Samba de Amigo Party Central Review - Een ritmisch tussendoortje?

zondag, 24 september 2023 om 13:00
samba de amigo party centralf1694683256
Samba de Amigo: Party Central is het vervolg op Samba de Amigo voor de SEGA Dreamcast en Wii uit 2000 en respectievelijk 2008. Het is een ritmespel, zoals Guitar Hero. In deze Samba de Amigo: Party Central review lees je alles over deze muziekgame.

Een heleboel om te unlocken

Voor degenen die Samba de Amigo nog niet kennen: het is de bedoeling om jouw controller te gebruiken als maracas en deze te bewegen zoals aangegeven op het scherm. Wanneer je aan het eind van het gekozen lied bent gekomen, wordt jouw uitvoering beoordeeld en krijg je een rapportcijfer en percentage te zien waardoor jouw niveau stijgt. Je unlockt daardoor dingen zoals in-game valuta of spullen om bijvoorbeeld het uiterlijk van jouw figuur aan te passen als: kleding, hoofdmode, maracas en ga zo maar door.
Voor de verzamelaars onder ons kun je in Records jouw achievements bekijken. Het is alleen vervelend dat er ook online achievements tussen zitten dus voor degenen zonder Switch online abonnement, want die zijn dan niet haalbaar.

Beweeg op de maat van westerse liederen

Anders dan de naam van het spel doet vermoeden, ligt de focus in dit vervolg meer op popliederen, dan Latijnse, en videospelliederen. Dit is gedeeltelijk om bij de tijd te blijven, maar ook met het oog op niet-Japanse spelers. Van de 43 liederen die standaard in het spel zitten, zijn alleen Macarena en La Bamba covers. Per Music Pack DLC krijg je drie extra liederen uit bijvoorbeeld Japanse muziek. Let wel op dat de SEGA en Sonic the hedgehog muziek DLC inbegrepen zijn in de digital deluxe uitgave.
Hoe liederen worden vrijgespeeld is niet helemaal duidelijk, desalniettemin is het wel zo dat naarmate je meer liederen uitspeelt het aantal daarvan stijgt. Je kunt na het kiezen van een lied bepalen welke moeilijkheidsgraad jij wilt, namelijk: Normal, Hard, Super Hard of Crazy.
Het is erg aan te raden om een hogere moeilijkheidsgraad te spelen, ook al scoor je dan niet het beste. Deze geven meer de indruk van “happy fun” doordat er kort na elkaar meer inputs van je worden gevraagd om te doen. Dit klinkt tegenstrijdig, maar in tegenstelling tot andere ritmespellen waarbij hogere moeilijkheidsgraden negen van de tien keer ook meer vaardigheden van jou als speler vragen is het niet het geval bij Samba de Amigo: Party Central.
liedkeuzef1694683302

Joy-Cons of Switch Pro Controller als besturing?

Je kunt de game spelen met motion control of knoppen. Als je speelt met de knoppen, wordt het lastig op een hogere moeilijkheidsgraad om goed te scoren, zoals vaker het geval is bij ritmespellen en het gebruik van knopbesturing. De besturing van Samba de Amigo: Party Central, met de Joy-Cons als maracas, past alleen het beste bij dit spel.

Niet alleen is de input beter bij te houden, het past ook beter bij het doel van Shun Nakamura om blijdschap te verspreiden doordat je opgaat in het spel met de al dan niet maffe houdingen die af en toe worden gevraagd als input zoals springen, waven en meer terwijl je een lied aan het spelen bent. De Joy-Con-besturing werkt het beste wanneer je ze als neutrale positie loodrecht vasthoudt.

Meer zielen meer vreugd?

Online kun je met World Party van 1-8 en Rhythm Game Online met 2-4 spelers je lol niet op. Jammer genoeg is lokaal 2 spelers het maximum, wat de vraag opwerpt waarom, aangezien het mogelijk is om tot 8 controllers aan te sluiten op de Nintendo Switch volgens de Nintendo's veelgestelde vragen.

Dat gezegd hebbende is het natuurlijk wel de vraag of iemand daadwerkelijk over zoveel paren Joy-Cons beschikt, maar de mogelijkheid is er. Dus waarom is er geen gebruik van gemaakt? Het enige andere waar je dan aan moet denken bij plaatselijke multiplayer is genoeg ruimte, zodat je niet elkaar per ongeluk om de oren slaat, terwijl je bezig bent met het spelen met z’n tweeën.
Dit kun je doen door tijdens een lied tegen elkaar te spelen, synchroon op het ritme, tegen elkaar waarbij de verliezer een strafspel moet spelen of tegen elkaar te schudden in minigames.

Samba de Amigo Party Central - Vrij verslavend

Dit is een ritmespel als geen andere qua besturing en input en zeker een aanrader om fysiek of digitaal aan te schaffen! Grafisch is het spel in orde, makkelijk om onder de knie te krijgen en best verslavend. Er zijn standaard 43 liederen vrij te spelen en nadat alles is vrijgespeeld, kun je je eigen records verbeteren of het lokaal, dan wel online tegen elkaar opnemen terwijl je jouw joy-con als maracas gebruikt voor de meest natuurlijke spelplezier.