Reisspel: Regenwormen Review

Review
zondag, 18 juli 2010 om 16:00
xgn google image
Veel mensen die op vakantie gaan vinden het een genot om te camperen. Maar als je één ding niet in je tent wilt tegenkomen, zijn het wel regenwormen. Toch kan het ook heel leuk zijn om dit al vanaf je thuisbestemming mee te nemen.
Al eerder dit jaar kwamen we op de proppen met drie recensies van spellen van 999Games. Vandaag is het tijd om het reisspel Regenwormen eens onder de loep te leggen. Een spelletje verpakt in een klein doosje dat je zo mee kunt nemen op reis, wellicht iets voor jou?
Regenwormen
Type: reisspel
Aantal spelers: 2- 7
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Duur: ca. 20 minuten
Uitgever: 999games
Uitbreiding: n.v.t.
Huidige adviesprijs: € 11,-
Reisspel: Regenwormen
Verhaal en spel-idee
Regenwormen is een spel dat je speelt met dobbelstenen, waarbij je als speler in de huid kruipt van een hongerige kip. Wat doen hongerige kippen? Juist, die zoeken regenwormen. Het is een speelse naam die aan het spel is toegekend en dat is leuk. Wat leuk is aan regenwormen is dat het simpel op te pakken is. Een diepgaand verhaal is er niet, en dat hoeft ook niet. Alles draait om geluk, tactiek en een vleugje bluf. Degene met de meeste regenwormen, kan zich aan het einde winnaar noemen.
Verloop van het spel
Regenwormen wordt geleverd in een vierkant doosje, een klein formaat dat handig mee te nemen is op vakantie. In dit doosje bevinden zich 16 tegels die genummerd zijn van 21 tot en met 36. Op elk tegeltje staan regenwormen afgebeeld, hoe hoger de waarden van de tegel, hoe meer regenwormen erop staan. Zo heeft tegel 21 slechts één worm, terwijl tegel 36 er vier heeft. Naast de tegels zijn er acht dobbelstenen waarop de cijfers 1 tot en met 5 staan. Een cijfer 6 is er niet, daarvoor in de plaats is er de afbeelding van een regenworm.
De bedoeling is om zoveel mogelijk regenwormen te winnen. Dit betekent dat je het beste zo hoog mogelijk kunt dobbelen, immers heeft een tegel 36 vier regenwormen, terwijl 21 er maar 1 heeft. Hoe je op de scores van 21 tot en met 36 komt is simpel: de waarde van de dobbelsteen (dus 1 t/m 5) tel je zodra je dat gooit, en een regenworm telt voor 5 punten. Voorwaarde is wel dat je altijd moet zorgen dat je op het einde minstens één regenworm hebt gegooid.
Uiteraard zijn er meer regels waar hier onder de uitleg van volgt. Nadat de tegels in oplopende volgorde op tafel zijn gelegd, kan het spel beginnen, waarbij iedereen om de beurt gooit.
  1. De speler gooit met alle acht dobbelstenen en kiest vervolgens een symbool uit: of een getal of een regenworm. Alle dobbelstenen met dit symbool worden opzij gelegd. Let op, je mag nooit in een volgende gooironde hetzelfde symbool pakken. Dus eenmaal de vijfen aan de kant gelegd te hebben, kies je daarna voor de 1, 2, 3, 4 of regenwormen, maar dus niet meer de 5, ook al gooi je die!
  2. De speler gooit weer en kiest een ander symbool dan in ronde één. Wederom worden alle dobbelsystemen met dit symbool opzij gelegd. De dobbelstenen worden net zo lang gegooid totdat de speler een getal heeft bereikt van 21 tot en met 36 (een regenworm telt nogmaals voor 5 punten) om vervolgens een tegel te pakken. Hoe vaak de speler wil gooien, bepaalt hij of zij zelf.
  3. Een tegel wordt gepakt, of van tafel of bij een tegenstander. Indien er geen resultaat is behaald, wordt er geen tegel gepakt, maar juist ingeleverd.
Het kan op een gegeven moment uiteraard gebeuren dat het juiste aantal qua tegelscore niet meer op tafel ligt. Er mag altijd een tegel met een lagere score worden gepakt. Wat ook mag, is een tegel pakken die bij een van de medespelers ligt, dus die hij of zij veroverd heeft. Dit mag alleen als het geworpen aantal met de dobbelstenen exact gelijk is als het tegelresultaat. En dit mag alleen gebeuren bij de laatste tegel die diegene behaald heeft. Alle tegels hieronder zijn namelijk veilig gesteld en mogen niet veroverd worden.
Toch zijn er ook speelbeurten zonder resultaat denkbaar als iemand dubbele symbolen heeft gedobbeld, geen regenwormen heeft gegooid of simpelweg geen beschikbaar resultaat heeft gegooid. De gevolgen zijn resoluut, een tegel kan niet worden verdiend, maar moet worden ingeleverd! De laatst verdiende tegel wordt teruggelegd in de rij op tafel en de tegel met de hoogste waarde in de rij wordt omgelegd, dat betekent dat die dus niet meer te winnen valt. Uiteindelijk zullen alle tegels - behalve die omgedraaid zijn- van tafel zijn en daarmee is het spel afgelopen. Degene die de meeste wormen heeft, heeft gewonnen.
Reisspel: Regenwormen
Pluspunten:
+ het spel is verpakt in een handig formaat dat je zo meeneemt voor onderweg, op vakantie bijvoorbeeld.
+ het spel is zo op te pakken, maar daarom niet minder leuk.
+ een tegel die veroverd is uit de rij op tafel kan alsnog veroverd worden als je deze bij een tegenstander weg weet te kapen.
+ het spel biedt nog een variant voor als je de speelduur wilt verkorten of met meer personen tegelijk wilt spelen.
+ door de relatief korte duur is het een spel dat je altijd wel even (tussendoor) kunt spelen.
+ het is een originele vorm van dobbelen, geen 6 als waarde maar een regenworm.
Minpunten:
-
hoeveel je gooit en of je wel of geen regenworm gooit heeft alles te maken met geluk.
- het spel is minder aantrekkelijk om met slechts twee spelers te doen. Het kan wel, maar we het plezier wordt verrijkt door met meer mensen te spelen.
- het is erg lastig de tegels met de allerhoogste waarden te gooien, waardoor het in één keer behalen van vier regenwormen ook moeilijk is.
Cijfer: 7.5