RIDE 4 Review - Too hot to handle?

    Racegames zijn er genoeg, maar voor racers op twee wielen kijken we meestal meteen naar het Italiaanse MileStone. Laten die nu net twee motorracers voor PlayStation 5 uitgebracht hebben. Eerder deze maand doken we de modder al in met MXGP2020, nu is het de beurt aan de circuitracer Ride 4. Kan deze ons net zo goed bekoren, of vliegt hij met 300 km per uur uit de bocht?

    Motorracen op een circuit is heel wat anders dan racen op vier wielen of motorcross over de modderige zandbanen. Circuitracen draait om snelheid en op het juiste moment in de bocht ‘hangen’ om daarna vol gas te geven zodra je de bocht ingestuurd hebt. Als je dat lukt, geeft dat een enorm lekker gevoel van kracht en snelheid. Het juist inschatten van je snelheid, het instuurmoment en het juiste moment van weer acceleren vergt veel ervaring kennis en kunde (en soms een dotje geluk). Heb je dit succesvol af weten te leggen, dan wacht ofwel een mooi lang recht stuk waar je voluit kan gaan, of wacht alweer de volgende bocht, die je nét zo perfect door moet zien te sturen.

    Ride 4 neemt het circuitracen serieus en verwacht dat jij dat ook doet. Hier geen flauwekul met tutorials of virtuele zijwieltjes, als je mee wil spelen zal je het racevak onder de knie moeten hebben, of het met heel veel vallen en falen moeten leren. Meteen vanaf de start word je in het diepe gegooid en mag je je eerste time-trial rijden. Niet alleen wordt er van je verwacht dat je een scherpe tijd neerzet, je mag daarbij ook geen foutje maken.

    Kom je buiten de baan (en dat gebeurt nogal eens als je bijvoorbeeld de bocht te scherp of te snel aanvliegt), dan wordt de tijd voor die ronde invalid verklaard. Doe je dat bij het aanrijden naar de start-finish, dan is óók de volgende ronde meteen invalid! Zo is het meteen maar duidelijk hoe Milestone er in zit met deze game.

    Netjes binnen de lijnen rijden

    Ride 4 is dan ook een echte simulatie-racer. Zij die een arcaderacer verwachten kunnen beter ergens anders kijken. Milestone gaat er bij deze game vanuit dat je al weet hoe je moet racen, een tutorial is niet voorhanden. Dat is wel een groot gemis, zeker voor diegene die de game kopen in de hoop een betere (virtuele) racer te worden. Wat biedt Ride 4 dan wel? Het hoofdmenu biedt toegang tot de carrieremodus, single races, de dealer waar je nieuwe motoren kan kopen, je garage en een online modus.

    Kies je voor carrière, dan kan je nog het gebied kiezen waar je wil racen. Je hebt de keuze tussen Amerika, Europa en Azie. Elk gebied begint met een vijftal ‘trials’ voordat het echte werk gaat beginnen. Daar stuiten we wel meteen op een groot probleem. Bij één van deze trials dien je een rondje over het circuit te rijden in een behoorlijk scherpe tijd. Als dat het enige doel was, was het nog wel te overzien.

    Perfect poorten vereist

    Er wordt alleen ook van je verwacht dat je onderweg door poortjes rijdt, en dat met een minimale snelheid. Mis je een poortje of haal je de juiste snelheid niet, dan wordt je met straftijd om de oren geslagen. Feitelijk moet je een vrijwel perfect rondje zien af te leggen. Velen zal dat niet gegeven zijn en deze trial zijn niet over te slaan. Menigeen zal dan ook na uren proberen vertwijfeld besluiten de hele carrière-optie verder links te laten liggen.

    Wat er dan nog overblijft zijn losse races en de online modus. Milestone vond het blijkbaar niet nodig om de mogelijkheid te bieden kampioenschappen te rijden of zelf samen te stellen buiten de carrière-modus. Erg jammer, wat ons betreft een gemiste kans.

