Samurai Shodown Switch Review - Nu ook onderweg op de vuist

maandag, 02 maart 2020 om 16:09
samurai shodown coverf1583228385
De Nintendo Switch blijft ons verwennen met klassieke en grote titels voor de console. Sinds kort kunnen we Samuari Shodown ook bij die collectie stoppen. Als je even de ellende van het alledaagse leven virtueel van je af wilt rammen, is dit wellicht iets voor jou. De review vertelt je of deze fighter ook portable de moeite waard is.

Timing is cruciaal

Samurai Shodown is een heel stuk trager dan de bekende fighting games, als Street Fighter en Mortal Kombat. Daarnaast is de game ook heel anders dan de bekende titels. Het spel is een stuk realistischer, als je goed hard met dat zwaard slaat, zie je zo die levensbalk met slechts drie klappen verdwijnen. De gameplay is duidelijk trager dan die van andere fighting games, maar de verhaallijnen heb je wel sneller uit. Je moet of meteen aanvallen of defensief afwachten om op het juiste moment toe te slaan.
En goede counter of op tijd ontwijken en toeslaan is de beste tactiek om deze game door te komen. Overmoedig er meteen op in hakken is een afrader tenzij je echt alle combo’s in hoog tempo weet uit te voeren. Samurai Shodown traint niet alleen je gaming skills, maar ook je geduld. De personages hebben allemaal unieke movesets, ondanks dat veel aanvallen op elkaar lijken. Er zijn wel duidelijke verschillen tussen personages en hun technieken en de één slaat net iets harder dan de ander. Ondanks dat de game een beetje traag kan zijn, ga je wel snel door de levensbalk heen. Als jij of de CPU eenmaal op dreef bent, zijn er soms ook echt maar drie tot vier klappen nodig.
De combo’s lijken in eerste instantie minimaal, je hebt een Low, medium en high aanval met als aanvulling nog een kick. Ook kun je de ZL en ZR-knoppen gebruiken om eventueel te ontwijken. Als je dan toch echt klaar bent voor de volgende stap kun je combo’s leren. Deze combo’s zijn alles behalve “minimaal.” Je moet hier risico’s durven nemen en de kans dat jij jouw combo volledig kan uitvoeren is klein. De basis moves zijn bij iedereen hetzelfde, maar als jij echt denkt geavanceerder te zijn dan wordt het tijd om de ingewikkelde combo’s uit te proberen. Wat we wel met zekerheid kunnen zeggen is dat dit absoluut geen button mash game is.
samurai shodown

Heeft grafisch wat ruwe randjes

De game ziet er mooi uit op de handheld, maar er zijn wel een aantal minpuntjes. Als de Switch op een groot scherm is aangesloten valt je meteen op dat de framerate niet zo perfect is. Er zijn kleine dingen op de achtergrond die iets meer aandacht hadden verdiend en nu gewoon een beetje slordig zijn afgewerkt. Samurai Shodown is bloederig en bevat enigszins gore. Met een juiste aanval op het einde van een echt kun je zo iemands hoof eraf hakken of een lichaam in tweeën zien vallen.
Het spel is dus erg realistisch in wat een paar harde klappen met zwaarden met iemands lichaam kan doen. Als jouw personage witte kleding draagt, valt het bloed gelijk op. Het bloed blijft ook, of er komt nog meer bloed bij. Ondanks de niet helemaal kloppende achtergrond ziet de game er wel mooi uit. De lay-out van gebieden is leuk doordacht en biedt veel variatie. De graphics zijn zeer indrukwekkend en maakt de game erg mooi om alleen al naar te kijken.
Ook heb je ook nog Lightning Blade, een heerlijke stijlvolle overdreven move die je kan doen in Rage Mode. Deze move is buitengewoon overpowerd, als de tegenstander nog drie kwart van de levensbalk over heeft, kun je hem uitschakelen met deze move. Lightning Blade kan ook geblokkeerd worden en daarom is het wijsheid om eerst zoveel mogelijk van jouw rage meter op te maken aan simpele aanvallen voordat je alles op alles inzet en voor de stijlvolle aanval gaat.
samurai shodown 1f1583228130

