Saw X Review - Tobin Bell keert spectaculair terug als Jigsaw

woensdag, 11 oktober 2023 om 15:00
Saw X brengt ons terug naar het duistere universum van John Kramer, beter bekend als Jigsaw, in een angstaanjagend hoofdstuk dat zich afspeelt tussen de gebeurtenissen van Saw I en II. Dit nieuwe verhaal onthult Kramers meest persoonlijke spel, gedreven door ziekte en wanhoop.

Opzoek naar wraak

Het verhaal begint met John Kramer die naar Mexico reist in een laatste poging om zijn kanker te genezen met een riskante medische procedure. Al snel ontdekt hij dat hij is bedrogen en zijn leven in gevaar verkeert. Vastbesloten om wraak te nemen op degenen die hem hebben bedrogen keert hij terug als Jigsaw.
Terug in zijn bekende rol als de beruchte seriemoordenaar Jigsaw, begint John met het plannen van een reeks krankzinnige, ingenieuze en verraderlijke valstrikken. Zijn slachtoffers zijn deze keer de bedriegers, oplichters en degenen die zich bezighouden met immorele praktijken. Elk van zijn valstrikken brengt zijn doelen tot het uiterste, met de dood als de ultieme inzet.
Wat deze film onderscheidt, is de verschuiving naar een meer emotioneel geladen verhaal. Hoewel het misschien niet zo gruwelijk is als zijn voorgangers, biedt het diepgaandere personageontwikkeling en onthult het de donkere kant van John Kramer. Hierdoor krijgen we een beter begrip van zijn motivaties en overtuigingen.

Hoogte- en dieptepunten

Op het esthetische vlak is Saw X misschien wel de mooiste film in de franchise. De sfeervolle beelden, waaronder die van Mexico, zijn prachtig vastgelegd en brengen de wereld tot leven. De cinematografie draagt bij aan de algehele ervaring, met indrukwekkende shots die de spanning en het mysterie van de film versterken.
Het plot is intrigerend en een van de sterkste punten van de hele serie. Het plaatst de tachtigjarige Tobin Bell in het middelpunt van de actie en laat zien hoe hij nieuwe valstrikken bedenkt. Terwijl hij zijn prooien test op hun morele kompas, onthult de film ook meer over Kramers eigen innerlijke strijd met rechtvaardigheid en wraak.
Een terugkerend thema in de Saw-films is de complexe morele kwestie rond Jigsaw. De films portretteren hem niet simpelweg als een moordenaar, maar als een man die onrecht wil rechtzetten op zijn eigen gruwelijke manier. Deze premisse blijft in Saw X behouden en voegt diepgang toe aan het karakter. Het roept vragen op over de grenzen van gerechtigheid en hoe ver men mag gaan om de wereld te verbeteren.
Aan de andere kant kunnen sommige elementen van de film als onrealistisch worden beschouwd, vooral als het gaat om de antagonist. Ze komt op het eerste oog over als een geldwolf maar verandert in het slot compleet van karakter. Ook het acteerwerk van de actrice laat wat te wensen over. Dit is helaas iets dat we vaak zien in horrorfilms en is deel van de genreclichés. Het draagt negatief bij aan de spanning en het onvoorspelbare karakter van de plot.

Een broodnodige vernieuwing in de Saw-franchise

Saw X markeert een nieuwe richting voor de franchise. Hoewel het niet zo intens is als sommige van zijn voorgangers, biedt het een evenwichtige mix van gruwelijke slachtingen en onverwacht emotionele momenten. Het herinnert ons aan de oorspronkelijke Saw-ervaring en is zonder twijfel een verbetering ten opzichte van de recente delen.
Saw X is een film die fans van de franchise zeker zullen waarderen. Hij brengt een verfrissend perspectief op het verhaal van Jigsaw en biedt een combinatie van spanning, horror en emotionele diepgang. Het is misschien geen radicale heruitvinding, maar het brengt ons terug naar de kern van de franchise en laat zien dat John Kramer nog steeds die intrigerende en angstaanjagende figuur is waar we van zijn gaan houden. De film blijft trouw aan zijn wortels, maar voegt nieuwe lagen van complexiteit toe aan het verhaal van een van de meest iconische personages in de moderne horrorcinema. Saw X zal ongetwijfeld een blijvende indruk achterlaten op zowel trouwe fans als nieuwkomers in de wereld van Jigsaw en zijn dodelijke spel.
Een behoorlijke harmonie tussen slechte slachting en onverwacht emotionele passages. Het heruitvindt het wiel op geen enkele manier (op de emotionele diepgang na), maar het biedt wel meer dan genoeg angstaanjagende, huiveringwekkende vallen om je de oorspronkelijke Saw-ervaring te geven, en het is ongetwijfeld veel beter dan de recente delen. Misschien de terugkeer naar de vorm waar velen naar zochten door terug te keren naar de fundamenten van de franchise. John Kramer is zonder twijfel nog steeds het hoogtepunt van de gehele filmserie.
Hoewel Saw X niet helemaal kan zorgen voor de verbijsterende plotwendingen en creatieve vallen die kenmerkend waren voor eerdere delen in de franchise, slaagt het dankzij een emotioneel verhaal dat nog beter wordt door Tobin Bells beste vertolking in de hele serie. Eerdere delen slaagden er niet in om Kramer's sterrenkracht te begrijpen. Saw X maakt die fout niet, wat leidt tot een van de sterkste delen van de franchise sinds het origineel, vooral omdat het Jigsaw in het middelpunt plaatst.