Ridge Racer Unbounded Review

dinsdag, 27 maart 2012 om 00:00
Het zou maar eens kunnen dat Ridge Racer Unbounded één van de meest verrassende games van het jaar gaat worden. De reputatie van de bekende franchise is namelijk ernstig beschadigd en daarom heeft Namco Bandai de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling aan een andere studio gegeven, Bugbear Entertainment genaamd. Pakt dat goed uit? Ja! Of toch niet?
Altijd leuk, zo’n mysterieuze intro. Het zet je aan tot lezen. Maar wellicht heb je het al in de voorgaande impressies gemerkt; Ridge Racer Unbounded gooit tot nu toe hoge ogen bij ons. Toch moet er opgemerkt worden dat de game er met iedere nieuwe build weer totaal anders uitzag, dus met dit recensie exemplaar kan de boeg ook weer volledig omgegooid zijn. We zullen je niet langer in spanning houden.
Shatter Bay
Het begint allemaal in Shatter Bay, waar chaos overheerst. Verschillende stadsdelen zijn niet goed onder controle en dat is dan ook de ultieme reden voor het Unbounded team om daar te gaan racen. Jij, onderdeel van het team, wil dan ook de koning van Shatter Bay worden, daarvoor zul je echter wel zeven à negen wedstrijden per stadsdeel moeten winnen. Dat gaat natuurlijk niet makkelijk; de concurrentie is moordend en alles behalve makkelijk te verslaan.
In deze stadsdelen, zoals de haven, de snelweg maar ook de binnenstad, zul je dus meedoen aan verschillende races. De ene keer moet je een Domination Race winnen, de andere keer een Shindo Racing uitdaging, en dan weer een Frag- of Drift Attack. Uitleg van deze races volgt later. Eenmaal de races gewonnen en de nodigde punten gescoord, dan heb je het stadsdeel ‘veroverd’. Uiteindelijk zul je terechtkomen in Ghost Town, om daar het bewijs te leveren dat je inderdaad de koning van Unbounded bent.
Onoverzichtelijk
Het is alleen jammer dat het allemaal zo overkomt als een ophoping. Normaal ben je van Ridge Racer gewend dat het een logische volgorde heeft en dat niet alles door elkaar loopt. Die uitstraling heeft Ridge Racer Unbounded nu. Zo is de singleplayer enorm onoverzichtelijk, waardoor je eerder het idee krijgt dat je bezig bent met een aantal races dan dat je echt iets aan het bereiken bent. Je voelt niet dat je onderdeel bent van de 'Unbounded'. Het is een beetje jammer, aangezien je van racegames tegenwoordig hoopt (zoals Need for Speed: The Run dat goed deed) dat de races op een leuke manier gepresenteerd worden. Dat is hier helaas niet het geval.
Snelheid
Zo erg is het echter allemaal niet. Het is gewoon een kanttekening bij de presentatie van de game – en dat is maar goed ook. Inhoudelijk gezien zit het spel namelijk wel zeer sterk in elkaar. Het principe van Ridge Racer Unbounded is dat je op een zo’n hoog mogelijke snelheid door de straten van Shatter Bay scheurt. In Domination Race, in feite de standaard type race van het spel, krijg je de taak om je tegenstanders te verslaan. Letterlijk en figuurlijk.
Bij de races kun je je power balkje namelijk opwaarderen, door bijvoorbeeld goed te driften of gevaarlijke manoeuvres uit te halen. Met de opgevulde power kun je je tegenstanders keihard gaan ‘fraggen’, oftewel tijdelijk elimineren. Daarnaast is het mogelijk om met de opgevulde kracht door bepaalde gebouwen te rijden die ervoor zorgen dat je een stukje afsnijdt. Hartstikke handig!
Nadeel is echter dat het spel soms te laat aangeeft dat je balkje volzit. Of dat het op onlogische momenten komt. Hierdoor ga je bijvoorbeeld automatisch op het laatste moment tóch naar links om van de power gebruik te maken, met alle gevolgen van dien.
Diverse races
Waar je je power ook kunt gebruiken, is bij Frag Attack. Een speciale type race waar je de opdracht krijgt om bijvoorbeeld met een truck zoveel mogelijk politieauto’s te elimineren. Best leuk om te doen. Maar er is meer. Zo heb je Drift Attack, waar je in een bepaalde tijd zoveel mogelijk moet driften. Deze modus werkt echter niet bijzonder goed, aangezien het driften zeer moeilijk is om onder de knie te krijgen.
