Riftstar Raiders Review - Co-op vermaak in de ruimte voor 4 man!

vrijdag, 02 maart 2018 om 11:48
Het is koud buiten en dat betekent dat het perfect gameweer is! Een goede periode dus voor wat hersenloos shootervermaak voor vier man. Dat is precies wat Riftstar Raiders aanbiedt en daar is helemaal niets mis mee. Heerlijk in de ruimte knallen! Lees in onze Riftstar Raiders Review hoe wij de game vinden.
Het verhaal van Riftstar Raiders is net zoiets als slappe pudding met een verhaal dat we al zo vaak gehoord hebben. Je bent in de ruimte, het universum wordt bedreigd door vijanden en blablabla. Opeens zijn daar de ‘Raiders’: jij dus met maximaal drie anderen online op de PlayStation 4, Xbox One of PC. Samen gaan jullie de wereld redden!
Riftstar raiders review

Vechten voor je leven

Riftstar Raiders is een top-down shoot ‘em up waarbij je allemaal een vliegtuigje bestuurt. Raadzaam is het om eerst Event 0 te spelen: een kleine tutorial waarin je de kneepjes in de vingers krijgt. Hoe bestuur ik mijn vliegtuig? Hoe dash ik? Hoe sleep ik met voorwerpen? Geen onbelangrijke vragen, gezien je voornamelijk dat zult doen gedurende negen missies. Schieten, vliegen, slepen, ontwijken en vooral schieten!
Het zit in de aard van het beestje dat dit soort games moeilijk zijn. Iedereen die een dergelijke titel heeft gespeeld, vroeger of nu, weet dat het gaat om goed mikken, ontwijken en vooral goed de tijd kunnen inschatten. Als je niet op tijd in Riftstar Raiders ontwijkt, word je zomaar door een laser helemaal in één keer kapot geknald. Er zitten wat beaming lights tussen waar je alleen maar gefrustreerd van kan raken, ware het niet dat daar het plezier van online co-op om de hoek komt kijken.
Riftstar raiders review

Samen op vliegreis!

Riftstar Raiders is namelijk bij uitstek een titel om samen te spelen. Mocht een persoon ergens niet verder komen, is er altijd iemand om een helpende hand te bieden. En daar komt een leuk gameplayelement om de hoek, want je kan de ander verslepen naar een andere plek. Dit soort games laten zich kenmerken door een chaotisch speelveld en dat is bij Riftstar Raiders niet anders. Dus het is heerlijk dat wanneer de kogels je om de oren vliegen, je gewoon even snel ergens heen kan vliegen om je maatje vast te pakken en naar veiliger gebied te slepen. Vervolgens kun je op die snel reanimeren (lees: driehoekje op de PS4 indrukken!).
Al is dit makkelijker gezegd dan gedaan, want Riftstar Raiders is absoluut niet makkelijk. Continu word je vanuit allerlei richtingen aangevallen door diverse vijanden. Zo kun je van voor én achter belaagd worden door andere vliegtuigen die op je schieten en kijk vooral niet vreemd op als je een paar seconden later oog in oog staat met een turret. Juist als je denkt dat je dan net een stuk gehaald hebt, staat er opeens een gigantisch moederschip op je te wachten en denk je maar één ding: Help! We gaan ‘m nu kapot knallen, alle vier tegelijk!
Riftstar raiders review

Moeilijk en niet helemaal gebalanceerd

De kunst is in ieder geval om alles wat je tegenkomt op te rapen in de lucht. Vijanden die je kapot schiet laten niet alleen handige dingen vallen die je meteen kunt gebruiken, zoals items voor je schild en levenspunten. Maar het zijn vooral de objecten én geld op de lange termijn die jij hard kunt gebruiken om je vliegtuig krachtiger te maken. Sterker nog, dit moet! Zonder upgrades ga jij het simpelweg niet halen. En met upgrades dus wel. Overigens merk je tijdens het vrijspelen van die upgrades dat de game op het einde behoorlijk ongebalanceerd is. Want neem van ons aan dat het laatste level, nummer 9, een stuk eenvoudiger is dan bijvoorbeeld 7 en 8!
Riftstar raiders review

Loot verzamelen

Let dus vooral op de groene blokjes in de lucht. Dit zijn perks die je na het behalen van een level kunt toevoegen aan je skilltree. Zo draag je standaard twee wapens en die wapens kun je aanpassen en upgraden. Hetzelfde geldt voor je schild. Overigens zijn er ook andere wapens en schilden te gebruiken dan die je in eerste instantie voorgeschoteld krijgt. Dus kijk vooral wat het beste bij je past. En het is een tip om soms te wisselen. Want de ene dash-optie is beter voor een bepaald level dan een andere. De levels in Riftstar Raiders zijn nogal gevarieerd en dat is een goed teken. Het tactische element en upgradesysteem doen de game goed!
In praktijk betekent het overigens ook dat je heel goed moet samenwerken als het gaat om de perks! Zodra er een perk valt, is deze tijdelijk zichtbaar. Het is dan handig om te overleggen wie in de buurt vliegt en wie die perk mag pakken. Als team heb je er namelijk niets aan als continu dezelfde speler perks binnen harkt, want dan zal een speler op een gegeven moment niet verder kunnen opwaarderen in de skilltree. Niets is zo frustrerend om wél geld te hebben, maar niet verder te kunnen omdat je geen perks hebt opgepakt. Let er ook op dat je blijft leven. Zodra je doodgaat, vallen alle perks in het luchtledige. Iets wat in de praktijk wel tot hilarische situaties kan leiden bij je vrienden. Denk aan: je maatje gaat eerst je perk jatten voor hij je weer tot leven wekt. Stiekem kun je dus ook trollen, naast het samenwerken.
Iets wat je gaat missen als je alleen speelt. De game is solo speelbaar waarbij je kunt instellen hoeveel levens je per level wilt hebben, met een maximum van vijf. Hoewel de moeilijkheid in dit geval naar beneden gaat, dan als je met z’n drieën of vieren speelt, is het niet aan te raden Riftstar Raiders alleen te spelen. Het is lastig, er is niemand om je helpen en het is simpelweg niet heel gezellig. Met twee man is overigens ook geen aanrader (lees: te moeilijk), maar met drie of vier man wel! Waarbij het slecht geregeld is dat je enkel met vrienden kunt spelen en dus niet random mensen online kunt joinen. Een gemiste kans.
Riftstar raiders review

Riftstar Raiders Review - Aanrader voor mensen met vrienden

Toch is wat aan het einde van de streep overblijft gewoon een toffe game met vier man. Riftstar Raiders is verrassend leuke en heeft bovendien een goede prijskwaliteitverhouding. Voor twintig euro krijg tien levels voorgeschoteld met grappige trophy’s. Bezorg je maatje bijvoorbeeld een trophy getiteld Just Leave Me, door hem of haar twee minuten lang niet tot leven te wekken nadat die persoon dood is gegaan. Hilarisch toch?
Al is de game zeker niet perfect. Zoals net aangegeven is de game niet helemaal gebalanceerd en verder wil de framerate nog weleens inkakken, wat irritant is.Toch is het gehele gevoel aan het eind van de streep goed. Het is geen simpele shooter waarbij je enkel wat rondvliegt en de thumbsticks gebruikt om te vliegen en te schieten. Nee, er zit meer achter. Er is een complete skilltree, omgevingen zijn gevarieerd en naast schieten ben je met een hoop andere dingen bezig. Met name de co-op komt goed uit de verf en biedt genoeg plezier. Het is dan ook een feestje om samen het luchtruim onveilig te maken.