LEGO Marvel Super Heroes Review

maandag, 18 november 2013 om 18:00
De LEGO-games hebben al tal van populaire filmseries in blokformaat gepresenteerd, maar nog nooit leende een universum zich er zo perfect voor als dat van de Marvel comics. LEGO Marvel Super Heroes maakt gretig gebruik van de gigantische lijst aan personages en levert hierdoor een van de leukste games van het jaar af.
Ontwikkelaar TT Games heeft met de twee LEGO: Batman games al laten zien dat ze een superheldenwereld prima tot leven kunnen wekken met bouwblokjes. Het DC-universum (waar Batman en The Flash vandaan komen) is echter een stuk duisterder - in de comics vooral - dan dat van Marvel, dus is het mooi om te zien dat in LEGO Marvel Super Heroes vooral de felle kleuren de boventoon voeren. Of je nu in het felblauwe pak van Captain America door New York loopt, of ervoor kiest om met Spider-Man door de stad te slingeren, de kleuren spatten van je scherm af en ook de manier waarop de personages op hun eigen manier bewegen zal veel Marvelfans kippenvel bezorgen.

Karakters met karakter

TT Games heeft het namelijk voor elkaar gekregen om de gigantische waslijst aan personages (meer dan 120) te voorzien van een flinke dosis karakter. Spider-Man maakt zijn kenmerkende pose als hij op de grond landt en blijft aan de muur kleven in een web, Thor slingert zijn hamer in de rondte om te zweven en zodra je Iron-Man de robotdans ziet doen ben je voorgoed verkocht. Wij waren huiverig dat we tientallen personages zouden zien die zich precies hetzelfde gedragen, maar net een ander kleurtje hebben, maar zo gemakkelijk maken ze zich er dus niet vanaf in deze game. Zelfs de Hulk kan met een druk op de knop veranderen in Bruce Banner, waarna hij met een druk op diezelfde knop weer uit zijn paarse shirtje scheurt om terug te vervormen in de groene bonk. Tijdens de verhaalmissies zul je met allerlei combinaties van helden spelen. Zo vernietig je het bolwerk van Magneto met Thor, Iron-Man en Spider-Man.

STARK-Tower

Tussen de verhaalmissies door ben je vrij om te doen en laten wat je wilt in New York, een stad die helemaal is ondergedompeld in het Marvelwereldje. Zo is de STARK-Tower vanuit bijna iedere plek van de stad te zien en kun je Jonah Jameson bijna horen schreeuwen als je langs het kantoor van The Daily Bugle loopt. Via een GTA-achtige mini-map in de hoek van je scherm is te zien waar er iets te beleven valt. Ga op zoek naar één van de 250 gouden LEGO-stenen, doe mee aan een race om een nieuw personage vrij te spelen of start een zijmissie waarbij Deadpool de voice-over voor zijn rekening neemt. Bijna overal waar je kijkt liggen de bekende LEGO Studs op de grond, die je in grote getalen zult moeten verzamelen om nieuwe personages vrij te spelen. Zo ben je voor een karakter als Magneto al snel 150.000 steentjes kwijt.

Avengers, X-Men, Fantastic Four

Hoewel je je in de open wereld prima kunt vermaken, is de hoofdrol (zoals in iedere LEGO-game) weggelegd voor het verhaal, dat op een verrassend goede manier alle bekende Marvel-personages een tijdje in de spotlights zet. Zo begin je met The Avengers, maar schakel je al snel over naar The Fantastic Four waarna de X-Men aan de beurt zijn. Zelfs als je niet de grootste Marvel-fan bent (en je bijvoorbeeld alleen de films hebt gezien) zitten er meer dan genoeg goede grapjes in de game verstopt. Zoals bijvoorbeeld Nick Fury, die Tony Stark belt voor het beste shoarma-restaurant van New York, wat een slimme verwijzing is naar de after-credits scene van The Avengers. Wat je daadwerkelijk doet in de missies is een stuk minder spannend. In alle hoofdstukken kom je aan het begin de villian tegen waar je achteraan gaat. De slechterik sluit vervolgens een stuk of vijf deuren, die jij moet zien te openen door wat puzzeltjes op te lossen en wat vijanden tot LEGO-pulp te slaan. De game wordt nooit moeilijk, maar wat wil je van een game die vooral op kinderen gericht is.

Samen is niet altijd leuker

Zoals we inmiddels gewend zijn, is LEGO Marvel Super Heroes volledig samen met een vriend te spelen in (offline) co-op. Een leuke toevoeging, al betekent dit wel dat je vaak om beurten staat te wachten totdat de ander een deel van de puzzel oplost. In je eentje blijft het tempo er juist lekker in zitten omdat je met een druk op de knop wisselt tussen de LEGO-poppetjes die zich op het scherm bevinden, zeker als je bij een puzzel komt waarbij je ze allemaal nodig hebt. De kans om zelf na te denken over een oplossing krijg je overigens vrijwel nooit, omdat er meteen met dikke letters op het scherm verschijnt welk personage je nodig hebt. Jammer, want hoewel dit een kindvriendelijke game is, hoeft het niet zo extreem te worden voorgekauwd.

Kidsgame voor volwassenen

LEGO Marvel Super Heroes is een kidsgame die het voor elkaar krijgt om toch de moeite waard te zijn voor volwassenen. De vraag is alleen hoe gek je zelf bent op het Marvel-universum. Als de trailers en screenshots je al enthousiast maken, kun je deze game zonder zorgen aanschaffen, maar als je puur voor de gameplay dit spel in huis haalt zul je wellicht teleurgesteld worden. De moeilijkheidsgraad ligt laag en de missiestructuur is vrijwel altijd hetzelfde, maar het feit dat TT Games het voor elkaar heeft gekregen om alle noemenswaardige Marvelpersonages in één game te stoppen zonder er een chaos van te maken is al indrukwekkend genoeg. Zodra je van de S.H.I.E.L.D Helicarrier een kilometerslange val maakt om de stad in te komen ben je verkocht. Zeker als je net voordat je de grond raakt met Mr. Fantastic in een parachute verandert.