Review Arcade Paradise - Gamers Paradise of Gamers Hell?

zaterdag, 13 augustus 2022 om 17:00
arcade paradise arcadesf1660133870
Met Vostok Inc herdefinieerde Nosebleed Interactive het Idle Clicker genre door dit te combineren met een twin stick shooter. Kan Nosebleed datzelfde trucje herhalen, maar dan met een wasserette?
Het zal je vader maar zijn. Ashley's vader heeft geen hoge pet van haar op en wil haar daarom een lesje leren. In zijn afwezigheid (meneer zit ergens op de Bahama's ofzo) krijg jij de sleutels van een wasserette. Aan jou de taak om deze wasserette draaiende te houden en bij voorkeur zelfs winstgevend te maken.

Je klanten zijn de meest luie gasten ooit: ze dumpen hun wasmand en verwachten van jou dat je de was in de machine stopt, het verplaatst naar de droger en daarna weer aflevert. Ondertussen lummelen ze zelf maar wat rond in je wasserette. Dat is waarschijnlijk niet hoe menigeen zich een wasserette voorstelt, maar het levert wel goed geld op. Wie de klus tijdig klaart, krijgt 30 dollar uitbetaald. Wie de was laat slingeren, krijgt een stuk minder.
Ondertussen moet de wasserette ook schoongehouden worden: los slingerende sokken, colablikjes, pizzadozen en zelfs aan de tafel geplakte kauwgom moet opgeruimd worden, als je je zaak tenminste draaiende wilt houden. Oh, en vergeet vooral ook de WC niet te ontstoppen! Na enkele saaie werkdagen kom je toevallig in een achterafkamertje terecht, waar je een grote verrassing te wachten staat: hier staan enkele oude, vervallen arcadekasten!
Vanaf dat moment breekt de game pas echt open. Je besluit de achterkamer om te bouwen tot een arcade-hal! Met je eerste kasten begint ook een heel nieuw verdienmodel. Je kan de kasten verplaatsen zodat succesvolle kasten in 'de loop' staan en minder populaire kasten meetrekken, de instellingen van de kasten aanpassen en, misschien wel het belangrijkste, de kasten zelf ook spelen.
nswitch arcadeparadise 051f1660070354

Bouw je arcade-imperium, maar wel in het geniep

Langzamerhand wordt je arcadehal steeds populairder en krijg je ruimtegebrek om nieuwe kasten toe te voegen. Gelukkig is daar je broer, die tegen de juiste betaling je van uitbreidingen kan voorzien. Zo breid je langzamerhand de arcadehal steeds verder uit, tot er (bijna) geen wasserette meer over is.
Daarmee wordt de keuze aan te spelen arcadekasten ook steeds groter. Dat alles moet zonder dat je vader iets in de gaten heeft, die vindt je nog steeds een lapzwans die hooguit op de winkel kan passen. Wel houdt Arcade Paradise de regie stevig in handen: je mag bepalen welke kast je eerst koopt en waar je die plaatst, uiteindelijk moet je alle beschikbare kasten kopen voor je naar de volgende fase kan.
Onder alle kasten zien we een groot aantal bekende spellen, in een net iets ander jasje gestoken. Zo zien we een versie van Pong, maar ook van Arkanoid, waarbij je batje vervangen is door een teckel. Ben je meer van de fysieke spellen? Er zit ook een Dance-Dance versie in, Air hockey, een pooltafel en een tafeltennis tafel. Het genre dat echt ontbreekt is de echte flipperkast. Een kast die eigenlijk in geen enkele arcadehal mag ontbreken.
nswitch arcadeparadise 041f1660070087

