Resident Evil Revelations 2 Review - Episode 1

vrijdag, 27 februari 2015 om 17:50
Wie zei dat zombies in 2015 echt niet meer kunnen? Hoe dan ook: onzin! De Resident Evil-serie is al jarenlang steengoed en met epsisode 1 van Resident Evil Revelations 2 raakt Capcom meteen de juiste (horror) snaar. Overleven zul je. Je moet!
Capcom doet mee met waar Telltale Games zo goed in is: episodische games uitbrengen. Iets waar Square Enix laatst ook aan meedeed met Life is Strange. Hoewel Resident Evil Revelations 2 gewoon fysiek naar de winkels komt (13 maart) is episode 1 nu al te downloaden.

Geen prijs!

Sterker nog: tot aan de release kunnen de mensen met een Resident Evil-hart al aan hun trekken komen. Want de komende drie weken verschijnt er steeds een nieuwe Resident Evil Revelations 2 episode. Is dat een goede zet? Ja. Het lijkt misschien op het eerste oog een beetje flauw, alsof Capcom Telltale wil nadoen.
Maar dat is niet waar. Immers komt er gewoon een winkelversie met daarop alle DLC en is het alleen maar spannend om een week te moeten wachten voor je nu weer verder kunt. Daarbij: 25 euro voor 4 episodes en nog extra's is spotgoedkoop!
En om meteen maar hierop in te haken: Resident Evil Revelations 2 is de moeite waard. Want de eerste episode van Resident Evil Revelations 2 is enorm tof. We volgen vier karakters, en twee verhaallijnen die samenkomen. Na 1 uur en drie kwartier word je achtergelaten met een ietwat gek gevoel. Beklemmend. Want wat is er in godsnaam aan de hand? Dat weet je niet. Maar je staat meteen op scherp. Well done, Capcom.
Resident Evil Revelations 2 <a href=Review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201502/t/zombies.jpg" />

Twee verhaallijnen in Resident Evil Revelations 2 - Episode 1

Resident Evil Revelations 2 Episode 1 bestaat uit twee chapters. In chapter 1 volg je het verhaal van Claire Redfield, een oude bekende uit de Resident Evil reeks. Samen met Moira Burton zit ze in de problemen op een mysterieus eiland, in een gevangenis notabene. Ze moeten vluchten, maar dat is niet zo eenvoudig als het lijkt met allemaal enge zombies in de buurt.
In Chapter 2 hoort Barry Burton een bericht van zijn dochter in nood en komt haar te hulp. Aangekomen met zijn bootje op het eiland ontmoet hij een kleine meisje in witte jurk: Natalia Korda. Samen gaan ze op zoek naar Claire en Moira.
Eén ding is duidelijk: Resident Evil Revelations 2 is teruggegaan naar de roots. Waar Resident Evil 5 opeens meer gericht was op actie in plaats van een beklemmen horrorsurvival gevoel, doet Resident Evil Revelations 2 het weer goed. Ongeacht welk chapter je speelt uit episode 1. Je moet overleven, en vooral goed uitkijken. Want op elk hoekje kan opeens een zombie staan. En dat werkt op je zenuwen.

Beklemmend gevoel

Het beklemmende gevoel wordt niet alleen versterkt doordat je je in veel donkere ruimtes begeeft, maar ook door de schaarste aan wapens en kogels. Net zoals voorheen. De kogels liggen niet voor het oprapen en dus kun je niet als een Rambo erop los rennen of knallen. De kunst is om de ene keer een zombie in stealth van achter te benaderen, een andere keer een headshot te plaatsen of wat flinke tikken uit te delen met een koevoet.
En vooral samenwerken is een must. Resident Evil Revelations kan net als voorgaande delen co-op gespeeld worden (althans, de consoleversies, want de PC variant ondervindt wat problemen). Helaas niet online, maar wél offline.
Doe dat, want dat maakt de RE-ervaring zoveel beter dan voorheen. Bovendien, mocht je stiekem het allemaal toch een beetje eng vinden: dan laat je je vriend of vriendin toch eerst een kamer ingaan. Onder het mom van: 'Ik ben nog even deze kastjes aan het openen, op zoek naar items!".
Resident Evil Revelations 2 Review

Samen sta je sterk in de co-op

Samen sta je sterker. Want Moira heeft in het begin bijvoorbeeld geen wapen, maar wel een zaklamp waar ze vijanden mee kan verblinden. Zodra zij een zombie verblindt, kan Claire erop afspurten en snel een rake trap uitdelen. Heel effectief en het scheelt kogels. Dit principe zagen we al in Resident Evil 5, maar het werkt nog altijd erg prettig. Sowieso is deze eerste episode voor Resident Evil fans een feest van herkenning.
Een bekend karakter, een bekend vechtsysteem en een bekende inventaris. Ja, soms ziet dat er wat oud en gedateerd uit. Maar het maakt allemaal niet uit. Het werkt prima, en de omgevingen en cutscenes zijn wel dik voor elkaar.

Gun or no gun?

Het enige is wel dat als je eenmaal met elkaar co-op gaat spelen, wel moet overleggen wie welk rol aanneemt, want dat verschilt wezenlijk. Speler 2 zal minder te maken hebben met vuurwapens dan speler één. Claire heeft vrij snel een gun. Moira vindt dat allemaal die vuurwapens te eng en heeft in het begin daardoor niets, behalve een zaklamp. Later krijgt ze dus een koevoet.
In de tweede chapter is het nog weer een ander verhaal. Want Barry heeft drie vuurwapens, terwijl Natalia -natuurlijk- geen guns heeft. Daarentegen heeft zij hele andere handige vaardigheden. Ze is klein en kan daardoor op plekken komen waar Barry niet kan komen. En ze kan dwars door muren heen kijken. Zij spot vijanden waar Barry ze nog niet gezien heeft.
Super handig als je dus met twee personen speelt je co-op buddy opeens tegen je zegt: 'Rox, daar verderop staan er 2!' Natuurlijk kun je de game ook wel alleen spelen, maar neem van ons aan dat je dat niet wil. Resident Evil Revelations 2 hoor je samen te spelen. Lekker samen griezelen. Als de één een gilletje slaakt, heeft de ander ook meteen lol.
Resident Evil Revelations 2 Review

Interesse gewekt!

Naast de twee toffe chapters biedt Resident Evil Revelations 2 ook nog een Raid mode. In diverse klein missies moet je flink wat vijanden naar het hiernamaals helpen. Verslavend, maar meer een extraatje. Resident Evil Revelations 2 koop je voor het de twee verhaallijnen waarvan je je echt afvraagt wat ze nu met elkaar te maken. Je zou bijna kunnen zeggen dat na het spelen van episode 1 je bijna net zo gedesoriënteerd voelt als de karakters van de game. En dus is voor episode 1 de missie alvast geslaagd.