Rolling Gunner + Overpower Review – Prachtige Shmup op PS5!

zondag, 29 mei 2022 om 12:00
rolling gunnerf1653727473
Wellicht denk je: wat een gekke titel met een plusje in de naam. Niets is minder waar. Rolling Gunner verscheen al eens eerder en Overpower is de naam van DLC, oftewel: PlayStation (4 en 5) eigenaren krijgen het beste van beide. Lees alles over de shmup in deze Rolling Gunner + Overpower Review.

Kleurrijke bullethell

Er verschijnen shmups als paddenstoelen, maar wat je vaak ziet is dat het er uitziet als een lelijke paddenstoel. Voor liefhebbers geen probleem, want de echte fan houdt gewoon van bullethell geweld, ongeacht hoe lelijk of hoe slecht dit eruit ziet. Daarbij geldt de regel: hoe meer kogels, hoe beter. Maar toch is het stiekem leuk dat als je een PS5 bezit en dan zo’n shmup speelt het er ook een beetje netjes uitziet. Rolling Gunner + Overpower doet dat. Het kán beter, maar eerlijk is eerlijk: op een 55 inch 4K tv mag deze titel niet missen op de lijst bij shmup-fans.
Wat meteen opvalt als je begint te spelen is dat je bizar veel kogels hebt. Het is een ware kogelregen met diverse vrolijke kleurtjes. In veel van dit soort titels begin je met een lullig straaltje en bouw je op naar steeds meer geweld. Rolling Gunner + Overpower valt meteen met al het geweld binnen. Lekker hoor. We houden ervan.
Dit heeft alles te maken omdat er aan je schip een pod hangt waar ook kogels uit verschijnen, die overigens in tegenovergestelde richting gaan. Dat betekent dat je eigenlijk daarmee alle kanten op kunt knallen. Want jij richt zelf naar rechts (het is immers side-scrolling) om daar alle vijanden, in diverse gedaanten, uit te schakelen, terwijl je pod de andere kant op richt. Zodra je dus over het scherm beweegt, van achteren naar voren, of van links naar rechts: het zorgt ervoor dat je kogels elke keer elke kant opgaan. Schade gegarandeerd. Slachtoffers ook.
nswitchds rollinggunner 02f1653727057

Toegankelijk voor iedereen

Zo ben je in zes levels flink aan het huishouden, waarbij traditiegetrouw elk level zich laat kenmerken door een eindbaas. Om daar te komen heb je de keuze om tijdens je missie te veranderen van vuurkracht. Je hebt de Fighter en de Gunner modus, waarbij je vanzelf merkt wat het beste bij jou past en hoe goed je skills zijn, iets meer aanvallend, of juist iets meer verdedigend. Daarbij heb je net als in meer van dit soort games nog wat extra opties, om bijvoorbeeld in één keer een bom op vijanden te gooien.
Tijdens dit soort momenten staat je hele scherm vol met kleurtjes, kogels en nog meer. Dan zie je meteen waarop een co-op optie bijvoorbeeld in deze titel ontbreekt. Vaak is het leuk om een shmup op de bank met een maatje te spelen. Een titel als Sky Force bijvoorbeeld kun je alleen spelen, maar als je beide ongeveer evengoed bent, maak je pas écht kans om alle medailles in het spel te houden den moeilijkste uitdagingen te overbruggen. In Rolling Gunner + Overpower sta je er alleen voor.
Gelukkig kun je wel de moeilijkheidsgraad aanpassen en ook kun je continu vallen en opstaan. Continu is je beste vriend. Dat betekent dat het eigenlijk niet uitmaakt hoe goed of hoe slecht je bent. Jij bent sowieso in staat om het einde te halen, alle eindbazen in de ogen te kijken en de aftiteling te halen. En dat is lekker! Want soms heb je ook van dit soort games waar je voor betaalt, die dan extreem moeilijk zijn, het uiterste vergen van je skills en je al snel zult opgeven. Dan voelt het toch een beetje als een aanslag op je portemonnee. Deze game koop je digitaal voor drie tientjes en dat is het dan ook absoluut waard. Overigens kunnen de verzamelaars los met een fysieke copy, want die bestaat ook voor op de Switch.
nswitchds rollinggunner 03f1653727135

Rolling Gunner + Overpower review - Tof, maar wel kort

Mocht je klaar met zijn spelen, kun je de game nog eens opnieuw spelen met bijvoorbeeld een ander schip. Er zijn er namelijk drie om uit te kiezen. Al kun je dat misschien beter niet meteen doen, want de soundtrack is nogal opzwepend en heftig, wel goed overigens. En het past bij dit type spel. Echte minpunten zijn dan ook niet aanwezig, behalve de relatief korte speelduur. Met een uurtje knal je je zelf wel naar de aftiteling. Maar hé dan ben je wel een mooie ervaring rijker. Dank je wel ontwikkelaar Mebius.