, is onlangs in de winkels komen te liggen voor alle drie de huidige consoles. De game komt dus ook naar de Wii, maar moeten we daar blij mee zijn?
Bij het spelen van Scene it? Bright Lights! Big Screen! is kennis over films en series niet onhandig, in de game zul je namelijk alleen maar vragen over die twee dingen tegenkomen. Je zult echter een heel brede kennis over beide moeten hebben aangezien er veelal onbekendere titels in voorkomen.
Scene It? Bright Lights! Big Screen! Screenshot 133984 Scene It? Bright Lights! Big Screen! Screenshot 133979 Scene It? Bright Lights! Big Screen! Screenshot 133983
Weinig mogelijkheden
In de game heb je maar één mogelijkheid, en dat is het beantwoorden van vragen in een quiz modus. Dit kun je dan weliswaar met drie andere personen doen, maar daarbij heb je het dan ook gehad. Veel keuze binnen deze modus heb je ook niet aangezien je alleen kan kiezen of je voor een short- of long-game gaat.
Vervolgens kun je 20 verschillende type vragen verwachten, die helaas wel wat veel op elkaar lijken. Zo kun je een film- of seriefragment te zien krijgen. De vragen, welke na het fragment gesteld worden, zul je aan de hand van het vertoonde fragment moeten beantwoorden. Vragen die je kunt verswachten zijn dingen als: wat stond er op het shirt van de hoofdpersoon. Helaas herhalen de vragen zich redelijk vaak.
Gelukkig blijft het niet bij het bekijken van film- of seriefragmenten, maar krijg je ook vragen over wanneer films zijn verschenen. Zo moet je de films in volgorde van release zetten. Een vergelijkbare vraag is het zoeken van de goede acteur of actrice bij de film, waarin hij of zij heeft gespeeld. Ook is er een vaag type vraag, je krijgt namelijk een bedekt plaatje, welke je zelf zichtbaar kunt maken, waardoor er echter wel punten worden afgetrokken. Aan dit plaatje zit een vraag met een tweetal antwoorden. Het plaatje, welke je te zien krijgt gaat namelijk over een acteur, actrice of een film. Al met al is het jammer dat de vragen telkens erg veel op elkaar lijken.
Scene It? Bright Lights! Big Screen! Screenshot 133978 Scene It? Bright Lights! Big Screen! Screenshot 133972 Scene It? Bright Lights! Big Screen! Screenshot 133968
Verder weinig goeds
Iets wat misschien nog wel slechter is aan de game is het feit dat alle vragen en antwoorden in het Engels zijn. Ook de filmfragmenten worden vertoond zonder ondertiteling. Het niet kunnen kiezen van een andere taal is een groot gemis voor de game, aangezien niet iedereen goed Engels kan. Zeker een game als deze, die gericht is op de familie, zou toch wel in het Nederlands te spelen moeten zijn.
Daarbij is ook erg jammer dat alles zo rommelig is uitgewerkt. Zo is het erg jammer dan de host van de show, welke je overigens uit 12 verschillende personages kunt kiezen, vrijwel altijd hetzelfde zegt. Zo komt het geregeld voor dat deze persoon hetzelfde zegt als je iets goed of fout doet.
Ook de grafische kwaliteit van de game is ver onder de maat. De host, welke onder het spelen klein in de linker bovenhoek wordt getoond, is niet om aan te zien. De vormgeving van het interface ziet er ook niet uit, het is heel saai en nodigt totaal niet uit om verder te spelen. Daarbij wordt er totaal geen show van gemaakt. Dat zijn juist de dingen die de game ook aantrekkelijk moeten maken, en we weten zeker dat, als er wat meer moeite in was gestoken, het geheel een stuk mooier kon zijn. Op de PlayStation 3 en Xbox 360 is het spel iets mooier, maar ook op die consoles was het niveau ondermaats, zoals Rox in haar recensie van die versies al zei.
Het enig wat eigenlijk wel goed is dat je, wanneer je over meerdere controllers beschikt, de mogelijk hebt de game te spelen met drie anderen, waardoor je toch wel een gezellige avond kunt hebben. Al zal dat wel meer de gokvaardigheid van je gasten testen, dan dat je daadwerkelijk strijd om wie er de meeste kennis heeft van de films en televisie.
Helaas slechte quiz game
Helaas is dit geen goede quiz game en zijn er op de markt veel betere alternatieven te koop. Dit komt vooral door het ontbreken van andere talen. Het spelen wordt hierdoor, vooral voor mensen die de Engelse taal niet goed beheersen, moeilijker gemaakt. Ook grafisch en qua stijl valt de game erg tegen. Je kunt dus veel beter je geld aan een alternatieve quiz game uitgeven die tevens ook nog een breder scala aan vragen heeft dan Scene It? Bright Lights! Big Screen!
Cijfer: 4.5