Reisspel: Mastermind Review

zondag, 08 augustus 2010 om 16:30
Heb je altijd al eens een belangrijke code willen kraken? Wellicht is Mastermind dan iets voor jou. Welke kleuren gaan er schuil in het brein van de tegenstander?
Hoe meesterlijk is jouw brein? Dat is de grote hamvraag van Mastermind, hoewel, behalve nadenken, je ook een beetje geluk moet hebben. De mooie reiseditie biedt een Mastermind-spel met een pinnetjesbakje, 80 codepinnetjes en de spelregels.
Mastermind
Type: reisspel
Aantal spelers: 2
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Duur: ca. 30 minuten
Uitgever: Hasbro
Uitbreiding: n.v.t.
Huidige adviesprijs: € 10,-
Mastermind
Kies en kraak de kleuren
Mastermind is een spel dat je met z'n tweeën doet waarbij je lijnrecht tegenover elkaar gaat zitten. De een is codemaker en de ander een kraker. Een code bestaat uit vier kleuren, en de codemaker kan kiezen uit maar liefst acht kleuren: geel, rood, grijs, oranje, paars, blauw, roze en wit. De codemaker maakt een code bestaand uit vier aparte kleuren, vervolgens is het de taak aan jou om deze te kraken.
Dit idee werkt heel simpel. Op een soort van speelbord bevinden zich allemaal gaatjes. In de breedte steeds vier, en vervolgens negen rijen lang. Immers bestaat de code uit vier kleuren. De rijen staan voor de pogingen die je hebt om de code te kraken. Als codekraker begin je door willekeurig te gokken op vier kleuren, waarvan je de pinnetjes in de eerste rij van vier breed stopt.
Mastermind
Wel blijven nadenken
Aan de zijkanten bevinden zich rode en witte scoreschuifjes, deze zijn bedoeld voor de codemaker. Wit staat voor als de speler een of meerdere kleuren juist heeft geraden maar waarvan de plaats niet klopt. Rood staat voor als én de kleur klopt én de plaats correct is. Je zult begrijpen dat dit deels aankomt op geluk. Anderzijds is het heel erg belangrijk om goed na te denken. Met tactiek en goed denkwerk zul je merken dat het prima te doen is om in negen pogingen de code te kraken. Raak je echter even je aandacht kwijt, is het zoeken naar een spel in een hooiberg.
En dat kan natuurlijk niet, want jij wilt winnen! Winnen doe je door de meeste punten te halen. Zo spreek je van te voren af hoeveel rondes er gespeeld gaan worden. Bijvoorbeeld dat je zelf twee keer codemaker bent, en twee keer codekraker. Aan het eind van elke spel krijgt de codemaker één punt voor elk rijtje codepinnetjes dat de codekraker heeft neergezet. Als de codekraker de code niet breekt in negen pogingen, is het spel afgelopen en krijgt de codemaker 0 punten.
Mastermind
Verslavend
Zo wissel je na elke ronde van taak, codemaker of kraker, en op het einde tel je alle punten op. Je zult merken dat dit spelletje dat zo eenvoudig van opzet is, lang niet altijd zo eenvoudig is en bovendien erg verslavend is. Het enige nadeel is dat de reiseditie zo compact is gemaakt dat niet alle scoreschuifjes eenvoudig eruit gaan en helaas is het zo kapot. De normale uitvoering is dus geschikter voor de lange termijn.
Pluspunten:
+ verslavend
+ origineel