Rollenspel: Weerwolven Het Dorp Review

zondag, 06 maart 2011 om 17:00
Het Dorp is de luxe editie van "De weerwolven van Wakkerdam." Een mooie uitvoering die te koop is, met de nieuwe uitbreiding "Het Dorp" erbij. Iets voor jou?
Kijk tegenwoordig naar de filmindustrie en je merkt op dat films als Twilight razend populair zijn. Ook de tv-serie The Vampire Diaries doet het goed. Alles voert terug naar geschreven boeken en behalve vampiers, komen daar ook met regelmaat weervolven in voor. Deze beesten zijn 'in'! Maar kun jij iemand inmaken in een bordspel als Het Dorp?
Weerwolven Het Dorp
Type: rollenspel
Aantal spelers: vanaf 8 spelers
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Duur: ca. 45 min.
Uitgever: 999 Games
Uitbreiding: Het Dorp is een uitbreiding op Weerwolven
Huidige adviesprijs: € 18,-
Spannend rollenspel met een waar verhaal
Waar veel bordspellen geen echt verhaal kennen, heeft Weerwolven dit wel. Het is een spel dat zich afspeelt in het dorp Wakkerdam. Dit dorp ligt in een dichtbebost hoogland, heel erg afgelegen. Elke nacht wordt één van de dorpsbewoners opgegeten, waardoor niemand ’s nachts meer naar buiten durft. De weerwolven zijn zo sluw als een vos, want overdag leven ze onopvallend tussen de gewone burgers van het dorp. Dus wie verandert er ’s nachts elke keer in een weerwolf en is dus een echte moordenaar? En worden alle burgers opgegeten of weten de burgers zich meester te maken over de brute beesten, de weervolven?
Weerwolven is een rollenspel dat je speelt met 8 tot 29 spelers. Daarbij wordt direct het grootste nadeel van het spel zichtbaar, want het zal niet altijd even makkelijk zijn om een grote groep mensen op te trommelen. Maar als je eenmaal een leuk clubje bij elkaar hebt, kan het feest beginnen. Hoewel feest, niet echt dus, want Weerwolven is een spannend spel en als je wilt overleven, zul je wel serieus en strategisch na moeten denken.
Burgers versus weerwolven
Het doel van het spel is in eerste instantie simpel. De hele groep die meedoet wordt ingedeeld in twee kampen: burgers en weerwolven. Daarbij is het doel van de burgers de weerwolven vangen en het doel van de weerwolven om de burgers op te vreten. Uiteraard kan maar één partij winnen, dus dat is op voorhand al een spannende strijd!
Toch komt er nog van alles bij kijken, want behalve burgers en weervolven zijn er ook nog een hoop andere taken weggelegd. Zo moet er elke keer een burgemeester aangesteld worden en zijn er diverse andere rollen zoals het Onschuldige Meisje en de Ziener, waarover straks meer.
Wat is jouw identiteit?
Weerwolven heeft zoals andere spellen geen speelbord, maar het bevat tegels. Dit zijn identiteitstegels. De volgende tegels zijn aanwezig:
  • 4 Weerwolven
  • 13 gewone burgers
  • 1 Ziener
  • 1 Dief
  • 1 Cupido
  • 1 Jager
  • 1 Heks
  • 1 Onschuldig Meisje
  • 1 Burgemeester
Iedereen gaat in een kring zitten, aan tafel of op de grond. Afhankelijk van hoeveel mensen er meedoen, wordt er een X-aantal identiteitstegels uitgedeeld. Beginnelingen doen er verstandig aan, alleen gebruik te maken van de Ziener, een paar Weerwolven en vooral veel burgers. Hierna kan het spel dan écht beginnen en door het spelverloop te beschrijven, zal duidelijk worden hoe Weerwolven precies in elkaar steekt.