Het is niet alles neon dat blinkt

Het leukste onderdeel van de game is toch wel het spelen van de 35 arcadekasten. Dat is niet alleen leuk, het helpt je ook verder in het spel. Je vader geeft je dagelijks drie opdrachten die je uit kan voeren om Engelse Ponden mee te verdienen. Deze separate munt kan gebruikt worden voor quality of life aankopen.
Een zonnebril waarmee je kan inzoomen, platen voor je jukebox, een manager die dagelijks de spelkasten voor je leeghaalt, een schoonmaker en nog een tiental upgrades. De opdrachten variëren van het snel afhandelen van x wasserette-klanten tot het verwijderen van een aantal kauwgum proppen, tot het spelen van een bepaalde spelkast. Waarom je vader je spelkast-uitdagingen geeft terwijl hij nergens vanaf mag weten, is een raadsel, maar daar kijken we maar even doorheen.
Het spelen van de arcadekasten is best leuk, maar wordt helaas constant onderbroken door herinneringen dat er kasten gerepareerd moeten worden, leeg gehaald moeten worden, de WC ontstopt moet worden of de was klaar is. Even rustig spelen is er eigenlijk niet bij dus. Veel kan met de quality of life verbeteringen wel aangepast worden, maar dat kost dermate veel geld dat je daar pas ver voorbij de eindgame aan toe komt. Tot die tijd zit je dus opgescheept met de constante stroom meldingen die je aandacht afleiden.
Tel daarbij op dat diverse spelkasten gewoon echt stuk zijn. Air Hockey wil regelmatig niet starten, diverse kasten weigeren input, de Thump-a-Gopher laat zelfs geen gophers zien en als je in je kantoor achter je PC kruipt en de 'geheime PC mogelijkheden' unlockt en start krijg je zelfs een harde crash voorgeschoteld.
Waarschijnlijk worden diverse van deze problemen nog wel in een patch opgelost, maar wie op dag één ongestoord denkt te kunnen spelen komt waarschijnlijk van een koude kermis thuis.

Games in overvloed

Wat vooral gemist wordt is een modus waarin je de ontsloten arcadekasten ongestoord kan spelen. Er zitten zeker leuke spellen bij. Air Hockey is, als de kast werkt, een prima implementatie van de werkelijke luxe kast en diverse kasten hebben zelfs een upgrade-systeem waardoor je steeds verder in de levels kan komen.
Daarentegen zijn sommige kasten tergend slecht. De boom-hak game (een minigame waarbij je afwisselend links en rechts moet hakken) is er zelfs in duplo en een variant op Qix mist alle finesse die het oorspronkelijke spel zo verslavend maakt.
Gelukkig is de meerderheid van de arcadekasten prima uitgevoerd en zitten er zelfs een aantal heel originele tussen. Zo zit er een hack-game in waarbij je getallen moet laten vallen zodat hij precies hetzelfde aantal buren heeft (een '4' moet bij een rijtje van 4 terecht komen) en zit er een variant op Double Dragon in, waarin je je eigen spelhal kan bezoeken!

Arcade Paradise review: Te veel missers, te weinig slam dunks

Arcade Paradise heeft veel te bieden, waarbij de verschillende arcadekasten de show stelen. Helaas wordt het spelen en beheren van je arcadehal veel te lang gestoord door de bezigheden van de wasserette. Daarbij komt dat juist die wasserette nooit echt in moeilijkheidsgraad stijgt: het aantal af te handelen wasmanden blijft uiterst behapbaar.
Desondanks krijg je veel te weinig mogelijkheid om echt ongestoord de arcadespellen zelf te spelen en duurt het veel te lang voor je de opties vrij kan spelen om de wasserette grotendeels te kunnen negeren. De gameplay blijft desondanks erg verslavend, als je rondloopt in je arcadehal kan je het niet laten om toch weer die rommel op te pakken. Ook de bugs in de verschillende spelkasten (de echte, niet die in de game) zijn storend. Hopelijk weet Nosebleed Interactive die snel op te lossen. Concluderend heeft Arcade Paradise zeker potentie om een hele goede game te zijn. Door diverse ingame keuzes en slordige afwerking weet het die potentie helaas niet waar te maken. De game is heel makkelijk een heel stuk te verbeteren, mocht Nosebleed een aparte optie inbouwen om de ontsloten arcade games separaat te kunnen spelen.