Niet heel vergevingsgezind

Je kunt Samurai Shodown als stressvol ervaren. Jouw timing moet perfect zijn, je moet heel goed nadenken of je het risico gaat wagen of dat je toch maar bij een korte aanval met lagere schade blijft. Op die manier blijft je dekking goed, maar durf je gevecht ook langer. Wat ook mee telt, is dat als jouw tegenstander dan toch een opening vind en deze meteen pakt, je er in slechts drie tot vier klappen geweest bent. Een zware aanval duurt een paar milliseconde langer, maar richt ook twee keer meer schade aan. Hierdoor legt de game nog bijna een soort druk op je.
Tuurlijk draait het hier om een game en niet op leven en dood, maar de hele tijd verliezen van een computer is ook niet even leuk. Het licht echt aan je tegenstander welke aanval je kan doen, op welk moment en dit zijn serieuze afwegingen die je moet maken als je niet vol frustraties wil eindigen. De Story mode is zo goed als verplicht en elk personage heet een eigen verhaal. Het verhaal loopt alleen bij iedereen hetzelfde en op het einde van iemands verhaal kom je er pas echt achter wat verhaal nou is. Alleen de intro’s en eindes zijn anders, voor de rest is het gewoon vechten zonder enige andere toegevoegde waarde.
samurai shodown 2f1583228280

Zoek het gevecht online op

Ook kun je kiezen voor de oneindig duren tutorial modus of training. Verder heb je een time trial en een survival mode waarin je net zo lang doorgaat tot je verslagen bent. Ook heb je de gauntlet modus waarin je met slechts één leven tegen alle personages moet vechten wat nog best een leuke uitdaging is. In Dojo kun je ook nog besluiten om tegen CPU’s te spelen wiens skills zijn gebaseerd op jouw gevechten. Hierin kun je kiezen of je het tegen tien, vijftig of honderd van deze zogenoemde Ghosts wil opnemen.
Wat wel opvalt, is dat deze Ghosts meestal in een spam-aanval komen en gewoon blijven doorhakken op één manier. Samurai Shodown is niet de beste, maar ook niet de slechtste online game. Net als bij ieder andere game kun je last hebben van lag of een internetconnectie die het niet altijd even goed doen. Toch is de game online ook zeer vermakelijk, alleen heb je hier al gauw te maken met een wat hoger niveau dan de CPU’s in het verhaal. Ga dus pas online wanneer je echt een paar goede combo’s door hebt en je zeker van je zaak bent.
samuraif1582890701

Samurai Shodown Review - Een oké fighter voor de Switch

Samurai Shodown is zeker wel een leuke game voor de Nintendo Switch, maar lijkt ook een game waarop je snel uitgekeken raakt. Vooral de verhaallijnen van de verschillende personages die op bepaalde momenten precies hetzelfde lopen is een minpunt. In zowel de handheld als de aansluiting op een groter scherm valt op dat het grafische aspect net iets minder is, maar niet hinderlijk. Als je op zoek bent naar een leuke, snelle en tegelijk trage fighting game waarin je echt geprikkeld wordt, is dit een aanrader. De game vraagt veel aandacht en je moet een tactische instelling hebben als je deze echt compleet wilt uitspelen.
Als de online modus mooiere laadschermen kan krijgen en iets soepeler gaat lopen met minder LAG dan zou dit natuurlijk een geweldige aanvulling zijn. De game speelt fijn zodra je alles eenmaal door hebt, het duurt alleen wel even voor je dit alles door gaat krijgen. De game bestaat ook al voor andere consoles, maar het is altijd fijn om even stoom af te blazen, terwijl je in de trein zit. De game is zeker wel de moeite waard voor de tactische fighters onder ons.