Rock Band 4 review - Een flinke hap uit de portemonnee

donderdag, 05 november 2015 om 16:16
"I was on the outside when you said you said you needed me." Deze tekst kun je vol passie uit je longen gooien, of je kan op dit nummer een gitaar of drumstel bespelen. Het is aan jou in Rock Band 4. Ja, de serie is terug van weggeweest. Lees er in onze Rock Band 4 review alles over.
Op de vorige generatie consoles was het echt een 'ding', vroeg of laat zou iedereen eraan geloven: op een avondje virtueel muziek maken met Rock Band of Guitar Hero. Beide franchises hebben het ongelooflijk goed gedaan, maar op een gegeven moment hadden de meeste gamers het zo'n vijf jaar geleden ook wel weer gezien. Er kwamen te veel uitbreidingen, het kostte te veel geld en alles was op een gegeven moment toch weer meer van hetzelfde.

De nieuwe generatie muziekgames

Een nieuwe generatie consoles betekent nieuwe kansen. De harten van fans van weleer kunnen misschien wel opnieuw gestolen worden, zo niet, kunnen nieuwe zieltjes verworden worden. En dus zijn zowel Guitar Hero als Rock Band terug! Guitar Hero deed dat met grote klasse. De game kreeg van Jeroen een welverdiende 8.5 dankzij veel vernieuwingen (de gitaar ging compleet op de schop!): "Guitar Hero Live zorgt voor een sterke comeback voor de franchise. Het is realistischer dan ooit ".
Ondanks alle warme lof voor Guitar Hero Live heeft de game toch wel een groot gebrek: het kunnen vormen van een band. Met Guitar Hero kun je niet een avondje rocken met gitaar, bas, drumstel en zang! Dat doet Rock Band 4 wel.
rock band 4 review

Prijs-kwaliteit verhouding?

Voor deze review gingen we aan de slag met de band in a box editie. Voor 289 euro krijg je een pakket met een microfoon, een drumstel en een gitaar. Je moet dus flink in de buidel tasten! Want voor twee Guitar Hero gitaren + game betaal je 139 euro. Een stuk minder dus. Maar je wilt een band vormen, of je wilt het niet. De vraag is daarom hoe 't zit met de prijs-kwaliteit verhouding van dit pakket.
Het begin is in ieder geval niet zo best. Het drumstel moet in elkaar gezet worden en hoewel dat lijkt op een tafeltje van de Ikea wat je binnen een paar minuten in elkaar bouwt, is dat helaas niet het geval. Onze ervaring: 2 jongens, een handleiding en na drie kwartier hadden ze pas het drumstel in elkaar. De handleiding liet te wensen over. Een ander nadeel: je moet van te voren goed de hoogte bepalen waarbij het drumstel vastzet. Want eenmaal vast, is ook écht vast. Je hebt Merlijn de tovenaar nodig om een zwaard eruit te trekken; hoeveel kracht je ook gebruikt je krijgt 'm niet los.
Toegegeven: als het drumstel eenmaal in elkaar zit, is het een mooi ding. De kick pedal staat steviger aan de grond dan ooit, dus als je eenmaal gaat rammen, zal die niet van zijn plaats gaan. Iets wat bij het eerste pakket van Guitar Hero vroeger continu gebeurde. Wel is het helaas zo dat je nog steeds het gevoel hebt echt op een plastic ding te slaan en het geluid klinkt dus niet echt realistisch. De buren onder je zullen klagen dat ze steeds 'getik' horen en denken eerder aan bouwvakkers dan een paar gamers die lekker muziek aan het maken zijn. Of dat proberen.
De gitaar is zoals je gewend bent en daar is weinig aan veranderd. Enkel de share-knop zit op een onhandig plek onderin. Maar verder ligt het instrument lekker in de hand en het speelt ouderwets vertrouwd. De jaren van afwezigheid zijn goed geweest, want ondergetekende was ook wel klaar met alle muziekgames terwijl het vuur nu weer begon te branden. Lekker een potje rammen! En dat is leuk met aangepaste gitaarsolo's.
rock band 4 review