    Elke race kan gereden worden als eenvoudige race, als endurance race of als time-trial. Bij elke race kan gekozen worden uit zo’n dertig verschillende racetracks die behoorlijk afwisselend zijn. Er zijn echte circuitraces, lange omlopen door het platteland en straatcircuits.

    Op de ene baan rijd je over prachtig aangelegde wijdse circuitbanen, op de volgende baan rijd je door smalle slingerpaadjes midden in de stad. Eenmaal en circuit gekozen kent de game nog verschillende instellingen: De lengte van de race, hulpmiddelen (ideale lijn, automatisch remmen, gebalanceerd remmen, stuurhulp buiten de baan ed), het aantal tegenstanders, en de slimheid van die tegenstanders zijn allemaal in te stellen.

    Hoezo slimme AI?

    Op die slimheid valt wel wat af te dingen. Milestone geeft als een van de nieuwe features aan dat de AI tegenstanders bijleren en zich aanpassen aan jouw kwaliteiten als racer. In de praktijk betekent dat dat deze AI racers zich behoorlijk onbeschoft gedragen en zeer wisselend van kwaliteit zijn. Start je een race met 20 man, dan is de kans groot dat er binnen 100 meter 19 AI motoren voor je rijden, die je vervolgens nooit meer ziet.

    Die motoren trekken bovendien hun eigen plan. Dat betekent dat als zij achter je rijden maar sneller zijn, ze dwars door je heen zullen rijden. Wat nou omrijden, je gaat maar uit de weg!

    Gelukkig valt dit hele AI leersysteem te omzeilen. Met de juiste instellingen kan je precies aangeven hoe snel/langzaam de AI mag mag of moet zijn. Toch is het bijzonder jammer dat je de AI op deze manier naar je wensen moet tailoren.

    Het aantal motoren dat bij de dealers te vinden is is behoorlijk en met een aantal gratis DLC pakketten wordt dat aantal zelfs nog uitgebreid. Vervelend is dat je al die motoren moet kopen met in game Credits. Sommige motoren kosten een vermogen (richting een miljoen) terwijl je voor een enkele race soms nauwelijks meer dan 1000 credits krijgt. Veel van die motoren zullen dus voor altijd in de showroom blijven staan.

    RIDE 4 Review - Vergt veel, maar komt toch te kort

    Zo is Ride 4 een simulatie racer die vrijwel perfectie van gamers verwacht. Helaas biedt de game zelf niet een even grote mate van perfectie. Het is een gemis dat de game geen tutorial kent die de enorm hoge instap-moeilijkheidsgraad zou kunnen verlagen. Ook de beperkte mogelijkheden buiten de carriere-modus helpen niet. Het had erg geholpen als we zelf een eigen competitie over meerdere races hadden kunnen opzetten.

    Voor een game die zo veeleisend is naar de spelers, laat het zelf toch behoorlijke steken vallen bij de AI implementatie. Dat de AI racers op veel sneller materiaal rijdt is tot daar aan toe, maar dat je bij de start meteen van de sokken gereden wordt, want ‘in de weg’ is frustrerend en onterecht.

    Ride 4 is een racer voor de echte die-hard racer die eigenlijk al heel goed kan racen. Voor hen biedt de game een prima race ervaring, mits ze kunnen leven met AI die zijn eigen plan trekt. Arcade racers of beginnende racers hebben bij Ride 4 eigenlijk niets te zoeken.

    6.5

    De plus- en minpunten

    • Motor-handling top
    • Grafisch uitstekend
    • Diverse set racetracks
    • AI houdt geen rekening met waar jij rijdt
    • Extreem hoge moeilijkheidsgraad
    • Geen tutorial
    • Buiten carrière alleen losse races en online
    • Onbetaalbare motoren

    RIDE 4

    Verkijgbaar vanaf 8 october 2020

    Meer over deze game
    Loading...
    x

    © 2005 - 2021 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.