Real Racing 3 Review

door Wouter
woensdag, 20 maart 2013 om 19:30
Real Racing heeft al een aardige reputatie weten te bemachtigen op de smartphone. De serie biedt met zijn prachtige graphics een van de betere mobiele race-ervaringen die de markt heeft te bieden en met het nieuwste deel hoopt EA daar nog eens een schepje bovenop te kunnen doen. Of dat ook lukt lees je hieronder.
De mensen die de Real Racing titels opzoeken in de virtuele winkel op hun smartphone zal al snel iets opvallen wanneer zij Real Racing 3 zien. Het spel is namelijk gratis in tegenstelling tot zijn voorgangers. Nou ja, eigenlijk bestaat er niet zoiets als gratis. Er staat altijd wel wat tegenover. Zo ook het geval met Real Racing 3 waar je jezelf met de welbekende microtransacties een weg naar de finishlijn kunt kopen. Het spel mag dan wel gratis zijn, maar maakt dit het benadelen van niet betalende spelers wel goed?
Koop jouw speeltijd
Waar je deze microtransacties het meeste terug zult vinden in Real Racing 3 is bij de reparaties en upgrades. Aan het einde van iedere race word je blootgesteld aan al het moois dat je hebt verdiend. Zo mag je een mooie beker in ontvangst nemen, krijg je een flinke duit met centen en zie je ook de exp-balk een klein eindje stijgen. Hartstikke leuk zou je zeggen, maar dan krijg je de rekening voorgeschoven. Hierin wordt vriendelijk gevraagd om een groot deel van je inkomsten weer in te leveren om de verschillende reparaties aan je auto te voldoen. Hierdoor lijkt die felbegeerde gouden beker ineens niet zo bijzonder meer.
Misschien denk je dat het geheel aan iemands rijkunsten valt te wijten, maar niets is minder waar. De waarheid is dat er simpelweg weinig aan valt te doen. De A.I. drukt je zonder pardon tegen een muur aan wat schrikbarend snel voor verschillende kosten zorgt. En al weet je een race zonder kleerscheuren te voltooien dan zijn er nog periodieke reparaties die je moet verrichten. Verversen van de olie of het nachecken van de motor bijvoorbeeld. Kosten waar je niet onderuit komt als je niet wilt dat jouw auto’s slechtere prestaties leveren.
En wanneer je denkt dat het hierbij ophoudt dan zit je goed mis. Naast het inleveren van jouw zuur verdiende centen zul je ook nog een poosje moeten wachten. Er verschijnt een timer bovenin die laat zien hoe lang het duurt voordat de reparaties zijn voltooid en tot die tijd kun je de auto niet gebruiken. Dit is heel vervelend want je wordt als het ware uit het spel getrokken. Het ligt aan een hoop factoren hoe vaak dit precies voorkomt, maar met een beetje pech zit ja na één race al te wachten. EA biedt echter een uitweg bij de microtransacties. Hiermee geeft de uitgever je de kans om de wachttijd weg te kopen, zodat je direct door kunt spelen. In dit geval is de betalende speler dus niet zozeer de betere speler, maar wel de speler die zonder onderbrekingen een paar races kan voltooien.
Een van de betere racegames
Na dit alles te hebben mogen aanschouwen, kunnen we niets anders doen dan een traantje laten. Buiten dit is Real Racing 3, namelijk een onwijs goede racetitel. Het eerste wat in het oog springt is het grafische jasje dat buitengewoon mooi is voor een mobiele game. De 46 wagens die het spel te bieden heeft, zijn tot in de kleinste details uitgewerkt wat het een waar genot maakt om al die bolides op het circuit te zien rijden. Het geluid sluit hier perfect op aan met de brullende motoren en de achtergrondmuziek. Real Racing 3 bewijst hiermee dat de smartphone tegenwoordig echt als een gameplatform beschouwd mag worden.
De besturing stelt ook absoluut niet teleur voor een apparaat met alleen een touchscreen. De auto geeft automatisch gas en vraagt alleen aan de speler om te sturen door het scherm te kantelen, en om te remmen door subtiel op het scherm te tikken. Mocht dit je niet bevallen dan valt het aan te passen al denken we niet dat het nodig zal zijn. Verder brengt het spel verschillende speltypen verdeeld over zo’n 900 verschillende evenementen. Nog meer bewijs dus dat we niet zo maar met een klein smartphone spelletje te maken hebben. Een echte liefhebber van het genre kan zich ongetwijfeld uren vermaken met Real Racing 3.
Het enige wat voor ons gevoel nog ontbreekt, is een degelijke multiplayer modus. Waar we het nu mee moeten doen is namelijk de Time-Shifted multiplayer. Dit is in principe niets meer dan een paar klonen die het spel maakt van Facebook vrienden en op het circuit plaatst. Hoe bijzonder en revolutionair dit ook klinkt een goede toevoeging zouden we het niet willen noemen. Wanneer je simpelweg de naam en profielfoto van een vriend plots voorbij ziet komen, biedt dit niet de motivatie die het zou moeten brengen. Geef daarom liever een multiplayer modus zoals we die kennen.
Verborgen pracht
Real Racing 3 is werkelijk waar een parel van een racegame die simpelweg verstopt zit onder een hoop rare functies en fouten. Het complete schade- en reparatiesysteem werkt vrij snel op je zenuwen gezien de kosten dat het in beeld brengt en de ingebouwde microtransacties maken het leed niet bepaald zachter. Ook het ontbreken van sociaal contact in de vorm van een multiplayer is een gebrek. De Time-Shifted multiplayer weet bij lange niet de sociale interactie waar te maken die je verwacht bij een smartphone game. Hoe jammer dit allemaal ook is, biedt de game toch zo’n 900 evenementen die je met 46 onwijs goed vormgegeven auto’s kunt betreden. Weet je dus voorbij de fouten te kijken dan wacht je een pracht van een racegame.