Saints Row The Third Remastered Review - Klassieke fun in een nieuw jasje

vrijdag, 22 mei 2020 om 00:01
saints row the thirdf1586184847
Na het origineel uit 2011 is het tijd om weer terug te keren naar Steelport in Saints Row The Third Remastered. Bij de game zit ook gelijk alle DLC die destijds is uitgekomen, dus aan content is er geen gebrek, maar is een grafische update voldoende om de game een succes te maken in 2020?
Als je vroeger Saints Row hebt gespeeld, dan weet je wel ongeveer wat je kan verwachten. Veel is er namelijk niet veranderd in de over de top wereld van de paarse gangsters. Je hebt nog steeds een gigantisch paars dildozwaard en bizarre voertuigen waarmee je mensen kan opzuigen en vervolgens lanceren. Net zoals voorheen kan je de meest idiote dingen doen zoals streaken of de politie te lijf gaan met een futuristische tank. Daar is dus niks nieuws, maar grafisch heeft de game zeker een grote upgrade gehad.

Grafisch geen wereldwonder, wel beter dan eerst

Saints Row stond nooit bekend om zijn uitstekende graphics en dat is nu ook niet het geval, maar de tijd die erin gestoken is om de game grafisch op te poetsen is indrukwekkend. Heel veel objecten en personages zijn namelijk vanaf de grond weer opgebouwd. Hierbij moet je denken aan wapens, je sidekicks en de voornaamste vijanden. Daarnaast is de ontwikkelaar ook stevig aan de slag gegaan met alle andere personages die je in Saints Row The Third Remastered tegenkomt. De gangleden zijn opgepoetst en hebben een nieuwe look gekregen, die gelukkig wel aansluit bij de originele game.
Als je dacht dat het daar ophield, dan heb je het mis. Alles heeft namelijk een stevige upgrade gehad. Van de verlichting tot aan voertuigen tot aan de details in de explosies. Alle grafische innovaties zijn gedaan met het origineel in het achterhoofd zodat je de game nog wel herkent. Toch voelt Saints Row The Third Remastered geregeld aan als een hele nieuwe game doordat het grafisch zo veel beter is. Natuurlijk is het nog steeds geen meesterwerk op grafisch gebied, maar voor Saints Row is het mooi.
saints row 3 remastered 1f1589908175

Saints Row zoals je het gewend bent

Wat Saints Row natuurlijk altijd sterk heeft gemaakt is dat het iedere grip op realiteit volledig het raam uit smeet. Gelukkig is in dat opzicht niet zo veel veranderd in Saints Row The Third Remastered. De game is weer zoals vanouds compleet gestoord. Of je het nou hebt over Professor Genki's gestoorde gameshow, waarin je mascottes moet afschieten binnen een bepaalde tijdslimiet, of over gekloonde supergangsters, niks is te gek voor de wereld van Saints Row. Liefhebbers zouden het ook niet anders willen.
Qua content kun je ook lekker vooruit. Er zitten meer dan genoeg activiteiten in de game om je wel even bezig te houden en daarnaast heb je ook nog toegang tot alle DLC's die zijn uitgekomen voor de originele game. Het duurt gelukkig ook wel even voordat je de hele stad hebt overgenomen, dus ook daar kan je veel tijd in steken. Toch is het niet geheel positief dat alles als vanouds is. De bugs en glitches die in de originele game zaten zijn nu nog steeds terug te vinden. Dat wekt helaas wat frustratie op, want je zou toch denken dat als je bezig bent met de remaster, dat je die bugs en glitches net zo goed mee kan pakken.
sr3remastered 02f1589908926

Activiteiten, activiteiten en nog eens activiteiten

Het is fijn dat Genkibowl VII inbegrepen zit in Saints Row The Third Remastered, want je zou bijna gaan denken dat er een tekort aan activiteiten is in de game. Gelukkig is dat niet daadwerkelijk het geval. Er is altijd wel iets te doen en soms kun je zelfs een eigen twist eraan geven. De character creator is bijvoorbeeld enorm uitgebreid, wat je dan kan doen is je karakter op Joe Exotic laten lijken om vervolgens de activiteit Tiger Escort te starten. In die activiteit vervoer je een tijger in een cabrio. Je zal je nooit meer zo nauw verbonden voelen met de Tiger King.
Daarnaast zijn Insurance Fraud en Mayhem ook altijd leuke activiteiten om te starten. Niet alles is alleen even leuk en dat maakt het ook vervelend dat de game je af en toe forceert om die activiteiten te spelen. Activiteiten worden namelijk een paar keer gemaskeerd als missies, wat in de meeste gevallen niet erg is, maar soms wel eens op je zenuwen kan werken. Zeker als je duidelijke voortgang wil maken met het verhaal. Gelukkig kun je de game in co-op spelen, waardoor het allemaal wat draaglijker wordt.
sr3remastered 03f1589909856

Samen rotzooi schoppen

Dit is het paradepaardje van Saints Row The Third Remastered. De game wordt namelijk exponentieel veel leuker als je volledig met een vriend speelt en voor een game die vanuit zichzelf al heel vermakelijk is, is dat een mooie toevoeging. De campaign wordt leuker, de activiteiten worden leuker, de hele game wordt leuker. In deze coronatijden is het natuurlijk een fijne bonus om een excuus te hebben om te gamen onder het motto van socialisen met vrienden.
Het is eigenlijk bijna jammer dat je het maar in een duo kan spelen, maar het is wel logisch want een grotere groep zou absoluut de game breken. Mocht je nou genoeg hebben van de campaign en activiteiten, dan kan je ook nog de Horde Mode in duiken of zoals Saints Row The Third Remastered het toepasselijk noemt: Whored Mode. Het is misschien niet het meest creatieve wat je gaat zien in de game, maar het biedt wel even wat vermaak.
sr3remastered 04f1589910546

Saints Row The Third Remastered Review - Plezier, maar niet zonder problemen

Het is niet lastig gelukkig. Als je een toffe game zoekt met goede humor die je eventueel samen met een vriend kan spelen, dan is dit absoluut een goede aankoop. Zeker ook voor het ietwat zachtere prijskaartje van 40 euro. Toch moet je er wel rekening mee houden dat de game niet perfect is, sterker nog, er zijn zeker wat zaken die de tijd niet goed doorstaan hebben.
Toch is dat precies wat je kan verwachten van een Saints Row game. Saints Row The Third Remastered spreekt dat nostalgische gevoel aan en laat je de game daadwerkelijk opnieuw ervaren, met alle goede kanten, maar ook alle slechte kanten. Saints Row is nooit perfect geweest en zal het ook niet zo gauw zijn, maar toch is het de moeite waard om de boel weer op stelten te zetten in Steelport.