RIGS Mechanized Combat League Review - Dé launch game voor de VR?

vrijdag, 14 oktober 2016 om 16:01
De PlayStation VR is sinds gisteren te koop samen met 31 uiteenlopende titels. De belangrijkste moet wel RIGS Mechanized Combat League zijn en daarom is het nu tijd voor de RIGS Mechanized Combat League Review. De game die door Guerrilla Cambridge speciaal voor de VR is ontwikkeld, zet spelers in grote robots lijnrecht tegenover elkaar.
RIGS Mechanized Combat League is misschien wel de voornaamste game bij de release van de PlayStation VR. De game is ontwikkeld door Guerrilla Cambridge dat onderdeel is van Sony Interactive Entertainment. Als er een game is die de beleving van virtual reality goed neer moet zetten, dan zal het deze game dus wel moeten zijn. Of dat ook daadwerkelijk zo is, lees je in de RIGS Mechanized Combat League review.
RIGS Mechanized Combat League Review

Ver in te toekomst

Het is tientallen jaren in de toekomst en robots zijn een vast onderdeel geworden van onze samenleving. Ze worden zelfs ingezet in sportwedstrijden, waarbij verschillende sporten worden gecombineerd. In RIGS Mechanized Combat League neem je plaats in één van deze robots om in teams van drie uit te vechten wie het beste team heeft.
Voordat het spel begint, leer je eerst kennismaken met alles wat er bij deze nieuwe sport komt kijken. Je kunt kiezen uit de verschillende mechs, die ieder hun eigen specifieke kwaliteiten hebben. Zo is de één kleiner en handelbaarder, terwijl de ander groot en krachtig is, maar daarom ook inlevert op beweeglijkheid.

Even aftasten

Net als met andere VR games, zoals Super Stardust Ultra, mik je met je eigen vizier. Om hieraan te wennen en ook aan het besturen van de mech, is er in het begin een speciale training ingelast waarin je aan de basics van het spel kunt wennen. Hierin kun je verschillende afwegingen maken, over of je bijvoorbeeld met je hoofd wilt draaien, of liever met de pookjes van je controller.
Niet alleen is het prettig om je eigen voorkeuren voor aanvang van het spel te testen en op te slaan. Het is ook erg fijn om de mechs al eens onder de knoppen te hebben gehad. Het vergt in het begin namelijk wel even wat inspanning om het springen en boosten onder de knie te krijgen.
Verder heb je ook drie 'standen' waarin je mech kan functioneren op het speelveld. In de boost stand, waardoor je sneller kunt bewegen, de helende stand waardoor je 'levens' terugkrijgt als je even niet beschoten wordt en de stand waardoor je kogels sterker zijn. Mocht je in een 'overdrive' raken dan zijn alle drie de onderdelen tegelijkertijd voor korte tijd actief, maar daarover later meer.
RIGS Mechanized Combat League Review Sport

Dus dit is sport in 2050?

Eenmaal gesettled, kan het sportavontuur beginnen. Je hebt je als RIG bewezen in de college divisie en staat aan de vooravond van het echte werk. Je kan kiezen uit één van de vele teams die in de professionele competitie zijn ingedeeld. Op deze manier krijg je het gevoel dat het een sportgame is, omdat het vergelijkbaar werkt als een draft uit NHL of NBA.
Als je er klaar voor denkt te zijn, kan je beginnen met een offline wedstrijd uit de reguliere competitie. Je kiest hiervoor twee AI teamgenoten die het best bij jouw team passen en kunt het duel tegen drie computergestuurde robots beginnen.
RIGS draait met name om het kapotschieten van de robots van de tegenpartij. Je doet dit in grote stadions die een futuristische uitstraling hebben gekregen met allerlei ramps en bochten waar over jij kunt springen en snelheid mee kunt maken. Maar het draait niet alleen om behendigheid en schieten, ook in de game zelf is sport een belangrijk onderdeel.
RIGS Mechanized Combat League Review Game

