Razer Kraken Tournament Edition Review - Meer dan oorwarmers

zondag, 02 december 2018 om 10:00
razer kraken tournament edition review meer dan oorwarmers 142342 1
Met de koude winterdagen in het vooruitzicht is niets zo fijn als het opzetten van fantastische oorwarmers. Met de Razer Kraken krijg je daarbij ook nog eens een lekkere dosis muziek en microfoon voor gesprekken. In onze Razer Kraken Tournament Edition review lees je of de headset meer is dan dat!
Zoals je wel van een headset gewend bent, komt de Razer Kraken met een prachtige haarband, twee grote oorschelpen die volledig over je oren kunt doen en een uitschuifbare microfoon. Door al dat geweld zou je denken dat de headset zwaar zou zijn, maar dat valt erg mee. Deze Razer headset zit erg comfortabel en na uren spelen heb je geen last van je hoofd door het dragen van luide oorkleppen.

Geluid met een grootse G

De Razer Kraken Tournament Edition komt met meer dan alleen de headset, want de over-ear headset is voornamelijk bedoeld om mee te gamen. De nieuwe THX Spatial Audio-mogelijkheid moet het gamegeluid nog beter overbrengen door het geluid om je heen te laten klinken. Denk bijvoorbeeld aan een kogel die je kant op komt van achteren. Deze hoor je door het THX Spatial Audio aan te zetten daadwerkelijk van die kant.
Het is een fantastische toevoeging doordat je in een game waarbij reactievermogen ertoe een voordeel hebt ten opzichte van je vijand. Voetstappen kun je bijvoorbeeld aan horen komen en dus kun je erop anticiperen in een game als PUBG of Call of Duty Black Ops 4. Het maakt de functie dan ook iets waar je zoveel mogelijk op wilt vertrouwen tijdens het gamen, ondanks dat je een aantal stappen moet ondernemen om het allemaal goed te laten werken.
Dit uit zich in de vorm van een kleine controller waar je de 3,5mm jack van de headset in moet pluggen. Vervolgens plug je de USB van de THX Spatial Audio in de PC en kun je aan de slag. Bijna dan.
Razer Kraken Tournament Edition Review - XGN.nl

Mama’s lievelingetje

Eerst moet je namelijk de externe Razer Synapse 3,0-software downloaden op een PC met Windows 7 of hoger om vervolgens de headset te registreren. Tien minuten later heb je vervolgens de mogelijkheid om in geuren en kleuren de instellingen van het geluid aan te passen om het optimale uit elke game te halen. Het is iets waar je voor elke game graag even een paar minuten voor neemt, zodat je op de beste manier kunt genieten van het spelen.
Het is een fantastische toevoeging op de PC, maar het feest wordt niet voortgezet op de consoles helaas. De THX Spatial Audio is niet beschikbaar op de PlayStation 4 en dat is toch wel iets om stilletjes (of luid) van te balen. Het is één van de grootste redenen om de headset voor aan te schaffen, maar je kunt de kleine controller compleet links laten liggen als je op de consoles gaat gamen.

Boom, boom, bass!

Het is toch jammer, want de headset weet met dankzij de THX-toevoeging geweldig geluid uit de comfortabele oorschelpen te laten klinken. Wat misschien nog wel indrukwekkender is, is wanneer je de bass goed instelt. Het is alsof je een orkest van knallen uit je oren hoort komen, maar dan wel op een goede manier. De bombastische klanken zijn indrukwekkend, zo indrukwekkend dat je je oren bijna voelt trillen.
De bass is merkbaar beter dankzij THX Spatial Audio, maar ook zonder de feature is het duidelijk aanwezig. Wanneer je alleen met de 3,5mm jack werkt en de headset in je telefoon plugt voor wat muziek ben je nog steeds aan het genieten. Ook dan zijn de klanken oorstrelend en weet de bass mee te komen op het niveau dat je verwacht.
Wat het sprookje nog mooier maakt, is hoe de headset bijna geluidsdicht weet te zijn, zonder dat je bang hoeft te zijn voor gehoorbeschadiging. Het volume hoeft niet op standje doof gezet te worden om externe geluiden te weren. Er is nog wel een beetje geluid dat van buiten door komt, maar deze stoort je op geen enkel moment.

Thuis of onderweg

De headset is dan ook prima om te gebruiken buiten het gamen om, bijvoorbeeld als koptelefoon voor in het dagelijks leven. Toegegeven is de zwarte kleur dan wel een betere om te kiezen (de headset komt namelijk ook in het groen), omdat deze iets minder opvalt tussen al het andere koptelefoon geweld. De headset is van zichzelf namelijk al groot genoeg en je hebt geen zin in nog meer draaiende hoofden.
Die grote kan in sommige gevallen wel lastig zijn, want de Kraken kun je niet zomaar even inklappen. Iets wat wel mogelijk is met veel andere koptelefoons. De headset is daardoor eigenlijk niet heel handig om over mee naar toe te nemen, tenzij je een tas bij je hebt of je het niet vervelend vindt om de headset om je nek te dragen.

Microfoon uitschuiven

Het zal over het algemeen wel meevallen, behalve wanneer je de microfoon uit zijn holletje trekt. Deze zit namelijk verborgen in de linker oorschelp en is simpel in en uit te schuiven.
Onafhankelijk van waar je de headset op aansluit, zorgt de microfoon voor het gevoel alsof je onderdeel bent van een callcenter die klaar is om je verder te helpen met het gamen. Tegen wie je ook spreekt, het maakt niet uit. Als drager van de Razer Kraken ben je duidelijk verstaanbaar, wat zowel fijn is voor jou als je vrienden.
Het mag ook wel, want het totaalplaatje van de Razer Kraken Tournament Edition draagt het prijskaartje van 99,00 euro met zich mee. Een prima prijs voor een headset als deze zich specifiek op de PC zou richten, maar dat is niet het geval. Het is een headset die zich ook richt op de consoles en hoewel het geluid verder prima is, voel je het gebrek van de THX Spatial Audio.

Razer Kraken Tournament Edition Review - Goed, maar niet voor iedereen

Ondanks dat het jammer is dat je de headset niet in zijn volle potentie kunt gebruiken als je geen PC-gamer bent, heb je met de Razer Kraken TE een kwalitatieve headset in handen. Voor een prima prijs krijg je kwaliteit in de vorm van comfort en geluid. Dat laatste krijgt vooral de nadruk dankzij de nieuwe THX Spatial Audio-functie, want het geluid lijkt uit elke hoek van de kamer weg te komen wanneer je aan het gamen bent.
Het wordt alleen maar versterkt door de sterke bass die je oren doen trillen. Je neemt de headset alleen niet zonder pardon mee naar buiten om als koptelefoon te gebruiken. Het grote gevaarte is net iets te groot om handig mee te nemen, maar als je een tas bij je hebt weerhoudt het je er niet van om wat muziek in je oren te blazen.