Een ander wel erg tof race type in Ridge Racer Unbounded is Shindo Racing. Bij deze modus is het niet mogelijk om je power te gebruiken. Nou ja, je kunt het gebruiken als boost – iemand elimineren of een gebouw raggen is echter hier niet aan de orde. Deze modus geeft de trouwe fan het ultieme Ridge Racer gevoel terug, wat wel nodig was aangezien het spel door al dat gerag sterk doet denken aan Burnout.
Moeilijk!
Waarschuwing: je gaat het spel in het begin haten. Het is ongelofelijk wennen die besturing van Ridge Racer Unbounded. Je zult in ’t begin de besturing behoorlijk gevoelig vinden, maar wonderbaarlijk (tot eigen verbazing) krijg je het onder de knie. Wel is het zo dat je vanaf dat moment niet direct iedere race fluitend zult winnen, want je krijgt al meteen de indruk dat je iedere wedstrijd serieus moet benaderen. Eén fout kan fataal zijn. Dat kun je overigens zien als een groot pluspunt, aangezien bij racegames heel snel verveling heerst door het gebrek aan uitdaging – en dat is bij Ridge Racer Unbounded dus absoluut niet het geval. Opletten is deze game het toverwoord.
Je eigen stad creëren
Een grote toevoeging van Ridge Racer Unbounded is de City Creator. Hiermee kun je, zoals de naam al doet vermoeden, een eigen stad bouwen. Een complete stad. Denk dus aan verschillende stadsdelen. Het toffe hieraan is dat je écht aan iets groots kunt beginnen – en dit vervolgens met de rest van de wereld kunt delen. Minder tof hieraan is dat deze modus pas écht leuk en nuttig wordt als je het spel uitspeelt, want dan heb je de beschikking over het maximale aantal blokken, stadsonderdelen en attributen (hindernissen en dergelijke).
Online is tof
Deze aangemaakte steden kun je dus delen met de rest van de wereld. En hier komt dan ook het toffe. Dankzij de Dominate the World modus is het mogelijk om uitdagingen te creëren. Zo was er in de recensie code een uitdaging waar ondergetekende een Epic Stunt Track zo snel mogelijk moest zien te voltooien. Het leek een onmogelijke missie, maar er werd een tijd gehaald. Deze tijd deel je vervolgens met de rest van de wereld, en het is natuurlijk de taak om de beste tijd van de wereld neer te zetten. Deze uitdagingen, die door gebruikers en door de ontwikkelaar zelf worden georganiseerd, zijn niet onbeperkt. Zo heb je bij de ene uitdaging zes uur de tijd en bij een andere bijvoorbeeld 24 uur.
Mocht je niet zo veel van die uitdagingen houden, dan kun je gelukkig nog terecht bij de vertrouwde traditionele online multiplayer. Denk dus aan de race types van de singleplayer, maar dan in multiplayer. Vooral Domination Race is online een spektakel – een spektakel dat doet denken aan de multiplayer van de eerste Burnout games. Een heel goed teken!
Skrillex en dergelijke
De grootste opluchting van Ridge Racer Unbounded is misschien wel de soundtrack. Kijk, we zijn van Ridge Racer gewend dat we die typische irritante Japanse muziek te horen krijgen. Dat is hier in Unbounded ook het geval, maar wél aangevuld met Westerse muziek. Wat dacht je van Skrillex? Of van The Crystal Method? Kijk, daar bij Bugbear hebben ze ook aan ons gedacht. Bedankt.
Een volwaardige racer
Wat je van Ridge Racer Unbounded kunt zeggen is dat de franchise in ieder geval gered is. Door de formule enigszins te veranderen – maar gelukkig blijft het driften behouden – voelt het spel als nieuw aan en hebben we een zeer aangename racer in de winkelrekken. Namco Bandai heeft er goed aan gedaan om de ontwikkeling aan Bugbear over te laten. Dit zie je terug in de strakke multiplayer, de goed uitgewerkte City Creator, de lekkere soundtrack en nog vele andere toffe elementen die de game te bieden heeft. Goed bezig.