Rush Bros Review

vrijdag, 05 juli 2013 om 13:00
Games en muziek gaan goed samen, zo bewezen de zing- en ritme-games in de afgelopen jaren wel. De combinatie platformer en muziek bleef echter ongeschonden, op Donkey Kong Jungle Beat na dan. Ontwikkelaar XYLA Entertainment waagt een poging met Rush Bros, waarin je kunt rennen en springen op jouw gehele muziekcollectie.
Rush Bros is misschien niet de bekendste titel die deze lente is uitgekomen. Wellicht zelfs een van de minst bekende titels. Het concept van een platformer die interactief reageert op jouw muziek klinkt erg tof, dus is er een reden om deze ondergesneeuwde game in huis te halen?
Super Meat Boy meets Puzzle-game
Met Rush Bros wil XYLA Entertainment een combinatie van een platformer en puzzelgame neerzetten, waarbij de levels aangedreven worden door muziek. De levels, die qua moeilijkheidsgraad wel wat doen denken aan Super Meat Boy, reageren op de beat van de muziek, waardoor het idee is dat je op de maat van de beat, zij het een ‘four to the floor’-beat of een wals, het level doorloopt. De levels zijn ook voorzien van simpele puzzels. Zo moet je verschillende soorten sleutels zien te verkrijgen om een deur te openen. Hierdoor loop je van A naar B, van B naar A, om weer van A naar C te gaan.
De levels zijn helaas ook het eerste minpunt aan Rush Bros. De levels zijn allemaal erg kort en weinig inspirerend in elkaar gezet. Verder dan wat springveren, cirkelzaagjes, vallende blokken, en opspringende obstakels komt het niet. Natuurlijk is er variatie en worden de levels gestaag moeilijker, maar met een game die de speler op de proef wil stellen door alles van zijn platformvaardigheden te vragen, en met maar een hoeveelheid van veertig levels, is aanbod wel erg karig.
OST of eigen muziek?
De muziek in Rush Bros is gelukkig wel erg goed. Er hebben diverse artiesten met verschillende achtergronden meegewerkt aan de muziek in Rush Bros. Zo horen we psytrance van Infected Mushroom, progressive house van Black Parrot en zijn er nog een aantal artiesten. Naast de in-game nummers, is het ook mogelijk om je eigen MP3-collectie in te laden.
Zo kun je bijvoorbeeld de levels doorspelen op de dubstep van Skrillex, pompende house van Avicii, de beukende hardstyle van Headhunterz of gewoon ouderwets – zoals je oma waarschijnlijk het liefste zou doen – op Für Elise. Gezegd moet worden dat de optie om je eigen muziek in te laden erg leuk is, ware het niet dat er wat haken en ogen aan zitten.
Weinig verandering
Naast dat de browser voor het inladen een beetje verwarrend kan overkomen, is er eigenlijk maar vrij weinig te merken van jouw muziek. Tuurlijk, obstakels bewegen mee op de beat, maar helaas wordt de gameplay er niet intenser door. Zo ligt het tempo van het spel bij 75 beats per minuut net zo hoog als bij een hardcore nummer van Angerfist. Een gemiste kans, want hoe sneller jouw muziek is, hoe sneller je zou verwachten dat het spel speelt. Dit is helaas niet het geval en een gemiste kans.
Racen tegen de klok of een vriend
Rush Bros is eigenlijk meer dan een platformer die aangedreven wordt door muziek. Zo is het ook een game die aanspoort om tegen andere mensen te racen, of tegen jezelf. Elke keer dat je een level speelt loopt er namelijk een klokje mee. Door een level zo snel mogelijk door te spelen, loopt er de volgende keer een ‘Ghost’ mee, die loopt de route die jij vorige keer ook hebt gelopen.
Rush Bros spoort je aan om met andere te spelen. Zo is het mogelijk om zogenaamde Challenges te versturen naar mensen. Je speelt dan samen een level om zo snel mogelijk de finish te behalen. Hoewel je niet beide dezelfde muziek hoeft te beluisteren, is het een stuk vermakelijker om elkaar op de hielen te zitten. Een grinnik hier en daar kun je dan ook niet voorkomen als je jouw tegenstander inhaalt als hij een domme fout begaat.
Stijve besturing
Doordat Rush Bros wel wat wegheeft van het leveldesign van Super Meat Boy, met cirkelzagen, punten en andere vallen, zou je ook verwachten dat de ontwikkelaars enig sinds naar de besturing van Super Meat Boy hebben gekeken. Helaas lijkt dat niet het geval te zijn en reageert het spel eigenlijk niet goed genoeg. Waar Super Meat Boy misschien wel iets te responsief is, is Rush Bros juist het tegenovergestelde. De besturing voelt hierdoor wat houterig aan. Jezelf een onterechte dood tegemoet zien vallen is dan ook erg pijnlijk in Rush Bros.
Werk aan de winkel!
Wat van Rush Bros over blijft is een middelmatige platformer met helaas maar weinig overtuigingskracht. De levels zijn niet erg inspiratievol, zelfs als je je bedenkt dat de bijgeleverde muziek geoptimaliseerd is hiervoor. Verder is het jammer om te zien dat de game zich weinig lijkt aan te passen aan de door jou ingeladen muziek. Wij hopen van harte dat Rush Bros toch nog een goede opknapbeurt krijgt, want het concept is erg leuk. Nu de uitwerking nog!
Cijfer: 4.5