Samurai Shodown! II Switch Review - Een oude en stijlvolle fighter

zondag, 08 maart 2020 om 10:30
samuraishodowniif1583226826
Niet alleen de hit van SNK uit 2019 is naar de Nintendo Switch gekomen, ook de oude klassieker van 1999, die zelfs als mobile game werd vrijgegeven is nu beschikbaar op de geliefde handheld console.
Haohmaru voelde kwade krachten, terwijl hij onderweg was naar zijn oude leraar om hierover te praten. Zijn leraar waarschuwde hem om niet achter deze krachten aan te gaan, ondanks dat hij sterker was geworden. Toch houdt dit Haohmaru niet tegen en na de reünie gaat hij verder op reis, om het kwaad voor eens en voor altijd uit te roeien.

De juiste strategie

Hier zijn geen innovatieve combo-systemen of hele speciale movesets te vinden, maar eerder een soepele gameplay die perfect bij het systeem past. Dit is de manier waarmee deze reeks zich onderscheidt van de grote titels als Street Fighter. Deze vechtstijl lijkt een stuk trager, maar vanuit ander perspectief is het een heel stuk sneller. De gameplay zelf is traag, maar als je slaat, sla je zo een derde van de levensbalk weg. De klappen zijn een heel stuk harder dan in andere fighting games waardoor je een stuk sneller door gevechten heen gaat. De vechtstijlen lijken heel erg op de game die in 2019 uitkwam voor PS4 en Xbox alleen is deze stijl iets minder ingewikkeld, met nadruk op iets.
De controls op de Switch zijn eerst heel erg wennen en het is duidelijk geen simpele game. De game prikkelt tactische vaardigheden en goede strategieën om zo jouw tegenstander te verslaan. Het vergt ook veel aandacht, veel blokkeren en op het juiste moment de combo uitvoeren. Je kunt kiezen hoe je de game wilt spelen, en bijna nog op wat voor console. Samurai Shodown! II maakt gebruik van het touch-screen waarop je vervolgens via het scherm op een oude NEO GEO Portable speelt. Dat is voor even wel grappig, maar als je serieus verder wilt spelen is het echt absoluut een afrader.
samuraishodown2f1583227375

Nostalgisch uiterlijk

Het is een retro game wat betekent dat je niet van de “allerbeste” graphics uit mag gaan. SNK heeft bij deze game heel erg de retro stijl aangehouden waardoor er een nostalgisch gevoel opgeroepen wordt door zowel het uiterlijk als de soundtrack. De game heeft veel kleuren om de personages op deze manier nog beter weer te geven. De achtergronden zien er leuk uit en interactie met objecten in de omgeving is mogelijk. De game is 2D, maar door fel kleurgebruik lijkt er wel een beetje diepte in te zitten.

Samurai Shodown! II Review - Klassiek vermaak

Samurai Shodown is een twintig jaar oude klassieker die nu ook naar de Nintendo Switch is gekomen. Een game die alles uit de kast haalt om perfecte concurrentie tegen de grote titels te bieden, door gewoon heel anders te zijn. Retro games zijn een stuk moeilijker dan verwacht en dat merk je gelijk als je maar gewoon jouw tegenstander probeert te slaan.
Tegenwoordig willen games alleen maar verbeteren, realistischer lijken, een levensecht uiterlijk of een compleet eigen stijl hebben. De komst van deze klassieker naar de Nintendo Switch heeft wederom bewezen dat niet alles om een prachtig uiterlijk draait. De oude klassieker is net zo vermakelijk als andere games. Het is een leuke game die zeker de moeite waard is voor mensen die van retro en van fighting games houden.