No fail optie

Rock Band 4 bestaat uit slechts een paar modi om te spelen: Quick Play, Go on Tour en Play A Show. Als je met een avondje vrienden bent, zul je niet zo snel met de verhaalmodus aan de slag gaan. Je kiest eerder voor Quick Play of Play A Show. Bij Quick a Play kun je snel even een nummer selecteren en losgaan.
Wat leuker is, is om samen een show te spelen waarbij je meteen meerdere nummers achter elkaar kan spelen. En het mooie is dat je als band democratisch beslist welke nummers gespeeld worden. Tof is ook dat er een no fail optie aanwezig is. Een die we aanraden om aan te zetten.
De no fail optie zorgt voor een stukje 'fun'. Als iedereen de schaamte voorbij is en vol losgaat, is het taak aan het virtuele publiek om een oordeel te vellen. Zodra de drummer, de zanger of de gitarist herhaaldelijk faalt, word je uitgejoeld en zal de muziek uiteindelijk zelfs stoppen. Begin maar weer opnieuw. Heb je nu iemand in je band die er echt een potje van maakt, dan kun je deze feature gelukkig aanzetten. Dus geen nood aan de man!
Mocht je een avondje geen vrienden over de vloer hebben, kun je Rock Band 4 gerust alleen spelen. Dan kun je bijvoorbeeld aan de slag met Go on Tour. Je maakt een band aan, personages (die je maar beperkt kan customizen) maak je aan en voorzie je van namen en dan kun je gaan toeren. Jezelf bewijzen, shows spelen en fans winnen. De verhaalmodus is aardig met onderweg teksten die je vertellen wat er gebeurd is. Misschien is er wel wat aan de hand met je tourbus.
Het is een aardige poging om de realiteit na te bootsen, maar nooit zal je volledig in dit verhaal van jouw band gezogen te worden. Daarvoor is de aankleding te schaars en in alle eerlijkheid: Rock Band is er niet de game voor. Dit is een party game die je niet speelt voor een verhaal. Je wil gewoon nummers spelen en lol hebben met mensen.
rock band 4 review

Magere tracklist

Juist in dit daglicht valt er wat aan te merken nog op de game. Het is een uitermate groot gemist dat er geen online multiplayer is bijvoorbeeld . En nog een minpunt is de tracklist. Je kan oude nummers van eerdere Rock Band titels importeren, maar als je die games niet hebt, dan moet je het maar met de tracklist van Rock Band 4 doen.
Ja, zo voelt het echt. Je krijgt het gevoel dat alle goede games al verbruikt zijn en jij nu aan de slag mag met het restje dat over is. Een restje waar maar weinig échte leuke of goede nummers zitten. Is Walk On het beste wat U2 te bieden heeft? Nee, natuurlijk niet. De game is voor de recensie getest met vier personen en iedereen vond de soundtrack maar matig.
Het voordeel is wel dat er van alles in de PlayStation Store staat en je nummers kan kopen. Maar natuurlijk is dat niet gratis. Wil je een soundtrack samen stellen die jij zelf tof vindt, dan ben je zo een paar tientjes extra kwijt bovenop die belachelijk hoge prijs van 289 euro. Een nummer kun je al kopen voor 80 cent, maar voor een populair of bekend liedje leg je zomaar 1,5 euro neer. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.
Althans, tot op zekere hoogte. Want als je zoekt naar je lievelingsnummer van Placebo, kun je lang zoeken. Nergens te bekennen. Rock Band 4 laat een gemend gevoel achter. Het is goed om te zien dat de serie er weer is. Met wat extra geld maak je je eigen toffe soundtrack, dat staat vast. Dus die matige soundtrack is niet het ergste.
rock band 4 review

Leuk, maar duur

Maar dat het zoveel geld moet kosten is niet zo fijn. Reken maar 330 à 340 euro en dan ben je klaar voor 3 man. wil je nog een extra gitaar, moet je nog verder in de buidel tasten. De vraag is dan: hoe vaak ga jij Rock Band 4 spelen? Elke week. Dan is het een aanschaf waard. Als het antwoord eens in de zoveel tijd is, dan is het handiger om te wachten op een prijsdaling. Want qua product is het goed verzorgd: de instrumenten spelen fijn, je hebt plezier en de game oogt prima. Maar een nummer 1 is het helaas niet geworden.