Assassin's Creed III Preview

Preview
maandag, 26 maart 2012 om 18:00
xgn google image
We hebben wekenlang onze monden dicht moeten houden, maar nu is het eindelijk zover: Assassin’s Creed III is begin deze maand aan ons getoond en we weten er een stuk meer over. Wellicht jij ook, dankzij het meerdere malen uitlekken van enkele details. Maar goed, wij hebben nóg meer details. Lezen dus!
Zoals je wellicht al weet, is het tijdperk van Ezio afgelopen en kunnen we ons dus opmaken voor een geheel nieuw avontuur, een geheel nieuw hoofdpersonage en een geheel nieuwe setting. We gaan namelijk naar de Amerikaanse Revolutie met onze nieuwe sluipmoordenaar. Alles wordt dus weer anders. Of toch niet? Nee joh, natuurlijk blijft de basis hetzelfde.
Op naar de Amerikaanse Revolutie
Eén van de veranderde elementen is het verhaal; dat gaat zeker op de schop. Om meteen met de deur in huis te vallen: nee, over Desmonds lot weten we nog niets. We zijn vooral meer te weten gekomen over het verhaal en de tijd van Assassin's Creed III. En die informatie is al interessant genoeg. We gaan naar de periode 1753-1783, de periode van de Amerikaanse Revolutie. We zien New York, Boston, het dorpje Mohawk Village, slagvelden, bossen en Philadelphia. Allemaal nog in een kleine staat, toen de steden niet zo groot waren.
Ons hoofdpersoon, Connor, dwaalt door de straten van New York en door de bossen van Amerika. Hij is half Native-American, zoals ze het daar in het Westen zo mooi weten te noemen, en half Engels. Veel weten we niet over Connor. We weten wel dat hij lid is van de Mohawk Nation, dat getuige is van een afschuwelijke gebeurtenis: Mohawk Village gaat ten onder. Connor, gevuld met haat, wordt gevraagd om de sluipmordenaarsgilde te betreden, vanwege zijn ongelofelijke goede vaardigheden op het gebied van onder andere klimmen en klauteren. En daar heb je het: de connectie met Assassin’s Creed.
Historische gebeurtenissen
Het is ongelofelijk interessant wat Ubisoft doet, om de Amerikaanse Revolutie als speelveld te gebruiken. Natuurlijk heeft het commerciële overwegingen, aangezien sowieso iedere Amerikaan nu geïnteresseerd is geraakt. Maar het is toch iets waar wij ons in kunnen vinden – de gemiddelde Nederlandse (ex)scholier heeft de Amerikaanse Revolutie tijdens de geschiedenislessen behandeld, dus we kunnen enkele gebeurtenissen en personages uit het spel wel herkennen.
Want ja, belangrijke figuren als George Washington, Benjamin Franklin, Lafayette en de minder bekende Charles Lee zijn aanwezig in het spel. Ook hen moet je helpen, om zo de oorlog van de Engelsen te winnen. Er zijn echter meer herkenbare punten. Zo zul je getuige zijn van de ‘Grote brand van New York’, en ook de beroemde slag om Bunker Hill. Het zijn allemaal herkenbare, geweldige scenario’s en missies, waardoor de impact van deze gebeurtenissen – in tegenstelling tot de voorgaande Assassin’s Creed-games – veel en veel groter zal zijn.
Naar de bossen
Een grote verandering die Assassin’s Creed III met zich meebrengt is het toevoegen van één grote omgeving: de bossen van Amerika. Het is iets geheel nieuws, waar duidelijk wordt dat in het hele spel de natuur een stuk belangrijker wordt. Deze bossen zijn immens groot, en makkelijk om in te verdwalen. Bomen zul je dan ook vaak moeten beklimmen, en dankzij het feit dat de bomen erg flexibel en toegankelijk zijn ontworpen zul je daar geen moeite mee hebben. Je zult je op een gegeven moment als Tarzan voelen.
Gevechten met beren zul je ook tegenkomen. Tijdens de presentatie werd een beer eenvoudig verslagen, maar gelijk daarna werd aangegeven dat dit normaal gezien donders moeilijk is. Meerdere vergelijkbare gevallen zul je ook tegenkomen. De bossen zijn wild, en onvoorspelbaar... Vandaar dat Ubisoft niets meer wilde vertellen over wat we konden verwachten in het natuur.
Weerseffecten
Ook nieuw in deze nieuwe game zijn de weerseffecten. Jazeker; mist, regen, sneeuw, je kunt ze allemaal verwachten. Een enorme impact hebben deze effecten echter niet, want anders was het spel dan onspeelbaar geweest aangezien je toch het grootste deel van Assassin’s Creed III aan het rennen bent. Maar je merkt er wel een klein beetje van. Zo heeft Connor duidelijk last van een dikke laag sneeuw, zodra hij in de bossen loopt. Het is ongelofelijk mooi om te zien hoe realistisch de sneeuw is neergezet.
Terug naar de basis
Dan over naar de gameplay. Een grote opluchting is het. Geen onzin met tower defense meer, geen onzin met het beheren van een hele gilde meer, geen winkels meer opkopen: het draait gewoon weer lekker om Connor en zijn technieken. En hoe. Zo is het nu mogelijk om twee wapens tegelijkertijd te gebruiken. Lekker met de ene hand de vijand vermoorden, terwijl je bij de ander met je andere hand zijn been afhakt. Het kan allemaal.
Deze toevoeging wordt ondersteund door het invoeren van de Tomahawk. Een heel klein bijltje dat verdomd handig is voor zowel het vechten als het klimmen. Deze kun je het beste gebruiken in gevechten tegen meerdere tegenstanders, die ten opzichte van de voorgaande Assassin’s Creed-games toch wat pittiger zijn geworden.
Multiplayer
Het enige waarover we nog weinig weten is de multiplayermodus. Deze krijgt in de toekomst vast en zeker veel meer aandacht, aangezien Ubisoft op het moment druk bezig is om het zo goed mogelijk te maken. Wat wel bekend is is dat er een nieuw economisch systeem komt en dat er een online co-op modus aanwezig is. Maar hoe en wat precies, is vooralsnog onbekend.
Een grote makeover?
De grote vraag, voorafgaand de aankondiging van het spel, was of Assassin’s Creed III een totale makeover zou krijgen. Vooral op het gebied van graphics. Een nieuwe engine, een geheel nieuwe stijl; het zou allemaal zomaar kunnen. Maar nee, zo groot is die metamorfose niet. De graphics zijn weliswaar een beetje beter geworden, en ook de layout van het spel is een stuk overzichtelijker en simplistischer gemaakt. Maar niets meer.
Op naar Amerika!
Maar ja, zelfs zonder het spel gespeeld te hebben kunnen we toch enigszins concluderen dat Assassin’s Creed III een game om naar uit te kijken wordt. Het is gewoon Assassin’s Creed. Het verhaal wordt ongetwijfeld tof, de oude vertrouwde gameplay – zonder extra fratsen – is terug en de toevoegingen zijn tot dusver erg aantrekkelijk. Kom maar op met die game!

Populair Nieuws