Razer Tartarus Review

maandag, 18 november 2013 om 17:00
Er zijn allerlei handige middeltjes om het gamen makkelijker te maken. Denk aan muizen met meerdere knoppen, toetsenborden met toeters en bellen, of een gameboard. Razer is een grote speler binnen deze markt en komt nu met de Razer Tartarus, een gamepad met een flitsend design die jou onverslaanbaar moet gaan maken.
Razer bedient al enkele jaren gamers van toffe hardware en geeft daar vaak mooie, mythische namen aan. Het bedrijf staat erom bekend graag innovatief te zijn. Zo kwam het enkele jaren geleden met het concept genaamd Razer Switchblade. Een laptop waarvan de toetsen dynamisch veranderen naar de situatie in een spel. Nu is het nog maar de vraag of Razer met al zijn producten zo innovatief kan zijn, zoals met de Tartarus.

Space Commander

Met de Tartarus wil Razer ook de markt van de zogenaamde gameboards of gamepads overnemen. Qua uiterlijk zit dat wel goed, want de Tartarus zou regelrecht uit een Star Wars film kunnen komen. Met zeventien lichtgevende knoppen, twee normale knoppen en een pookje heb je in ieder geval genoeg mogelijkheden tot je beschikking. Het is mogelijk om diverse profielen (op basis van een programma of game) mee te geven, terwijl je per profiel maar liefst acht (!) subprofielen kunt instellen. Handig bij games waarbij veel combinaties met knoppen nodig zijn.

Ergonomisch

Als je lange gamemarathons houdt, zit je bij de Tartarus goed. Razer heeft goed nagedacht over comfort. Zo is de polssteun te verstellen in twee standen en ligt deze erg comfortabel. Door de verhoging valt je handpalm precies om de verhoging heen, waardoor alleen je vingers bewegen tijdens het spelen. Ook de grote knop onder het pookje is erg fijn en niet te missen.
Over het pookje zelf zijn we dan weer minder enthousiast. Als je de pook beweegt klikt deze op acht verschillende punten. Deze feedback zorgt ervoor dat je weet dat de knop is ingedrukt, maar doet af aan het analoge gevoel dat je van een pook verwacht. Verder had er wel een profiel voor meer grip op het pookje gemogen. Deze is nu vrij vlak en glad waardoor je er makkelijk afglijdt.

Gemak dient de mens

Tijdens het gamen merk je eigenlijk pas hoe onhandig een groot toetsenbord is. Vaak gebruik je maar een handje vol knoppen, die soms over het hele toetsenbord verspreid zitten. Bij dit soort games is de Razer Tartarus echt een verademing. Terwijl je duim het pookje en de twee omringende knoppen bedient, doen je andere vingers de vijftien andere knoppen. Games als DotA2 zijn dan ook een stuk prettiger en sneller te spelen dankzij de Tartarus. Dat betekent niet dat je als real time strategy-gamer of first person shooter-gamer niets aan de Tartarus hebt. Ook deze games spelen een stuk fijner. Denk hierbij aan opties om in Battlefield vliegtuigen te besturen met het pookje, of snelle toetsencombinaties uit te voeren in StarCraft 2: Heart of the Swarm.

Alles in de cloud

Door gebruik te maken van Razer’s Synapse software kun je de Tartarus naar hartenlust instellen. Synapse biedt een grote variatie aan opties, zoals toetsenbordfuncties, muisfuncties, switchen van profielen en joystickfuncties. De meest handige functie van de software is dat het je instellingen opslaat in de cloud. Hierdoor kun je altijd en overal je profiel inladen. Handig als je veel buiten de deur gamet en op diverse PC’s.

Doet zijn naam eer aan

In de Griekse mythologie staat Tartarus voor de gevangenis voor titanen, waar zielen worden berecht en waar ongelovigen worden gestraft. Met de Tartarus zul je vriend en vijand en ongelovigen verrassen, doordat je niet langer je toetsenbord hoeft af te struinen naar die ene belangrijke knop. Door de ergonomische vorm kun je dit ook nog eens lang en ongestraft doen. Dankzij Synapse kun je on-tour gaan met de Tartarus, want je profielen heb je overal ter wereld bij de hand.
Pakketinhoud: Razer Tartarus + Handleiding.
Adviesprijs: €79,-