Het spelverloop en de taak van de spelleider
Er is één spelleider, dit is degene die iedereen door het spel loodst en dus zelf niet meedoet met het spel. Toch heeft de spelleider de belangrijkste rol, want wil Weerwolven werken en echt spannend zijn, heb je een goede spelleider nodig. Dit kan dan ook het beste iemand zijn die bekend is met Weerwolven of goed verhalen kan vertellen.
De spelleiders sust het dorp in slaap. Hij zegt: “De nacht valt over Wakkerdam. Het wordt doodstil als de dorpsbewoners zich te ruste leggen en hun ogen sluiten.” Dit is dus het moment waarop alle spelers hun ogen dichtdoen. Hierna roept de spellerleider diverse mensen op die een bepaalde rol hebben, dus ziener, dief, cupido, jager, heks of onschuldig meisje. Maar in dit geval alleen de ziener, omdat we dus eerst de basis uitleggen.
De spelleider zegt: “De ziener wordt wakker en kiest een dorpsbewoner, van wie ze de identiteit te zien krijgt!” Op dit moment blijven alle ogen van de deelnemers dus dicht, en mag alleen degene met de identiteitstegel van de Ziener de ogen open doen. Vervolgens mag de Ziener iemand aanwijzen van wie hij de identiteitstegel wil zien. De spelleider toont dit, terwijl iedereen dus zijn ogen dichthoudt. Niemand weet welke identiteit onthuld wordt aan De Ziener. Vervolgens zegt de spelleider: “De Ziener kent nu een deel van de waarheid en slaapt weer in!” Hierop moet ook de Ziener weer zijn ogen dichtdoen.
's Nachts vallen er slachtoffers
Nu is het tijd voor de spelleider om de Weerwolven op te roepen. Hij zegt: “De weerwolven worden wakker, zien elkaar en kiezen een nieuw slachtoffer!” Dit is dus het moment waarop alleen de Weerwolven de ogen mogen openen om in stilte een slachtoffer aan te wijzen. Mochten de Weerwolven niet eenzelfde keuze kunnen maken, vallen er die nacht geen slachtoffers, maar dit zal nauwelijks voorkomen.
Normaal gesproken gaat er iemand die nacht dood. De spelleider zegt dan: “De volgevreten weerwolven slapen weer in en dromen van toekomstige heerlijke hapjes!” Tijd voor de spelleider om het hele dorp te wekken. Hij zegt dan ook: “Het wordt licht en het dorp ontwaakt. Alle dorpsbewoners openen de ogen, behalve…” Dan wijst de spelleider degene aan die 's nachts vermoord is, diegene ligt er dan uit.
Overdag wordt iemand beschuldigd
Het is nu taak aan het dorp om te overleggen. Want wie zijn de verdachten? De weerwolven moeten proberen niet op te vallen om hun identiteit te verraden, terwijl de burgers juist proberen de weerwolven te ontmaskeren. Verder is de rol van de Ziener hierbij ook van belang. Diegene heeft namelijk in de nacht de identiteit van iemand al kunnen zien. Als de Ziener de identiteit van een wolf die nacht heeft gezien, moet hij dit proberen duidelijk te maken aan de burgers. Maar hoe is de vraag, want zijn eigen identiteit moet hij ook geheim houden, anders wordt hij de volgende nacht gewoon vermoord door een andere weerwolf.
Het aanstellen van een burgemeester
Behalve overleg wordt er op klaarlichte dag ook een burgemeester aangesteld. Hier is een aparte tegel voor en die krijgt iemand naast zijn bestaande rol als burger of weerwolf. De burgemeester heeft als voordeel dat zijn stem dubbel telt. Er wordt namelijk gestemd welke speler dood moet en dus niet meer mee mag doen met de rest van het spel.