Drie soorten modi

Er zijn namelijk drie verschillende game modes te spelen in RIGS, te weten; Team Takedown, Powerslam en Endzone. Team Takedown is een wedstrijd van twee keer 2,5 minuut waarbij het louter de bedoeling is om zoveel mogelijk van je tegenstanders op de schroothoop te knallen. Doe je dit driemaal op rij zonder dood te gaan, dan verdien je de eerder genoemde overdrive. Voor een korte tijd zijn alle drie de functies tegelijkertijd actief waardoor je net dat extra hebt om punten binnen te halen.
In de andere twee game modes is het juist van belang om in overdrive te raken om te scoren. Bij Powerslam moet je namelijk in overdrive door een hoepel springen in het midden van de map. Lukt je dit dan scoor je een punt voor je team. Je zult dus op jacht moeten gaan naar tegenstanders en vervolgens proberen zo snel mogelijk en ongezien het midden van de map te zien bereiken.
In Endzone, afkomstig uit de NFL, is het juist de bedoeling om een grote football naar de overkant van het veld in je tegenstanders doel te deponeren. Degene die de bal oppikt, kan besluiten zelf te rennen, maar kan ook de bal naar een medespeler passen die er beter voorstaat. De taak aan de tegenstander om de balbezitter kapot te schieten, waardoor de bal valt, of door met de 'melee'-knop aan te vallen waardoor je de bal steelt.

Verdien geld voor je prestaties

Voor kills, assists en punten die je gescoord hebt, krijg je in-game geld waarmee je weer nieuwe mechs kunt vrijspelen. Er zijn vier verschillende soorten mechs die in zeven verschillende categorieën te verkrijgen zijn. Allemaal hebben ze een eigen specifieke eigenschap, zoals een schild op de rug, of één die armor verdient door het kapot schieten van een tegenstander.
Als je klaar bent met de offline competitie, omdat die niet heel bijzonder is, bestaat er ook nog de mogelijkheid om een trial te doen waarin je alleen probeert records te verbreken in de verschillende onderdelen die RIGS omvat. Maar het mooiste van allemaal is uiteraard om online je kwaliteiten te meten met die van andere robotbestuurders.
RIGS Mechanized Combat League Review Online

Online en niets anders

Je kunt er hier voor kiezen om één tegen één te spelen, waarbij je beide aanvulling krijgt van twee computergestuurde medespelers. Of om full-out drie tegen drie te spelen en dat is toch wel het mooiste. Het zorgt er toch voor dat je de meeste uitdaging krijgt en geeft ook de meeste voldoending als je een overwinning weet binnen te slepen voor je team. Sowieso zul je extra gebrand zijn vanwege het opzwepende sportcommentaar dat in de game zit.
Niet alleen dat, maar ook de spellen zelf slepen je mee in de ene na de andere uitputtingsslag op het virtuele sportveld. De game werkt, als je de knoppen onder de knie hebt, vrij soepel en ook het mikken met je gezichtsveld is een prettige manier van besturen. Wel zul je enige vorm van misselijkheid kunnen krijgen vanwege de snelle en vele actie. Het wordt dan ook door de makers aangeraden om met geleidelijke stappen te wennen aan de bril en de game en de duur van je speelsessie steeds verder te verleggen.
Daar waar de offline modus misschien wat variatie en uitdaging mist, is dat er online wel degelijk. De competities oftewel rangen zijn ingedeeld van tien tot één, vergelijkbaar met de seizoenen uit bijvoorbeeld FIFA. Op die manier speel jij je wedstrijdjes en zul je na verloop van tijd in de divisie belanden waarin jij thuis hoort.

Ruimte voor verbetering

Met slechts enkele stadions is de diversiteit wat dat betreft wel erg schaars, maar is dit tegelijkertijd ook van ondergeschikt belang. Bovendien is het vrij eenvoudig om dit later toe te voegen, zoals ook Rocket League dat bijvoorbeeld heel succesvol doet om de game interessant te houden.
RIGS Mechanized Combat League Review Conclusie

Een solide start

RIGS Mechanized Combat League is een hele toffe game vol met actie. De game moest de grote opener zijn voor de PlayStation VR en stelt in die rol zeker niet teleur. Met name de online competities zijn snel en interessant. Ook de besturing werkt fijn waardoor je de controle van je mech snel onder de knie hebt en klaar bent om de sport arena te betreden.
Misschien is de game qua inhoud, lees stadions/maps wat karig, maar na een goede start zal dit ongetwijfeld aangevuld worden met nog meer snelle banen en game modes. RIGS Mechanized Combat League kost 60 euro en is op 13 oktober uitgekomen, tegelijk met de release van de PlayStation VR.