Rocketman Review - Tip voor de ware muziekliefhebber

vrijdag, 04 oktober 2019 om 10:30
rocketman review tip voor de ware muziekliefhebber 154886f1570098070
Wist je dat Elton John niet geboren is als Elton John, maar als Reginald Dwight? Wist je dat hij getrouwd is geweest met een vrouw? Nee? Je ontdekt het allemaal in Rocketman. De Rocketman review maakt duidelijk wat er precies is gebeurd en daardoor is dit een interessante film over het leven van Elton John.
Na het succesvolle Bohemian Rhapsody is het tijd om een nieuwe icoon in de spotlight te zetten: Elton John. Al is het verschil met Freddie Mercury dat John nog leeft, wat zomaar ook anders had kunnen lopen, gezien zijn drank- en drugsverslaving uit het verleden. Eerder dit jaar was Sir Elton John nog in Nederland voor een optreden. In Ziggodome trad hij op voor zijn ‘Farewell Yellow Brick Road Tour’. De beste man is inmiddels alweer 73 en daarmee officieel bejaard.

Moeilijke jeugd

Rocketman gaat niet in op zijn laatste jaren, maar gaat vooral over de jonge jaren van Elton John. We zien hoe hij als timide kind een wereldster werd. Geheel logisch wordt er eerst ingespeeld op de jeugd van Elton John. Het kind heet dan Reggie en de film schetst een ietwat moeilijke jeugd: een moeder die niet per se de beste en meest liefdevolle moeder is en een vader die meer van huis dan thuis is.
Als de kleine Reggie op een gegeven moment achter de piano gaat zitten en wat noten aanslaat, wordt al snel besloten dat hij op les moet. Dan is er minder omkijken naar hem. Een ingreep dus, niet vanuit liefde, maar vooral vanuit het idee dat er minder op hem gelet hoeft te worden.
Dat kind is duidelijk met talent geboren, zoals Mozart dat vroeger bijvoorbeeld was. Maar in hem schuilt niet per se een personage dat op de voorgrond treedt. Hij is wat timide, speelt in een bandje en zit heel ‘normaal’ achter meiden aan. Hij heeft zelfs een vriendinnetje. De eerste drie kwartier van de film zijn dan ook zeer fascinerend, zeker als je nog niet zoveel af weet van Elton John. Zijn rol wordt charismatisch en overtuigend neergezet door Taron Egerton.
rocketman review

Zoektocht 'wie ben ik'

Al snel leert Elton tekstschrijver Bernie Taupin kennen (een heerlijke rol voor Jamie Bell!). Dit blijkt al op jonge leeftijd en gouden duo te zijn. En door de band tussen deze twee wordt het mogelijk om door te breken in de muziek. Al wordt de jonge Reggie al snel iets duidelijk gemaakt door anderen als hij succesvol wil worden. Ten eerste is dat hij zijn naam moet veranderen en ten tweede wordt hij ermee geconfronteerd dat hij helemaal niet op meisjes valt, ook al heeft ‘ie een vriendin. Hij is homo, maar weet het zelf nog niet.
Je zou kunnen zeggen dat daarmee een hele nieuwe zoektocht ontstaat van Elton John naar wie hij is, als persoon, maar ook als muzikant. Complete flamboyante pakken komen te voorschijn als hij het toneel op moet. Hoewel hij hit na hit produceert, is het niet allemaal rozengeur en maneschijn, zoals bij zoveel artiesten het geval is. In de jaren '70 worstelt Elton met drugs, alcohol, eten, seks met mannen, zijn liefde (of geen) van zijn moeder, impulsieve aankopen en wat al niet meer? Hij blijkt een behoorlijk verslavingsgevoelig typetje te zijn.
rocketman review 1569418528

Minder verrassend

Deze ontwikkelingen zijn fascinerend om te volgen, al zit de kracht vooral in de manier waarop de hits van Elton voorbij komen. Anders dan in de meeste films in dit genre worden ze op een musical-achtige manier verwerkt in de film. Daardoor voelen de nummers fris aan. Nu denk je misschien: past dat allemaal wel? Zeker. Juist dit element maakt de film sterk. Ook toont de film gebeurtenissen die Bohemian Rhapsody liever achterwege liet.
Wel moet gezegd worden dat het tweede gedeelte van de film her en der wat minder interessant is door misschien niet erg verrassende plotwendingen, al is dit meer ‘zoeken naar fouten’. Ook de stukken waarbij Elton gaat praten over zijn problemen zijn niet de meest interessante.
rocketman review 1569418553

Rocketman Review - Knalt door je woonkamer

Maar over het geheel genomen is Rocketman een film voor elke muziekliefhebber. Zeker als je de 4K-versie aanschaft zal de muziek met nummers als ‘I’m Still Standing’ lekker door je woonkamer knallen. De muziek is top, het acteerwerk is overtuigend en de geschoten beelden zijn om van te genieten. Een prima film om te kijken, al moet je wel iets met Elton John hebben. Maar hé, dat is logisch!