Deze persoon wordt er dus van verdacht een weerwolf te zijn. Hij of zij moet bij het verlaten van het spel zijn identiteitstegel omdraaien, zodat iedereen kan zien of diegene echt een weerwolf was. Het kan nu dus heel goed zo zijn, dat er verkeerd gekozen is en er een onschuldige burger wederom dood is. Dan hebben de weerwolven een goede slag gemaakt. Het kan uiteraard voorkomen dat er twee spelers evenveel stemmen krijgen om eruit gestemd te worden, in dat geval is het de burgemeester die het laatste woord heeft.
Nu alle stappen zijn gebeurd, slaapt het hele dorp weer opnieuw in en worden alle stapjes opnieuw herhaald. Echter kan er elke keer een andere uitkomst zijn. Want zowel weerwolven als burgers kunnen overdag terecht worden gesteld en ’s nachts is er de rol van de Ziener, net zo lang totdat deze vermoord wordt. Hoe dan ook, na een aantal ronden is er een winnaar: of de weerwolven of de burgers.
Andere rollen voor een diepgaander spel
De uitleg van net is bedoeld voor beginners en om de basis te begrijpen van weerwolven. Er zijn namelijk meerdere identiteitstegels, dus er kunnen nog een hoop rollen bijkomen, waardoor het spel nog uitgebreider en spannender wordt. Zo zijn er ook nog rollen weggelegd voor de Heks, Cupido, de Jager, de Dief en het Onschuldig Meisje. Laatst genoemde mag ’s nachts als de weerwolven wakker worden door haar vingers gluren, echter wel op zo’n manier dat de weerwolven haar niet opmerken, anders gaat ze meteen dood. Maar wordt ze niet opgemerkt en ziet zij ’s nachts wie de wolven zijn, is ze van grote waarde.
Uitbreiding Het Dorp
Niet voor niets heet het spel officieel Het Dorp, want het spel gaat voor het eerst nog veel dieper dan voorheen. Zo zijn er in deze variant maar liefst drie nieuwe rollen: De Witte Weerwolf, de Pyromaan en de Raaf. De taak van de Witte Wolf is bijvoorbeeld om als enige te overleven. Hij gedraagt zich meestal als gewone weerwolf, maar iedere tweede nacht kan hij er ook voor kiezen om een andere weerwolf op te eten.
Behalve deze drie nieuwe rollen, wordt het spel uitvoeriger dan ooit omdat iedereen een beroep krijgt. Er zijn dan ook beroepentegels en gebouwen aanwezig. Gezegd moet worden dat deze uitbreiding zorgt voor een extra dimensie aan Weerwolven, maar toch is dit wel echt iets voor de ervaren speler. Beginners hoeven zich hier niet aan te wagen, omdat Weerwolven in het begin al lastig genoeg is om te begrijpen en dus onder de knie te krijgen. Maar als je eenmaal weet hoe het werkt, is zowel Weerwolven als Het Dorp een ware aanrader.
Tenminste als je serieus meedoet. Het punt is al snel, zeker als de grootte van de groep in omvang toeneemt, dat mensen gaan praten als ze al af zijn. Of dat mensen gaan lachen omdat ze het niet te serieus nemen. In dat geval gaat de charme van Weerwolven verloren. Ons advies: ga 's avonds spelen, doe allemaal serieus mee en doe vooral de lampen uit! Want dan kun je serieus griezelen, als je tenminste genoeg mensen bij elkaar kunt vinden.
Oerinstinct komt boven!
Als je dat doet is Weerwolven een gegarandeerd succes! Het is een rollenspel met een waar verhaal en je zal merken dat je je al snel zal inleven. Winnen wil iedereen wel, maar bij Weerwolven komt er een soort oerinstinct naar boven. Burgers tegenover weerwolven, en tot welke groep je ook behoort, overleven zal je! Denk alleen wel goed na hoe je dit spel aanpakt, want doe je dit niet, zul je snel het loodje leggen. Dus een beetje liegen en bluffen is in dit spel dan ook compleet gezond!
Pluspunten:
+ enorm spannend
+ goed doordacht