Ring Fit Adventure Review - Maak je klaar om te zweten!

maandag, 11 november 2019 om 15:55
ring fitf1573303588
Sporten en gamen gaat normaliter nooit hand in hand. Wat is er nou leuk aan je in het zweet werken, terwijl je een half uur in het niets aan het staren bent op de loopband. De nieuwe Ring Fit Adventure titel voor de Nintendo Switch probeert deze twee tegenpolen te combineren. Lees er alles over in onze Ring Fit Adventure Review.
Waarschijnlijk kennen veel van jullie nog de oude Wii Fit. Spelers stapten op het bijgeleverde Balance Board, waarna er titels konden worden gespeeld waar je ook nog eens veel voor moest bewegen. Nu belandde die grote en onhandige accessoire vaak al snel in de kast en hierna grepen we al snel weer naar de oude vertrouwde controller om vervolgens weer urenlang op de bank te zitten.
Ring Fit Adventure neemt de basis van Wii Fit over en giet dat in een verrassend leuke en volwaardige RPG, waar je je een weg baant door verschillende werelden met monsters die je moet verslaan, hindernissen die je moet overwinnen en zelfs steden en winkels waar je upgrades kunt kopen.
h2x1 nswitch ringfitadventure thumb image1600wf1573304023

Accessoires in overvloed

In Ring Fit Adventure zit je letterlijk vast aan de Joy-Cons, in ieder geval één van de twee. Bij de titel worden er namelijk twee accessoires geleverd. Een wikkel van klittenband, die je om je bovenbeen moet bevestigen en een ring die je in je handen moet houden, waar je de tweede Joy-Con in stopt. Die tweede accessoire is extreem buigbaar, wat handig is tijdens de verschillende levels, aangezien je vaak de ring in moet drukken of juist naar buiten moet trekken. Jammer is wel dat deze redelijk dure accessoires (namelijk 79 euro met de game erbij) nu nog alleen met de basisgame te spelen zijn. Laten we hopen dat er meer titels uitkomen die gebruik gaan maken van deze toevoegingen.
Je zou verwachten dat twee van die accessoires alleen maar in de weg gaan zitten tijdens het spelen van de game, maar niets is minder waar. De wikkel om je been zit extreem comfortabel en de ring zelf heeft twee zachte handvaten, waardoor je in theorie urenlang kunt spelen. Het enige minpunt aan deze accessoires is dat de bewegingen die je maakt soms niet goed worden geregistreerd, maar dit komt maar zelden voor.
switch ringfitadventure screen 02 copy 0f1573304105

Een volwaardige workout

Nu zeggen we ‘in theorie’ omdat Ring Fit Adventure een volwaardige workout is. Wanneer je de titel opstart worden er een aantal vragen gesteld om de ervaring zo persoonlijk mogelijk te maken. Er wordt gevraagd om je lengte, gewicht en hoeveel je normaliter sport. Op basis hiervan kun je een moeilijkheidsgraad uitkiezen wat dan weer te zien is in hoe hard je moet rennen en hoe vaak je een oefening moet herhalen.
Rennen en oefeningen doen is dan ook iets wat je de gehele tijd zal doen tijdens het spelen van Ring Fit Adventure. Nadat je een kort filmpje hebt gezien, waar jij als niet-pratend karakter kennis maakt met een goedgebekte magische ring die je moet helpen om het land te verlossen van een zwarte draak, genaamd Drageaux in net iets te strakke spandex, kun je beginnen aan de game.
De levels zijn redelijk simpel en jammer genoeg vaak net iets teveel van hetzelfde. Dit neemt niet weg dat elk level een echte workout is. Met de wikkel om je been en de ring in je handen begin je elk level door op je plaats te joggen. Tijdens het joggen kom je vaak langs obstakels die je op verschillende manieren te lijf kunt gaan. Richt je de Ring-Con naar beneden en knijp je hierin? Dan zul je door de lucht vliegen door middel van een stroom aan lucht.
Ben je aan het hardlopen en knijp je dan in de ring? Dan schiet je een perfect rondje aan lucht uit de ring, waarmee je munten kunt verzamelen. Nu bestaan de levels niet alleen uit lekker hardlopen en wat muntjes verzamelen. Je zult ook vaak genoeg vijanden tegenkomen.
90f1573304163

Fit-battles tot het zweet over je voorhoofd druipt

Vijanden in Ring Fit Adventures komen in verschillende vormen en maten, die toepasselijk zijn voor het hele sport-thema. De ene keer zul je tegen een blauwe dumbbell vechten en de andere keer neem je het op tegen een rode yogamat. Nu vecht je niet door middel van zwaarden, geweren of magische krachten. Nee, in Ring Fit Adventure maak je gebruik van oefeningen die schade doen tegen de vijand.
Kies je ervoor om je vijand aan te vallen met squats of toch met push-ups? In de titel kun je naarmate je vordert in de game extreem veel oefeningen vrij spelen of kopen, door middel van de verzamelde munten. De ene oefening doet veel meer schade dan de andere en je zal (afhankelijk van welke oefening je doet) deze meerdere keren moeten herhalen.
Let wel op welke aanval of oefening je gebruikt op welke vijand. Mocht je namelijk tegenover een blauwe kettlebell staan, dan is het misschien handig om squats te doen, die ook weer omlijnd zijn met een blauwe ring. Dit geeft aan dat deze aanval extra veel schade doet op dit type vijand.
Aanvallen zijn turn-based, net als in bijvoorbeeld Final Fantasy. Is jouw vijand aan de beurt? Duw dan de Ring-Con tegen je buik aan en druk deze hard in. Hierdoor maak je een schild, waardoor je jezelf beschermt tegen inkomende aanvallen. Hier train je gelijk ook je buikspieren mee, waardoor dus ieder aspect van de gevechten een stevige training is.
ci nswitch ringfit slider 05 image950wf1573304243

Upgrades maken je oefeningen sterker

Naarmate je vordert in de game zul je steeds sterkere vijanden tegenkomen. Je kunt jouw eigen personage upgraden met verschillende accessoires. Zo kun je verschillende toevoegingen aan je sporttenue kopen om bepaalde aanvallen sterker te maken, maar je kunt ook zelfs ook ingrediënten verzamelen waarmee je magische drankjes kunt maken. Deze heten heel toepasselijk ‘Smoothies’ en zorgen ervoor dat je bijvoorbeeld tijdelijk sneller kunt rennen of minder vaak een oefening hoeft te herhalen, voordat jouw beurt over is.
Al deze leuke toevoegingen zorgen er daadwerkelijk voor dat Ring Fit Adventure niet simpelweg als een sport-simulator aanvoelt. Tijdens het spelen van de game duik je in een echte RPG met bijpassende elementen. Dit is dan ook waarschijnlijk de enige RPG waarvan je het extreem warm krijgt en veel zal gaan zweten, want dat gaat zeker gebeuren.
ring fit adventuref1573304297

Ring Fit Adventure is een workout én RPG in één

Ring Fit Adventure is een zeer vermakelijke RPG, die veel oude vertrouwde elementen van het genre toevoegt als XP, geld verzamelen en dat weer uitgeven aan upgrades en turn based-gevechten, maar op de eerste plaats is de titel toch echt wel bedoeld voor de sporters onder ons. Na de oefeningen zul je namelijk vaak zweet op je voorhoofd hebben staan en veel spierpijn hebben. Bel je persoonlijke fitness-instructeur maar af en begin echt met sporten met Ring Fit Adventure voor op de Nintendo Switch.